woensdag 7 september 2016

Twee etuis en een spaghettitopje


Even een blogje tussendoor met wat kleine simpele naaisels.

Twee eenvoudige etuis. De bovenste (met de insecten) heb ik gemaakt van het restje stof dat ik overhield na het pimpen van de twee voetenbankjes die ik gisteren liet zien.

In mijn ritsenverzameling vond ik een mooie aqua rits. Deze past er perfect bij. Ik heb hem er alleen niet helemaal recht/strak ingezet...

Het andere etui is gemaakt van een oude tas. De tas is al een tijdje kapot. Toen ik hem wilde weggooien heb ik er een rits uitgehaald die nog goed was, en ik kon wat nepleer (of wat het ook is) van de binnenkant bewaren, dat zag er ook nog mooi uit.
En dat heb ik nu gebruikt om dit etui te maken.
Het was alleen wel lastig materiaal om te naaien. Ik moest het onder mijn naaimachine door trekken, want er kwam geen beweging in (ik heb geen boventransport op mijn naaimachine, misschien is dat het probleem).

Maar ik ben blij met het resultaat.


Deze heb ik alvast gevuld met wat pennen voor het nieuwe schooljaar.
Ik ben weer beschikbaar als invalleerkracht. En ik heb net gisteren te horen gekregen dat ik voor een periode van ongeveer 4 maanden 1 dag in de week mag invallen in groep 3-4.
Voor de zomervakantie ben ik weer begonnen met invallen. Ik heb toen 9 keer ingevallen, waarvan 5 keer op deze school. Dus ik vind het erg leuk dat ik nu voor een langere periode mag komen.
Dat is toch anders dan steeds losse dagen op verschillende scholen. Als je ergens voor een langere tijd bent, krijg je een band met de groep en de school.
(En je zit 's ochtends niet te 'wachten' op telefoon of je moet komen werken of niet).


Laatst heb ik al twee van zulke spaghettitopjes genaaid. Deze bevallen goed, dus ik maakte er nog een. Eigenlijk wilde ik er twee maken. Maar ik had niet nagedacht over de stofbreedte, de stof was uiteraard te smal om er twee hemdjes uit te kunnen knippen.
Het (gratis) patroon vond ik via Pinterest.


Dit is de achterkant van het hemdje. Hier zie je ongeveer hoe de bandjes bevestigd zijn. Je gebruikt twee stukken omvouwelastiek. Met de ene naai je de achterkant (tot aan de twee hoogste punten aan de voorkant). Met het andere stuk naai je de schouderbandjes + het stuk tussen de twee hoge punten voor.


Vanavond ga ik weer verder met de 'Mantel ZSAZSA' van Susalabim / Lillestoff. Ik zag een voorbeeld voorbij komen van dit vest, met patchwork effect. Dat vond ik erg leuk. Dus ik heb meteen het patroon besteld (bij Lillestoff, maar ik hoorde dat het binnenkort ook bij Joyfits te koop is).

In dit YouTube filmpje wordt uitgelegd hoe je het patchwork effect creëert en hoe het vest in elkaar gezet moet worden.  Bij het patroon zit alleen een korte Duitstalige handleiding, dus het is wel handig/makkelijk om gewoon het filmpje te bekijken. In het filmpje zie je ook meerdere voorbeelden van het patchworkvest.

Ik heb samen met het patroon wat stoffen bij Lillestoff besteld. Deze heb ik gecombineerd met nog wat effen tricots die ik nog had liggen. Ik kon niet veel van mijn eigen voorraad gebruiken, want je hebt de volledige stofbreedte nodig om de stroken te maken.
Het snijden van de stroken kost trouwens best veel tijd!. Ik heb zelf alleen een korte quiltliniaal van 15 bij 30 cm. Dus dan schiet het niet zo erg op.
Gisteravond heb ik alle stroken aan elkaar genaaid en straks ga ik het patroon uitknippen. Ik ben benieuwd!



5 opmerkingen:

  1. Mooie etuis, en wat fijn dat je voor een langere periode kan invallen. Is niet alleen beter voor de band, maar waarschijnlijk ook voor de lesstof en leereffect van de kinderen.

    Je top ziet er super uit. Deze draagt vast heel fijn.

    Groeten Neeltje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel. Ja dat natuurlijk ook. Als je steeds ergens anders een dag bent, dan werk je die dag door het programma heen. Maar als je wekelijks terugkeert, dan kun je zoveel meer doen dan dat.

      Verwijderen
  2. Tof dat je voor langere tijd aan de slag kan. Leuke etui's gemaakt. Moet ik ook eens bekijken om zo een top te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tof dat je voor langere tijd aan de slag kan. Leuke etui's gemaakt. Moet ik ook eens bekijken om zo een top te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Etui's zijn altijd handig en een nieuw schooljaar dus tijd voor nieuwe!
    Fijn hoor dat je wat zekerheid hebt nu voor een paar maanden is inderdaad wat fijner dan dat je van dag tot dag maar moet afwachten of je moet werken!

    BeantwoordenVerwijderen