donderdag 1 december 2016

Lewis-coat-hack: de vos


 Toen mijn oudste zoon de wolvenjas voor mijn jongste zoon zag, wilde hij er ook een! Ik was eigenlijk van plan om voor hem een dinosaurus jas te naaien. De stekels konden dan mooi tussen de deelnaden op de rug en tussen de naden op de capuchon. En Koen wilde eerst ook wel een dinojas, maar later moest het toch een wolf zijn, of een vos of een bever.

Nou het resultaat zit een beetje tussen een wolf en een vos in denk ik :)


Ik deed ongeveer dezelfde patroon-aanpassingen:

  • De vorm van de capuchon werd veranderd, zodat het wat meer de vorm van een kop met snuit heeft. Ik voegde deelnaden toe aan de zijkanten van de capuchon, zodat de oren ertussen genaaid konden worden.
  • De uiteindes van de mouwen werden iets afgerond, om meer een poot-vorm te creëren. Ik maakte hier ook nagels aan vast. En om de voering en de mouwboord te kunnen bevestigen, heb ik nog een beleg gemaakt bij de mouwuiteindes.
  • Er werd natuurlijk een (zachte) staart toegevoegd.
  • Bij deze jas liet ik de voorzakken zoals ze in het patroon staan. Bij de wolvenjas voor Luuk heb ik de zakken veranderd. 


We maakten gisteren aan het einde van de middag een wandeling om foto's te maken. Het werd al wat schemerig. Ze zijn niet zo'n fan van poseren en trekken liever gekke bekken. Ik heb dus veel foto's gemaakt.




Kiekeboe!



Hier een foto van de binnenkant.
Overal waar het kon, voegde ik okergele paspel toe. Deze kleur komt ook terug in de rits en de ogen van de vos/wolf.

De binnenkant heeft een bosdierentricot (of summersweat, vrij stevige tricot in ieder geval). En in de mouwen en de capuchon zit grijze harige fleece. Dit was over van de wolvenjas en Koen vond het wel lekker zacht.


Het paspelband loopt mooi door van de achterkant naar de voorkant.


En hier hangen ze dan, beide jasjes.





De neus van de vos/wolf is gemaakt van een stukje leer. Dit naaide ik er met de hand op, want met de machine ging het mis.
Er zit sowieso veel handwerk in de capuchon.


Nog een keer kiekeboe (die oren, ik vind ze zo grappig).


Hand in hand lopen ze bijna nooit, dus dit moest ik ook even vastleggen.



Kijk mijn staart mama!


Dit is niet een heel duidelijke foto (het werd avond), maar de staartjes hangen zo leuk over de schommel heen.


Nog even in de bladeren stampen.



Het naamlabel zit in de zijnaad aan de binnenkant.


Overal okergele paspel, ook nog in de capuchon. Zelfs het ophanglusje maakte ik van paspel (en biaisband).

Hier kun je zien dat de mouwen mooi rond lopen, om een 'poot-effect' te creëren.











Patroon: Lewis coat van Compagnie M

Stoffen:
-Zwart/camel visgraat stof met 30% wol van Jan Sikkes
-Bosdieren tricot / summersweat van Jan Sikkes
-Grijze harige fleece van Jan Sikkes

Okergeel paspelband van Kleurenmix.

Dit is kledingstuk 12 van de 'naai-uitdaging' om dit jaar nog 10 kledingstukken te naaien. (en er volgen nog meer kledingstukken hoop ik. Ik ben nu even niet zo fit, dus even een paar dagen rust).

18 opmerkingen:

  1. Geweldig! Zo tof gemaakt. Het bosdieren stofje heb ik voor mezelf in het grijs gebruikt 😁 mooie foto's ook trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt! mooi stofje is dat. Ik heb nog wat over, maar niet genoeg voor mijzelf

      Verwijderen
  2. Prachtig zeg Jessie! Kan me voorstellen dat die knullen er heel erg blij mee zijn... hihi en die fotos zijn ook geweldig! Lekkere knullen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje! Ik heb flink wat foto's moeten maken :)

      Verwijderen
  3. Hij is echt prachtig geworden! Wat worden je jongens groot zeg! Echt hele leuke foto's, vooral die op de schommels, met die grappige staartjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw, wat mooi! Echt de origineelste Lewisjes die ik al zag.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een gave jassen. Die oren zijn echt leuk zo op de capuchon. De capuchon is met die kop erop zowiezo gaaf! Je mag trots zijn op deze jassen.

    Neeltje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Waw seg, petje af hiervoor, hoor!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jessie, wauw! Mijn mond valt open van verbazing! Top top top!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel gaaf! Alles past zo mooi bij elkaar! Krijgen ze de jas gemakkelijk aan met de sweatstof aan de binnenkant? Ik dacht dat je altijd voeringstof 'moet' gebruiken om de jas aan te krijgen. Maar dit is natuurlijk veel warmer en leuker.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze krijgen de jassen wel aan. De jongste met wat hulp.
      Voeringstof doe ik soms ook alleen in de mouwen, maar dat heb ik dit keer niet gedaan. Ik wilde graag een warme jas en een mooie stof.

      Verwijderen