woensdag 25 januari 2017

Diy screenprinting


Screenprinting/zeefdrukken/textielscreenprinting, ik zie het de laatste maanden steeds meer op Instagram. En ik vond het meteen leuk. Dat wilde ik ook doen.

Er zijn screenprintsets te koop. Maar ik zoek altijd graag uit hoe dingen goedkoper kunnen. De zeefdrukramen hebben mij heel weinig gekost. Alleen kocht ik wel meerdere kleuren inkt (9,68 per pot). 

Op Pinterest zocht ik op diy screenprinting / screenprinting at home / zeefdrukken. Ik kwam allerlei tutorials tegen voor het maken van een zeefdrukraam. Het lastigste was om de juiste stof (mesh) te vinden.

I saw a lot of screenprinting at Instagram. I also wanted to try it. You can buy screenprintkits, but I always try to find ways to make it cheaper. At Pinterest I saw some tutorials how to make your own screen. 

Een tutorial verwees naar Amazon. Je hebt 110 mesh nodig. Zelf probeerde ik het via Aliexpress. Ik bestelde het op 17 december en gisteren kreeg ik het pas in huis! Mijn geduld werd aardig op de proef gesteld. Want de textielinkt en de rakel had ik al lang in huis.j
Ik heb verschillende kleuren Permaset gekocht bij Zeefdruksupply. Permaset is een milieuvriendelijke textielinkt. Een pot van 300 ml kost 9,68 euro. Ik bestelde een paar kleuren. En ik was zo dom om twee keer dezelfde kleur felgroen te bestellen... Dus ik heb voorlopig genoeg groen (al gebruik ik waarschijnlijk veel meer zwart...).

The mesh can be bought online at Amazon or Aliexpress. You need 110 mesh.
I've bought some Permaset Aqua at Zeefdruksupply. Permaset Aqua is a 100% solvent free, environmentally friendly formula to print on fabric. 

Ik had gistermiddag vast wat hout klaar gelegd. Zodat ik ramen kon gaan maken als de jongens op bed lagen. En toen zag ik dat je ook houten fotolijstjes kon gebruiken, maar die had ik niet. Wel heb ik veel nieuwe en oude canvaslijsten, want ik maakte jaren geleden nog wel eens een schilderij.
Ik sloopte een paar canvasdoeken eraf en ik had een raam! Mooi vlak ook, want dat is ook belangrijk.

De mesh maakte ik met een tacker vast. Ik trok alles goed strak. Ik weet niet hoe strak echte zeefdrukramen zijn. Dus ik deed maar wat :)

I've used old canvas screens, 110 mesh and a staple gun. You have to stretch it really tight.


De overtollige mesh knipte ik af.

Cut the mesh from the sides.


Op Pinterest zag ik ramen met en zonder tape. Dus ik deed beide.
Het hout van een canvasdoek is onbehandeld, eventuele nieuwe ramen zou ik misschien even lakken, dan kun je ze misschien nog schoon krijgen (maar of het erg is dat de inkt er wat in trekt weet ik niet).
(Ik heb inmiddels alle ramen voorzien van tape).

And then you tape the edges.



Met de cameo sneed ik mallen en deze plakte ik aan de buitenkant van het raam, zodat ik details niet met de scraper weg kon vegen.

Ik had mijn afbeelding wat zuinig geknipt, dus er bleven open stukken op het gaas. Deze open stukken heb ik even afgeplakt met schilderstape. Een volgende keer houd ik een grotere ruimte om de afbeelding, zodat het hele raam in één keer afgeplakt wordt.

Ik weet niet hoe hele fijne details gaan. Ik ben bang dat dat vrij snel loslaat van het raam. 

I've made templates with the silhouette cameo. 


Als eerste maakte ik een hagedis. Hiervoor gebruikte ik zwarte inkt. De groene lap joggingstof lag al tijden in de kast. Het is niet echt een kleur die je snel gebruikt. Het was of een coupon of een kringlooplap. 


Het resultaat vind ik erg leuk. En het ging ook best snel. Maar je moet nog wel de afbeeldingen fixeren met het strijkijzer. Ik heb er een lap katoen overheen gelegd, zodat ik het strijkijzer niet vies maak.
Ik had te kort gewacht, de inkt was nog niet helemaal droog. Dus toen ik de lap meenam naar de strijkplank, toen heeft de inkt wat vlekjes achtergelaten op delen van de groene stof... Ik naai er nog wel een hoodie van, want de jongens vinden de stof wel leuk.



Hier nog een foto van dichtbij. Niet alle hagedissen zitten er even strak op. Het was gisteravond wat donker (één lamp viel steeds uit, maar ik wilde door...). 


Verder had ik nog een lap lichtblauwe summersweat. Deze lag ook al tijden in de kast. Hier heb ik donkerblauwe haaien op gedrukt. 
De haaien moeten eigenlijk nog een kleine opening bij de bek hebben. Dit was een heel dun lijntje. Maar na een paar keer drukken zag je die niet meer. 
Hele fijne details lukken dus niet goed met stickervinyl.



Maar ik ben wel enthousiast! Het is een leuke uitbreiding op mijn naaihobby. En ik kan de silhouette cameo hiervoor gebruiken.

Effen lappen kun je leuk bedrukken. Later ga ik nog wel experimenteren met meerkleurendrukken. Maar voor eerst koos ik de makkelijkste optie.

Nu weet ik zeker dat de jongens unieke kleren krijgen :)





29 opmerkingen:

  1. Wat leuk zeg! Je vertelde er zaterdag al over, leuk om nu dit blog te lezen. Ik ben eigenlijk wel heel erg benieuwd hoe de print zich gaat houden in de was... Laat je het ons weten?
    Groetjes Corinda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja ik ga het sowieso eerst apart wassen voor de zekerheid. En dan laat ik het nog wel weten.

      Verwijderen
  2. Zo gaaf, die mesh haalde je dus op alieexpres. Daar shop ik ook regelmatig, ik heb dus al een hele officiele set liggen, maar in mijn onkunde kocht ik een groot scherm, onder het mom, kan ik lekkere grote prints maken, maar ja, dan kan je ze ook niet dicht tegen elkaar leggen realiseerde ik me later ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar wel meerdere kleine tegelijk drukken, toch? In 1x, samen op je mal... leek mij ook handiger, hmm.

      Verwijderen
    2. Ja een grote mal kan wel. Ik had eerst meerdere haaien gesneden voor het grootste raam. Maar ik had geen transferfolie gebruikt, dus ik kreeg de haaien er niet mooi op. Toen heb ik 1 haai op een klein raam gedaan. Maar je kunt ook wachten totdat het droog is en dan vlak ernaast drukken

      Verwijderen
    3. Inspinration, ik heb er een paar keer iets besteld. Alleen nog nooit Zo lang gewacht. Ik betaalde 5 euro nog wat voor 2 meter mesh. Daar kan ik aardig wat ramen van maken

      Verwijderen
  3. Tof geworden! Ja zo'n cameo is dan wel weer een uitvinding, hè. Dat maken van die mallen lijkt me anders wel t struikelblok...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja met de hand snijden ga ik niet proberen

      Verwijderen
    2. Nee :( Zeg, en die mesh, ik dacht horgaas uit de doe het zelf winkel... of is dat te grof? Vitrage?

      Verwijderen
    3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    4. Nee geen hor of vitrage, het is echt heeeeel fijn.

      Verwijderen
  4. Wat tof gemaakt. De jongens hebben binnenkort originele kleren aan!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel slim gedaan. Ik moet dat precies ook eens durven!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Super leuk! En heel erg leuk om zelf te maken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuk idee. De stof is erg leuk geworden met deze prints. Ben benieuwd wat je ervan gaat maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk idee en je hebt inderdaad stof wat een ander niet heeft!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Echt super gaaf! ! Leuk om nu het te zien na je uitleg van vorige week.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Uit welk materiaal maak je dan die 'mallen'? Is dit iets specifieks voor cameo? Ik heb jammer genoeg niet zo'n supermachine en zou dit willen proberen snijden met de hand. Maar welk materiaal neem ik dan best om tekeningen uit te snijden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De mallen snijd ik met de silhouette cameo, gewoon uit stickervinyl (waar ik ook muurstickers van maak). Met de hand snijden kan vast wel, met een scherp hobbymesje. Maar welk materiaal je dan moet gebruiken, dat weet ik niet.

      Verwijderen
    2. Top, merci! Kan je toevallig ook de naam van de 'verkoper' van Aliexpress meedelen? Ik vind er meerdere :)

      Verwijderen
    3. Als je zoekt op '110 mesh 43t' dan vind je maar 1 betaalbare (vicky wei)

      Verwijderen
  11. zo tof zeg!! dit heb ik meteen gepind! knap dat je dat allemaal zelf hebt bedacht en gemaakt! ik ben meer van het luie type en zou dat dan weer gewoon zo kopen :-) het toeval wil dat ik er recent toch nog eens over gedavht heb om dat te doen, maar gezien ik een naaidipje heb, ga ik nu niet meteen nog vanalles beginnen kopen om dat toch maar in de kast te leggen :-) in elk geval: bedankt voor de uitleg en tips! en last but not least: heel toffe bedrukkingen ook, dat worden idd unieke stuks!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het niet allemaal zelf bedacht hoor;) Zoals ik in de blog schreef, kwam ik op Pinterest allemaal zeefdruk tutorials tegen. Over hoe je zelf zeefdrukramen maakt. Maar ook dat je mallen kunt snijden met de silhouette cameo. En dat heb ik dus gedaan.

      Verwijderen