zaterdag 10 juni 2017

Retro tricot blouse


Volgen jullie ilikedressme  al via Instagram? Liesbeth maakt vrolijke kinderkleding van 'oude' t-shirts en nieuwe stoffen. Deze kun je kopen bij Etsy via deze link. De patronen van de vrolijke jurkjes zijn daar ook te koop.
Nu is Liesbeth begonnen met het ontwerpen van dameskleding. Via Instagram kun je al wat ontwerpen zien.
Deze retro tricot blouse was het eerste kledingstuk. Toen ze testers hiervoor zocht,  heb ik mij hiervoor aangemeld.


Deze stippenblouse is de tweede blouse die ik gemaakt heb. De eerste blouse zie je onderaan deze blog. De eerste maakte ik van een mooie, maar erg dunne/rekbare, stof. Deze rekt wat teveel uit en hierdoor valt hij niet mooi. Verder stikte ik de rekbare paspelband daar iets te strak op, waardoor de blouse is gaan 'golven'. Dat vond ik niet zo mooi, dus ik maakte een tweede blouse van een iets stevigere tricot.

(bij het maken van de foto's keek ik wat tegen de zon in...)


Je kunt de blouse maken met een lange mouw en een 3/4 mouw. Bij mijn eerste versie maakte ik de 3/4 mouw en bij mijn tweede versie tekende ik een korte mouw.
Verder wordt er in de tutorial uitgelegd hoe je van de gewone ronde mouw een pofmouw kunt maken. Dat deed ik bij de eerste blouse wel en bij de tweede niet.


Deze bijpassende oorbellen heb ik lang geleden gemaakt :)



Ik had niet echt veel knopen in huis die bij deze stof kleurden. Deze blauwe met witte sterren knopen pasten er qua kleur wel bij, maar daar had ik er maar 6 van. Ik maakte dus iets minder knoopsgaten.




En hier mijn eerste versie. De stof vind ik erg mooi, maar het is wat dun en rekt wat veel uit; en zo valt de blouse wat wijd. De piping stikte ik er iets té rekkend aan vast, waardoor het is gaan golven, jammer!


Hier een close up van het pofmouwtje.



Het rugpand kun je uit één stuk knippen of je voegt een rugpas (met paspelband) toe.




8 opmerkingen:

  1. Jammer van je eerste versie want het is wel echt een stofje voor jou. Afdoende leren we bij hè. Fijn dat je mocht testen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Reacties
    1. Het is niet heel moeilijk. Maar als je nog nooit een overhemd of blouse genaaid hebt is de kraag denk ik het lastigste.

      Verwijderen
    2. Ja, ik zie daar tegenop idd ;) Het ziet er heel netjes uit ieg!

      Verwijderen
    3. https://www.etsy.com/nl/listing/522532598/studio-dressme-women-set-naaipatronen?ref=shop_home_feat_3 hij is te koop

      Verwijderen
  3. Mooie blouse. Jammer dat de eerste versie het net niet is. Vind de details erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. oooo wat prachtig, zeker met dat kantje ertussen!

    BeantwoordenVerwijderen