donderdag 25 mei 2017

Koen, Ole, Theo en Cisse


Koen is natuurlijk mijn eigen zoon. En Ole, Theo en Cisse zijn naaipatronen/zonen van Zonen09.



De Cisse broek heb ik al heel vaak gemaakt, zowel de lange broek als de korte broek. Het Theo overhemd naaide ik ook al een paar keer. En het Ole-vest heb ik nu voor de vierde of vijfde keer gemaakt. 


Ole is een omkeerbaar vest die je kan maken met een kraag of een capuchon. Dit keer maakte ik de versie met kraag.
Voor de stof gebruikte ik gemêleerde tricot van Herbert Textiel. Voor de ene kant een donker antraciete kleur en de andere kant een gemêleerde jeans blauwe kleur. Op de blauwe kant streek ik een grote applicatie van een tijger. 



Het Theo overhemd is gemaakt van een coupon dat ik meer dan een jaar geleden bij Jan Sikkes kocht. Het is een heel erg dun stofje, wat het lastig maakt om te naaien. Er zitten witte en donkerblauwe draden in de stof, ik koos ervoor om alles met wit garen door te stikken. 
Ik moest echt voorzichtig naaien, omdat het zo ontzettend dun stofje is. Maar het resultaat vind ik er leuk. 





Met alleen een maatlabel onderaan, vond ik het nog wat kaal/saai. Ik keek in mijn knopendoos naar bijpassende knopen. Witte knopen vond ik er het beste bij passen, maar het bleef wat saai. 

Toen vond ik een rode knoop. Je ziet wel eens bij herenoverhemden, dat er één accentknoop is, meestal de tweede knoop van boven.

Dat wilde ik ook eens proberen! Dus de rode knoop moest gebruikt worden. 




Als extra accent maakte ik dat knoopsgat ook met rood garen en naaide ik de witte knopen er met rood garen op. 



Hier zie je het naamlabel nog. Ik vind dat altijd een leuk detail. En bij t-shirts vind ik het ook handig bij het wassen, dan weet ik tenminste van welke zoon welk shirt is. 

Wat ik ook mooi vind aan dit patroon, zijn de dubbele plooien in de mouwen. Op de foto is dat helaas niet heel goed te zien. 


Een  plooi op de rug. De rugpas en de staander+kraag zijn ook doorgestikt met wit garen. 




En dan de Cisse broek. Omdat ik het overhemd met rode accenten maakte, besloot ik dat ook door te voeren in de broek. Ik gebruikte rood naaigaren, rode paspelband en een rode knoop.

Koen heeft erg vaak en ook erg snel gaten in zijn broeken ter hoogte van de knieën. Dus meestal moet ik na zeer korte tijd de broek weer lostornen, om er knielappen op te naaien.

Nu knipte ik alvast een extra patroondeel, er kwamen extra lappen op de broek ter hoogte van de knieën (ruim genomen dan...).

De boven- en onderkant van de lappen stof heb ik gewoon met de lockmachine afgewerkt, tegen het rafelen. De stof is vrij dik, dus ik wilde deze niet omvouwen om de rand naar binnen af te werken.

De lappen stikte ik op ongeveer 1,5 cm door met rode lijnen.
Dit is wel even een werkje en je moet wel recht kunnen stikken, maar het geeft ook wel weer een grappig effect.


Bij de enkele zak voegde ik nog een naamlabel toe en bij de dubbele steekzak voegde ik paspelband toe. De zakken zijn gevoerd met de restjes stof van het overhemd. 


De lijnen van de achterkant lopen mooi door in de zaklijnen aan de voorkant




Het linkervoorpand heeft een dubbele steekzak. Beide met een rode paspel rand.




En dan het Ole vest. Ik wilde de blauwe kant als buitenkant gebruiken, dus daar maakte ik zakken in de zijnaden.



Koen wilde de zakken even proberen en keerde ze meteen naar buiten toe...



Ook streek ik een grote afbeelding van een tijger op de rug.

Maar Koen vindt de antraciete kant mooier, gelukkig maakte ik de Ole omkeerbaar. Dat is ook het handige aan kamsnaps drukknopen, deze kun je aan beide kanten gebruiken.

Het vest stikte ik overal door met donkergrijs garen.



Koen houdt niet zo van fotoshoots. Dus hij is niet heel enthousiast op de foto's helaas. Maar hij vindt deze antraciete kant het mooiste. 

Gelukkig vindt zijn jongere broer de blauwe kant met tijger wel mooi, dus die kant kunnen we over 1,5 jaar zien ;).




Met deze outfit wil ik graag meedoen aan de naaiwedstrijd van Mamarieke.  Mamarieke bestaat inmiddels 5 jaar en houdt daarom een naaiwedstrijd. 

Toen ik net begon met naaien leerde ik Marieke via een forum kennen en daarmee ook haar webwinkel. Toen verkocht ze flockfolie, flexfolie, kamsnaps en wat fournituren. Inmiddels is de winkel gegroeid en verkoopt ze veel meer, o.a. stoffen, naaipatronen, garen, naalden, etc. 
Gefeliciteerd Marieke met je 5-jarig bestaan!

Neem zeker een kijkje in haar webwinkel www.mamarieke.nl 



7 opmerkingen:

  1. Nogmaals wauw! Super mooi gedaan. Veel werk maar het resultaat mag er zijn. Wedstrijd waardig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw dit zou ik zo in de winkel kopen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw wat een ontzettend mooie outfit. Erg sjiek ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat geweldig dat je een volledige Zonen 09 outfit maakte. Knap werk en proficiat met het winnen!

    BeantwoordenVerwijderen