dinsdag 2 mei 2017

Tutorial onderbroek met sierelastiek


Onderbroek naaien? Ja ik naai onderbroeken :)

Een tijdje geleden kreeg ik een vraag over hoe ik het sierelastiek aan een onderbroek zet. Vandaag maakte ik weer een onderbroek en fotografeerde ik alle stappen, zodat ik deze tutorial kon schrijven.

Let op: Dit is hoe ik een onderbroek in elkaar zet op een makkelijke manier, wat misschien niet de juiste manier is volgens de naaiboekjes.

Als ik kleding naai, dan houd ik vaak restjes over. Deze restjes (mits groot genoeg) bewaar ik altijd. Ze zijn ook ideaal om onderbroeken van te naaien. Ik heb al verschillende onderbroeken van stofjes waar ik bijvoorbeeld ook een jurk van gemaakt heb. 
Mijn onderbroekenmand ziet er dus best vrolijk en gekleurd uit ;)

Nodig:
-(restje) tricot
-Sierelastiek / elastiek met een kantrandje
-naaigaren
-tricot naaimachinenaald
-lockmachine
-naaimachine
-strijkijzer + strijkplank

Patroon:
Er zijn natuurlijk verschillende patronen te koop of gratis te vinden op het internet. Er zijn zelfs tutorials te vinden over hoe je zelf een patroon maakt aan de hand van een onderbroek die jou lekker zit.

Eerst wilde ik zelf gaan prutsen met het maken van een patroon. Maar toen las ik een hele tijd geleden op de blog van Mamadammeke over het onderbroekenpatroon van Liel. Dat patroon kost 
9,95 euro. 

Voor een onderbroek? Ja voor een onderbroek. Een hele basic onderbroek, die je hoog of laag kunt maken en eventueel nog met verschillende stofjes. 

Ik heb even getwijfeld over de prijs. Maar toen bedacht ik dat goede basispatronen meestal hun geld wel waard zijn. Goede basispatronen kun je eindeloos blijven gebruiken en zijn hun geld daarna meer dan waard.
Ik maak nu al meer dan een jaar onderbroeken voor mijzelf (en de kinderen), ik gebruik hier altijd restjes stof voor. Dus ik hoef alleen het elastiek maar te kopen. Dus tel uit je winst! 

Knip de patroondelen: Je hebt een achterpand, een voorpand en twee kruisjes.



Leg één kruisje met de goede kant naar boven neer. Leg daarbovenop het achterpand met de goede kant omhoog. En leg daarboven op het andere kruisje met de goede kant naar beneden.



Stik het kruisje vast.
Vouw open en strijk: naden strijken na het stikken daar wordt alles mooier van :).


Leg daarna het voorpand met de goede kant naar beneden op de onderkant van het al vast gestikte kruisje. 


Rol voorzichtig het achterpand op naar beneden. 


Rol een stukje van het voorpand mee en dan zie je het andere kruisje tevoorschijn komen. 


Dit kruisje vouw je over het opgerolde gedeelte heen, zodat je het vast kunt stikken op het andere kruisje, met het voorpand ertussen. 


Het voor- en achterpand liggen dus opgerold tussen de twee kruisjes.


Dit stik je weer vast met je lockmachine. 


Dat ziet er dan zo uit. 


Trek de voorpanden ertussenuit en dan krijg je dit.
Strijk de naden netjes. 
Je kunt de naden van het kruisje eventueel nog doorstikken.

Lock de randen waar 'pijpjes' komen. 


Een gelockte rand kun je wat netter afwerken.
Nu heb je het sierelastiek nodig. 


Om het sierelastiek te bevestigen heb je een onderbroken zigzag steek nodig. Dat is bij mij steek nummer 7 op de naaimachine. 


Dit elastiek ga je stikken over de net gelockte randen van de 'pijpjes'. 
Zorg dat de onderbroekrand tegen de 1 cm markering op je naaimachine ligt. Leg het elastiek daar iets links van. Hecht aan en begin met stikken.

Het is belangrijk dat je het elastiek er iets rekkend aan zet. Anders gaat het lubberen. Ik speld het elastiek niet, want dat vind ik met elastiek zo'n gepruts en het tricot gaat ervan bobbelen. Ik rek het elastiek dus wat op gevoel tijdens het naaien. 

Belangrijk: rek de tricot niet uit! Alleen het elastiek een klein beetje. 





Als het gestikt is ziet het er zo uit. 

Knip die draadjes bovenaan nog niet af. 


Vouw deze rand naar binnen om en strijk dit plat. 


Dan is het tijd om het elastiek door te stikken. Dit doe je weer met een onderbroken zigzag steek. Ik speld dit ook niet. Ik heb het namelijk plat gestreken en dat blijft wel netjes liggen.

Tijdens het doorstikken moet je het weer ligt oprekken, zoals je in de vorige stap ook gedaan hebt. Zorg ervoor dat je alleen het elastiek iets rekt en de tricot zelf niet uittrekt. 

Het ´nog niet afgeknipte draadje´  kun je gebruiken bij het ´starten´, om ervoor te zorgen dat de stof niet ´opgevreten´ wordt door de naaimachine. 




Je stikt beide 'pijpjes' door. 

Dat ziet er al bijna uit als een onderbroek. 


Vervolgens naai je met de lockmachine 1 zijnaad dicht. 

Officieel moet je vast eerst beide zijnaden dichtnaaien en daarna pas het sierelastiek bevestigen. 
Maar ik vind de afwerking van de uiteindes dan altijd zo lastig. Daarom doe ik het op deze manier. 
Als ik geen sierelastiek gebruik, maar gewoon een zoom maak met de tweelingnaald, dan stik ik meestal wel eerst de zijnaden dicht. 


Als je 1 zijnaad hebt dicht gestikt. Kun je de bovenkant van de onderbroek afwerken.

Lock eerst de bovenrand netjes.
Stik daarna het sierelastiek aan de bovenrand op dezelfde manier als bij de ´pijpjes´. 
Stik het met een onderbroken zigzag vast. 
Vouw het sierelastiek om en strijk dit plat. 


Stik het sierelastiek door met een onderbroken zigzag

Doe de onderbroek binnenstebuiten. Stik de laatste zijnaad dicht en werk de lockdraadjes weg-af.



Voeg eventueel nog een strikje toe en je onderbroek is klaar!




1 opmerking:

  1. Dat patroon ga ik ook aanschaffen! Super, ben al een paar jaar op zoek. Bedankt voor je tutorial.

    BeantwoordenVerwijderen