vrijdag 9 september 2016

Twee zomerjurken




Terwijl andere naaibloggers al hun najaars-naaisels bloggen, laat ik jullie nog even twee zomerjurken zien. Het is nu ook heerlijk zomerweer, dus ze kunnen nog gedragen worden.
Deze jurken zijn in de afgelopen twee weken genaaid. De blauwe bolero naaide ik al voor de zomervakantie.


Deze blauwe met stippen en rozen is mijn favoriet! De stof lag vorige zomer al klaar, maar toen kwam ik er niet meer aan toe.
Dus nu moest het gebeuren.

De buitenstof kocht ik in de uitverkoop bij Herbert Textiel, en kostte volgens mij maar 2,95 euro per meter! Natuurlijk komt daar nog voering bij en wat meters biaisband, een rits en garen; maar het is alsnog een goedkope jurk.

De stof is zelfs nog te koop in meerdere kleuren. 

Deze foto's zijn trouwens vanavond pas gemaakt, na een dag werken.
Ik mocht vandaag invallen in een kleutergroep, groep 2.






Samen met Luuk toon ik even hoe de jurk 'zwiert'.





En met hetzelfde patroon, maakte ik ook deze jurk.
De roze bolero is niet zelfgemaakt trouwens.



De buitenrok en voeringrok zijn afgewerkt met lichtblauwe satijn biaisband.


Inmiddels heb ik al vier van deze jurken gemaakt. Eerder maakte ik deze en deze. 

De afgelopen 3 dagen heb ik iedere dag een andere jurk aangehad. Vandaag de blauwe met rozen, gisteren de jurk met roze roosjes en eergisteren de blauwe spijkerstof met witte stippen-jurk.

Heerlijk om met dit mooie weer zulke jurken te dragen.

Het is geen standaard patroon. Een van mijn eerste katoenen jurken die ik voor mijzelf naaide, was de June  Dress uit La Maison Victor. (ik naaide al wel vaker tricot jurken).
Maar de June Dress vond ik bij mij niet mooi zitten bij de hals en ik vind een halve cirkelrok mooier bij mij staan dan een plooirok.

Dus ik zocht iets anders. 
In een Ottobre stond een soortgelijke jurk als de June Dress. Dat patroon heb ik voor het lijfje gebruikt. De hals tekende ik iets lager en de rits verplaatste ik naar de zij naad.
Verder voegde ik in de taille een bandje toe. De ene keer gebruik ik contraststof voor het bandje en de andere keer niet.
En ik tekende er een halve cirkelrok bij. 

Dit aangepaste patroon heb ik nu vier keer gebruikt. En ik zal het vast nog wel vaker gebruiken.

De blauwe bolero heb ik ook zelf gemaakt. Ik wilde er net zo een hebben als de roze bij de tweede jurk. Een patroon daarvoor kon ik niet vinden. Ik heb uiteindelijk het patroon van de Susanne Cardigan gebruikt. Het rugpand maakte ik een stuk korter. Van het voorpand gebruikte ik maar een klein stukje en ik tekende er een brede boord bij. Toen ik hem aandeed, bleken de mouwen veel te wijd (ik wilde een bolero met redelijk strakke mouwen). Dus ik heb de mouwen nog flink ingenomen.
Een volgende bolero zal ik zeker nog wel maken, maar dan gebruik ik een ander patroon als basis.

Ik hoop ook een dezer dagen mijn Zsazsa-mantel te laten zien. Die is namelijk klaar. Op Instagram heb ik daar al foto's van laten zien. 


11 opmerkingen:

  1. Dat zien er super fijne en super handige jurken uit! Met veel zwier, dat vinden mama's ook al wel eens leuk :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja zeker :) Maar zo'n wijde rok zit ook gewoon lekker

      Verwijderen
  2. Fijn dat je zelf zo een patroon kan aanpassen. Dat heb ik nog niet echt gedaan. En grote meisjes/vrouwen vinden zwierige jurken ook nog fijn 😉

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De hals wat dieper tekenen is niet zo moeilijk: gewoon een lijn verlagen. Op internet zocht ik op hoe je een halve cirkelrok moet tekenen. Ik heb de onderrand van het bovenlijfje opgemeten en op basis van die maat de cirkelrok getekend (met een tutorial op internet).

      Verwijderen
  3. Mooi geworden en zo met een bolero kun je ze straks als het killer word ook nog dragen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja klopt. Ik wil eigenlijk voor al mijn jurken nog een bijpassende bolero maken.

      Verwijderen
  4. Mooi geworden en zo met een bolero kun je ze straks als het killer word ook nog dragen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk om zelf zo'n goedzittend patron te kunnen samenstellen. Ik snap dat je m al een paar keer gebruikt hebt, de jurk staat je super! Vooral de blauwe stof, wat een plaatje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. DAnkjewel! Ik ben ook enorm blij met de blauwe jurk.

      Verwijderen