vrijdag 26 mei 2017

Polkadot dress


I love polkadots! :) Dat hebben jullie vast wel gemerkt. Ik maak wel vaker stippenjurken en dan vooral met blauwtinten. 

Meestal naai ik jurken uit tricot, maar dit is één uit katoen. Dit is mijn favoriete katoenen jurk.
Deze jurk heb ik al vaker gemaakt, kijk maar naar deze twee zomerjurken, en deze jurk en deze jurk.  

Het originele patroon is 'Fable print' uit uit Ottobre 2/2015. Maar ik heb er verschillende dingen aan veranderd:

  • De hals was vrij hoog en zo'n hals valt bij mij meestal wat open. Ik tekende de hals dus iets ronder en iets dieper.
  • De rits zat eigenlijk midden achter. Maar dat vind ik altijd zo lastig met aankleden. Ik verplaatste de rits dus naar de zij-naad.
  • Er zit eigenlijk een plooirok bij. Maar bij mij staat een plooirok niet zo mooi. Ik tekende er dus een halve cirkelrok bij.
  • Ik voegde een tailleband toe. Bij deze jurk gebruikte ik hiervoor dezelfde stof, maar ik neem ook wel eens een accentstof.





De bolero heb ik ook gemaakt. Dit is een soort kant, dat naait niet heel prettig. Ik heb alleen de lockmachine hiervoor gebruikt.
Het patroon heb ik een klein beetje zelf getekend. Als basis nam ik een standaardpatroon van een vest. Het rugpand heb ik natuurlijk een heel stuk ingekort. En het voorpand korte ik in en ronde ik af. Vervolgens knip je een hele brede reep stof. Hiervan maak je een boord (net als een halsboord) en deze naai (lock) je rondom langs het voorpand en achterpand (hals en rug). 
De mouwen zoomde ik dit keer niet om. Het is een heel fijn stofje, dat een beetje 'haakt', zomen durfde ik niet aan, dus ik werkte het randje gewoon af met de lockmachine. 

Ik zal er nog eens een tekening / tutorial van maken. Want een bolero tekenen en naaien is echt niet moeilijk. 

De riem is gekocht bij de kringloop. Deze past er mooi bij. Maar een andere kleur kan natuurlijk ook.

De zomen werkte ik af met biaisband. Bij de buitenrok naaide ik er eerst een kantrandje langs en zette ik daarna het biaisband eraan. 

Bij de voeringrok gebruikte ik alleen biaisband. 
Biaisband geeft een mooie afwerking en de rok gaat er een beetje wijder van staan. 


En de laatste foto is een poging om te laten zien hoe wijd de rok is. Het is een halve cirkelrok, dus de wijdte valt nog mee. 


Ik las net op de blog van Mamarieke dat je ook met meerdere naaisels mee mag doen aan de naaiwedstrijd. Dus ik stuur ook deze jurk + bolero in voor de naaiwedstrijd van Mamarieke. 

2 opmerkingen: