zondag 16 oktober 2016

Pin it and make it week 41: stipperdestip


Al een tijdje zag ik op Instagram leuke borden, vazen en andere voorwerpen langskomen die 'gestipt' waren met porseleinverf.
Ik begon op Pinterest en Instagram wat rond te kijken met de zoekwoorden: 'stipperdestip', 'stipstijl', 'stipkunst', 'dottedart', etc. 
Toen kwam ik erachter dat er meerdere mensen zijn die hier workshops in geven. Nou zitten workshops meestal vol en ze zijn ver weg. 
En ik vind het ook leuk om gewoon zelf te ontdekken hoe iets moet.

Bij de hobbywinkel kocht ik allemaal kleuren porseleinverf (Talens Amsterdam) en bij de kringloop kocht ik wat bloempotten, vaasjes, borden en suikerpotjes om op te oefenen. Gelukkig is het ook nog afwasbaar (zolang het niet in de oven is geweest), dus erg mislukte potten heb ik gewoon weer schoongemaakt.

Je moet er even achter komen hoeveel (of weinig) verf je op de kwast moet doen, zonder dat het uitloopt. 
Bij een plat oppervlak komt uitlopen niet zo gauw voor, maar bij een vaas of bloempot wel.

En ik kwam er ook achter dat niet alle bloempotten in de oven kunnen. Eén bloempot van de bovenste foto heeft het niet gered. Er kwamen allemaal luchtbellen in de witte laag. Ik denk dat daar een soort kunststof door de verf/het glazuur zat of zo. 

Op Pinterest en Instagram kwam ik eerst voornamelijk 'stipsels' zoals deze tegen. Dus allemaal cirkels met grote en kleine stippen. 
Maar later kwam ik ook deze poster tegen, een boom gemaakt van stippen. En deze bloemen gemaakt met stippen. 

Ik heb ook al borden gemaakt met cirkels van stippen (maar die moeten nog op de foto). 
Dus hier laat ik bloempotten en een vaas zien.


De bloempotten staan in de vensterbank.


En deze vaas staat op de grote tafel. 


Deze 'herfstboom'  is niet geweldig goed gelukt. Van dichtbij zie je wat dikkere stippen, daar heb ik wat teveel verf voor gebruikt. 
En de bloempot ernaast heeft juist wat scheurtjes in de verf. 
Ik vind het nog lastig om mooie strakke lijnen te verven voor de stelen van de bloemen en de stam van de boom. Het is moeilijk om 1 dekkende streep te krijgen met porseleinverf.


En welk materiaal gebruik ik hiervoor?

Verf: Talens Amsterdam

Stipmateriaal: spijkers in allerlei maten, de achterkant van penselen, het gummetje bovenop een potlood, en voor de kleine stippen satéprikkers.




Ik denk dat ik er een nieuwe hobby bij heb :)

Ik ben nu bezig met twee glazen vazen te 'stippelen'.
Een beetje zoals deze pin



10 opmerkingen:

  1. Echt super leuk! Ga ik ook eens proberen met de kids!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje! Mijn kinderen hebben met gewone verf en wattenstaafjes op papier gestipt.

      Verwijderen
  2. Heel mooi gedaan! Ik heb wel een stift om op porselein te stippelen maar nog niet met verf gewerkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooi gedaan! Ik heb wel een stift om op porselein te stippelen maar nog niet met verf gewerkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooi resultaat! Nu wil ik dit ook weer proberen 😁

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...