maandag 3 december 2018

Escaperoom kinderfeestje


Zijn jullie ook zo'n fan van escaperooms? Ik wel! Inmiddels heb ik er volgens mij 5 gedaan. Het is iedere keer weer ontzettend leuk en spannend. Toen ik een binnenactiviteit voor het kinderfeestje van mijn oudste zoon (7 jaar) moest bedenken, bedacht ik opeens dat een escaperoom wel leuk zou zijn.
De kinderen zitten in groep 4 en kunnen dus lezen.

Eerst dacht ik dat ik allemaal hangsloten en cijfersloten moest gaan kopen. Maar toen ik op Pinterest naar ideeën zocht, kwam ik al gauw van alles tegen. Ik hoefde helemaal niks nieuws te kopen.



Belangrijk:


Maak van tevoren een aantal afspraken:
  • Op de vloer in de woonkamer is jullie hoofdkwartier. Als je een aanwijzing vindt, ga je terug naar het hoofdkwartier om samen de aanwijzing op te lossen. (als er bijvoorbeeld een aanwijzing in de wc gevonden wordt, dan kunnen 7 kinderen daar natuurlijk niet allemaal samen zijn. Dus spreek af dat ze teruggaan naar een ruimte waar ze samen kunnen zitten/lezen/puzzelen).
  • Niet rennen! En houdt de groep wat bij elkaar. Als je weet dat de volgende aanwijzing in de gang ligt. Ga als ouder dan bij de gangdeur staan, doe de deur pas open als alle kinderen weer uit de vorige ruimte zijn. Anders vinden de snelle kinderen alle aanwijzingen en ziet de rest niets.
  • Er hoeft niks kapot gemaakt worden.
  • Uiteindelijk moesten wij tussendoor af en toe ingrijpen. Er waren twee kinderen die de leiding namen. En dat vond niet iedereen leuk. Dus wij maakten steeds de afspraak: bij de volgende opdracht mag ... ... de vraag voorlezen. Zodat alle kinderen ongeveer twee keer aan de beurt kwamen om een opdracht voor te lezen. 
Schrijf het hele verhaal + alle opdrachten en codes op en houd dit bij je. Zo kun je zelf het hele verhaal volgen. En mocht er iets kapot gaan/verloren raken, dan kun je eventueel een tip geven met de aanwijzing.


Het verhaal

Ontdekkingsreiziger Frekus Vonkus ging op reis. Hij maakte met zijn schip lange reizen naar Afrika, Amerika, Azië, de Noordpool en de Zuidpool. 
Onderweg kwam hij veel bijzondere, wilde dieren tegen. Aan boord had hij ook een dier: zijn hond. Frekus Vonkus nam zijn hond mee op avontuur. 
Vandaag neemt hij jullie ook mee op avontuur. Jullie varen vandaag met hem mee op zijn schip. Jullie komen in verschillende landen en zullen ook wilde dieren tegenkomen. 
Help Frekus Vonkus met het oplossen van raadsels en puzzels, zodat jullie de schat van de Atlantische Oceaan zullen vinden.
Maar.... pas op! Er zijn meer schepen op zoek naar de schat! Maar zij moeten nog een uur varen. Als het jullie lukt om de schat binnen een uur te vinden, dan hebben jullie gewonnen en mogen jullie de schat verdelen.

De boot vaart nu weg!

De opdrachten:

Voor de eerste opdracht heb ik een puzzel van 50 stukjes gebruikt. Op de achterkant heb ik een boodschap geschreven: "Wat kunnen jullie goed puzzelen! Frekus Vonkus is trots! Knip de rode ballon in de speelkamer lek en vind de volgende aanwijzing."



In de rode ballon zit een briefje: "Help! De scheepshond van Frekus Vonkus is over boord gevallen! Maak de patrijspoort open, pak de hengel en gebruik de hengel om de hond weer aan boord te krijgen."



Het kattenluik in de deur is de patrijspoort. Het woord 'patrijspoort' heb ik er voor de duidelijkheid opgehangen. Al weet ik toevallig dat ze dat woord in groep 3 geleerd hebben. In de garage (achter het kattenluik) staat een speelgoedhond met een lus eraan. M.b.v. een stok met een haak (kleerhanger) moeten ze hengelen naar de hond.
We moesten toch het woord patrijspoort uitleggen. Ze waren het blijkbaar vergeten.


Aan de hond zit een briefje: "Bedankt dat jullie mij hebben gered! Ik heb nu wel honger gekregen. Maak het zakje hondenvoer open en los de puzzel op."





In het zakje zit geen echt hondenvoer, maar schijfjes van een tak/stam. Op de schijfjes staan aan de ene kant cijfers en aan de andere kant letters. Het is de bedoeling dat de kinderen zelf bedenken dat ze de cijfers van 1 tot en met 8 moeten leggen. Als ze dan de schijfjes omdraaien zien ze een woord: K O E L K A S T.



Ze moeten dus in de koelkast gaan kijken.
In de koelkast ligt een envelop met tekst: "Brrr.... wat is het hier koud op de zuidpool! Draai het roer maar gauw richting het noorden. Open de envelop en los het raadsel op de kaart op."



In de envelop zit een ansichtkaart met allemaal woorden erop. Ook zit er een los velletje bij met 6 gaten. Als ze dit papier op de goede manier op de ansichtkaart leggen, dan verschijnt de aanwijzing. Om ze een beetje te helpen heb ik zowel op de ansichtkaart als op het papier: noord, oost, zuid, west gezet. En in de tekst staat ook al 'zuidpool' en 'noorden'. 



De aanwijzing die ze dan zien: "kijk onder de stoel van Luuk".

Onder de stoel van Luuk zit een zakje met 10 ijslolliestokjes. Ik heb deze stokjes eerst met plakband aan elkaar geplakt om er een boodschap op te schrijven. Ook heb ik alle stokjes genummerd van 1 t/m 10, zodat ze de volgorde weten. Het zijn 7-jarigen, dus ik moet het ze ook niet te moeilijk maken. De boodschap is: "Vind de duplo in de wc".





In de wc (niet in het pot!!!) ligt ergens een zakje met duplostenen. Ook zit de aanwijzing erbij met de volgorde van de kleuren. Op de blokjes staan namelijk woorden. Als de duplo op de goede volgorde gebouwd wordt staat er: "Knip de gele ballon in de gang stuk".



Bij escaperooms voor volwassenen ligt de aanwijzing van een volgorde van kleuren nooit bij de voorwerpen zelf. Maar ik wist niet of de kinderen het zouden snappen als de aanwijzing ergens anders ligt. 

In de gele ballon zit een briefje: "Wat doen jullie het goed! Het schip van Frekus Vonkus is in Afrika aangekomen. Wat zijn hier veel wilde dieren. Kunnen jullie de dieren vinden? 1. Olifant, 2 Tijger, 3 Neushoorn, 4 Zebra, 5 Giraf, 6 Leeuw, 7 Nijlpaard, 8 Dino skelet."



In de gang liggen allemaal speelgoeddieren. Het zijn bovenstaande dieren, plus nog een paar extra. Op ieder dier staat een letter. Als de kinderen de tekst goed hebben gelezen, snappen ze meteen dat de dieren op volgorde staan en dat ze dan een woord kunnen maken. Het woord dat ze moeten maken is: bestekla.

Dit onderdeel was eigenlijk heel grappig. De kinderen snapten eerst niet dat ze de letters in de vakjes moesten zetten. Dus ze pakten de olifant en zetten een kruisje in het vakje, zo van: die hebben we gevonden. 
Toen heb ik toch maar aangegeven dat ze de letters in de vakjes moesten zetten. Vervolgens schreven ze twee woorden op: beste kla. Dus ze lazen de hele tijd 'beste kla', i.p.v. : 'bestekla'. Dat was erg grappig! We hebben ze eerst maar even laten aanmodderen. Uiteindelijk hebben we gezegd dat het één woord was en dat ze het even in stukjes moesten lezen. Met nog meer hulp kwam er uiteindelijk het woord 'bestekla' uit. 


In de bestekla in de keuken ligt een envelop: "Wat is Afrika prachtig! En wat hebben jullie geweldige dieren gevonden! Knap dat jullie de aanwijzing op de dieren gevonden  hebben. In deze envelop zit een aanwijzing voor de code van de iPad. Ontrafel de code en toets deze in op de iPad. Je ziet dan een foto met de volgende aanwijzing."

Op het papier staan ook 4 landen met een vakje erboven: Libië, Tsjaad, Angola, Tanzania. In de envelop zit een wereldkaart. Op veel landen in  Afrika staat een cijfer. De cijfers moeten ze opzoeken en in de vakjes schrijven. Dit vond ik wel een spannende opdracht. Want ik wist niet hoe goed de kinderen de landennamen konden lezen. Uiteindelijk ging deze opdracht heel vlot. 


Ook wilde ik toch heel graag iets met een code doen. En toen bedacht ik dat onze iPad een toegangscode heeft. Als ik deze code zou veranderen, dan zou het wel leuk zijn om deze te ontrafelen. Als de de code ingetoetst hebben, zien ze op de foto van het beginscherm een tijdschrift  met een aanwijzing: Kijk op de goede bladzijdes en vind de aanwijzing.


Ze moeten eerst het tijdschrift zoeken. Dan kunnen ze de aanwijzing vinden. Op verschillende bladzijdes heb ik woorden omcirkeld. Ik heb de rest van de tekst zwart gemaakt, anders was ik bang dat het te moeilijk zou zijn. Het is nog best een uitdaging om een tijdschrift te vinden met woorden die je kunt gebruiken. De aanwijzing werd uiteindelijk: Zie jij de kikker aan de kapstok?




In het tijdschrift staat een tekening van een kapstok. Maar het is de bedoeling dat ze naar onze kapstok in de hal gaan. Daar hangt een kikker met een briefje eraan: "Frekus Vonkus is blij! Wat een prachtige, gele, giftige kikker hebben jullie gevonden! Pas op dat hij jullie niet bijt! Want dan kun je niet verder op expeditie. Helpen jullie Frekus Vonkus zoeken naar de familie van de gele, giftige kikker? Los het spiegelschrift op:"

Hier heb ik geen foto van. Maar ik had een deel van de tekst gespiegeld geprint. Dus als ze de tekst bij een spiegel hielden, dan konden ze de tekst lezen. 

In spiegelbeeld staat er dan: in de gangkast

In de gangkast ligt een zakje met meer kikkers. Op iedere kikker staat een cijfer en een letter. De kinderen moeten de kikkers in de goede volgorde leggen, dan staat er: "onder de bank".




Onder de bank ligt een koker met een sleutel en een tekst: "Gefeliciteerd! Jullie hebben de sleutel naar de schat gevonden! Doe de sleutel in de achterdeur en volg het touw naar de schat."
In de tuin ligt een touw. Als ze dat touw volgen vinden ze de schat: chocolademunten.



Wat was het ontzettend leuk om deze escaperoom te bedenken! Ik had nog veel meer ideeën. Maar ik bedacht dat het wel binnen een uur moest lukken. En dan 7- jarigen (en één 5-jarige) misschien niet een hele lange spanningsboog hebben. Dus de andere ideeën bewaar ik voor een volgende keer. Wie weet met sinterklaas. Het zou natuurlijk leuk zijn om de cadeautjes via een speurtocht door het huis te vinden. 


De escaperoom was binnen een half uur opgelost. En ze vonden het erg leuk! Onze jongste zoon van 5 deed ook mee. Hij kan nog niet lezen, maar hij luisterde naar de opdrachten en wist wel waar hij dingen moest vinden. Ook het maken van de puzzel kon hij goed meedoen. 
De kinderen hadden onderling wel eens wat discussie, vooral als er één steeds de leiding nam. Hier kun je als ouders wel wat in sturen. Het moet natuurlijk leuk blijven. En om ook de 'stillere' kinderen een rol te geven, hebben wij uiteindelijk steeds gezegd wie er aan de beurt was om een opdracht voor te lezen.

Om de woonkamer, hal, keuken, etc. voor te bereiden, hebben we de kinderen even naar buiten gestuurd. Daar gingen we hele grote bellen blazen. Hiervoor heb je setjes van twee stokjes nodig, een stuk katoenen koord en iets zwaars (sleutelhangerring o.i.d.). 
Ik had 7 setjes gemaakt, zodat iedereen tegelijk bellen kon blazen. 
We hadden 3 emmers met sop. Anders zit iedereen steeds zo lang te wachten, totdat ze de stokjes weer in het sop kunnen doen.
Eerst hebben we met z'n tweeën de kinderen geleerd hoe het moest. Daarna ben ik snel naar binnen gegaan om de escaperoom in te richten.

Ze hebben zich zeker een half uur vermaakt met de bellen! En na het feestje heb ik ook nog twee keer een uur met mijn twee jongens bellen gemaakt.
Op internet staan verschillende recepten om bellen sop te maken. Met alleen een flesje Dreft kom je er niet. Je hebt ook glycerine, maizena, honing/suiker, bakpoeder, nodig. Er zijn verschillende recepten. Wij hebben er twee getest. Een met honing en een met cola (?! ja cola!). Beide recepten werkten wel.


De stokjes moeten ongeveer 50 à 60 cm zijn.
Ik heb bovenin een stukje uitgekerfd, gewoon met een schaar.

Het koord heb ik rond gemaakt, zonder een knoop. Gewoon met naald en draad even de uiteinden aan elkaar vastmaken.

Daarna met naald en draad het koord aan de stokjes binden. In het uitgekerfde gedeelte. 


De verzwaring (ring, oogje, moertje) moet onderaan hangen. 
Het koord moet in een soort driehoek bevestigd worden aan de stokjes. Dus bovenaan een kort gedeelte en daaronder het grootste gedeelte van het koord. 


Sop moet je een dag van tevoren maken en regelmatig roeren. Test het van tevoren ook! 
 En veel plezier! Wij volwassenen vonden het ook superleuk om te doen!



2 opmerkingen:

  1. Wat super knap gedaan zeg. Helaas zijn mijn kinderen niet meer in de leeftijd van kinderfeestjes. Ik ga jouw blog je zeker promoten bij anderen!

    BeantwoordenVerwijderen