donderdag 12 januari 2017

Flip de beer


Deze week begon Koen in een nieuwe kleuterklas. Ze begonnen na de zomer met drie nieuwe kleuterklassen en nu na de kerstvakantie werden daar vier klassen van gemaakt. Koen is een van de kinderen die naar de nieuwe klas ging. Hij moest dus nu na vier maanden alweer naar een nieuwe groep.
En dat vind hij gelukkig leuk. Hij zit nog bij zijn vriendje in de klas. En ze beginnen nu met 18 kinderen dacht ik, dus dat lijkt mij wel rustig. Er komen in de loop van het jaar nog wat kinderen bij. 

Één juf kende hij nog van groep 1 en er was een nieuwe juf (voor iedereen nieuw).
Ze kwam maar mij toe: 'ik hoorde dat de moeder van Koen kan naaien. En je mag nee zeggen hoor, maar Flip heeft wat kleren nodig. Hij heeft alleen een trui. We zouden ook graag een pyjama willen en een tasje om zijn kleren netjes in mee te nemen. Maar je mag nee zeggen hoor.' 

Ik wilde wel wat proberen te maken. 

Gisteren nam Koen Flip mee naar huis. Gisteravond en vanmorgen heb ik hard gewerkt aan een nieuwe garderobe voor Flip de beer. Koen heeft alles vanmiddag weer mee naar school genomen. Dan kan Flip morgen weer een weekendje logeren bij één van de kleuters.

Gelukkig bewaar ik zoveel restjes stof. Ik kon alles maken uit restjes.
Deze hoodie maakte ik uit een restje van de summersweat waar ik laatst een hoodie voor Koen van maakte. En de spijkerbroek werd ook uit een restje gemaakt.


Deze gele trui had Flip al, ik maakte er een blauwe ribbroek bij.


Deze trui heb ik ook uit restjes van Koens kleren gemaakt. Koen heeft er een hoodie van en de voering van zijn vossenjas is van deze bosdierenstof gemaakt.
Ook deze spijkerbroek is gemaakt uit een restje.

Zo heeft Flip drie setjes kleren. De broeken vind ik wel wat wijd, maar dat moet, anders past het niet over de voeten heen. Het patroon voor Flip zijn broek vond ik via Pinterest.

Voor de truien gebruikte ik het preemie patroon van The ultimate Tee van A Sparkly baby patterns.
Ik heb het shirtje wel iets korter gemaakt. 

Hij moest van Koen ook een jas hebben (en eigenlijk ook een muts, sjaal en wanten, maar dat heb ik niet gedaan).
De jas is gemaakt uit de laatste restjes van Koens vossenjas. Ik had net niet genoeg fleece voor de binnenkant. Maar voor de mouwen is het ook handiger om geen fleece te gebruiken, dus ik maakte de voering van de mouwen van een restje zwart katoen.

De jas tekende ik zelf, met als basis het Ultimate Tee patroon dat ik ook voor de hoodies gebruikte. Ik voegde nog een plooi toe op de rug.



Foto van de rugplooi.


De pyjama is gemaakt van twee restjes sterrentricot. Die heb ik gebruikt voor een jumpsuit en een pyjama voor Luuk.

En als laatste nog twee onderbroeken. Dat patroon tekende ik zelf. Ik legde Flip op patroonpapier en tekende om hem heen. De voorkant maakte ik iets lager dan de achterkant, want achter zit nog een klein staartje, die past zo ook in de onderbroek.



En een simpel zakje met trekkoord om de kleren in te vervoeren.


Met naam in flockfolie


Koen ging na de lunch trots naar school met Flip en de nieuwe kleren. Met jassen in dezelfde stof :)

7 opmerkingen:

  1. Wat knap van je! Die beer gaat in stijl naar school.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat zal die nieuwe juf blij zijn met de moeder van Koen!! Erg leuk gedaan en wat een mooie garderobe heeft Flip nu.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw zeg!! Super grondig aangepakt en zulke gave "echte" stofjes ook.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje! Ik vond dat het een beetje een stoere beer moest zijn. Ik zie wel vaker logeerberen en ze hebben meestal (niet goed passende) babykleertjes aan. De hoodie stoffen had ik nog over, het waren kleine stukjes, groot genoeg voor babykleren.

      Verwijderen