dinsdag 13 september 2016

Tutorial wasbare billendoekjes / snoetenpoetsers


Vandaag heb ik samen met mijn schoonzus een stapel wasbare billendoekjes gemaakt. Zij is begin volgende maand uitgerekend  en ze wilde graag wasbare billendoekjes. De doekjes die ze al had vond ze wat klein en waren van badstof volgens mij, dat wordt op den duur wat hard.
Zelf heb ik destijds ook doekjes van badstof gemaakt, maar later won ik doekjes van flanel en die vond ik veel fijner.

Dus wij gingen doekjes maken van flanel.

Even voor het idee:
-12 wasbare flanellen doekjes van Bumgenius kosten 11,95 euro.
-12 flanellen Imse Vimse doekjes kosten 13,95 euro.
-6 doekjes van Bummis kosten 6,25 euro.

Een meter flanel kost rond de  7 euro en hier haal je zo'n 40 doekjes uit!
Uiteraard heb je nog garen nodig, maar voor het maken van deze doekjes heb je een lockmachine nodig en lockgaren heb je dan wel in huis.

Mijn schoonzus kocht een lap ecru flanel en een lap roze met witte bloemen. Van beide stofjes wilde ze 25 doekjes. We hielden dus nog een stuk over. Hiervan heb ik van beide stoffen nog twee grotere lappen gemaakt, die net iets kleiner zijn dan een standaard hydrofiele doek.  (maar je kunt uiteraard ook 40 doekjes maken uit 1 meter stof).


Benodigdheden:
  • snijmat, snijliniaal en rolmes
  • Flanel
  • lockgaren
  • bekertje/kopje en stift



Als eerste moet je de stof natuurlijk voorwassen en strijken. 

Daarna bedenk je hoe groot de de doekjes wilt hebben. De stof krimpt iets in de was, dus je houdt iets minder dan een meter over. Wij berekenden dat wij het beste doekjes van 19 bij 19 cm konden maken, dan hadden we het minste stof verlies.

Als eerste sneed ik stroken stof van 19 cm hoog. Vervolgens sneed ik deze stroken in lapjes van 19 bij 19 cm.


Met een plastic bekertje of kopje teken je in de hoeken een afgeronde lijn.
De afgeronde lijn is een richtlijn voor tijdens het locken. De lijn snijd je er meestal wel af met de lockmachine en anders gaat kinderstift er wel uit in de was.


Deze gebogen lijnen hebben we niet uitgeknipt, maar we lieten de lockmachine dit werk doen.


Dan ga je even een tijdje locken en dan heb je opeens 50 doekjes :)


Voor de ecru lapjes koos mijn schoonzus drie kleuren lockgaren: groen, aquablauw en jeansblauw (2x).
Dan krijg je dit effect.

Dit is een foto van de twee grotere lappen.




De bovenkant is dan voornamelijk groen en de onderkant blauw (afhankelijk van welke kleur garen je op welke klos zet).



Dit is het stapeltje van 25 ecru doekjes.


En hier nog een stapel van de roze doekjes en de 4 grotere lappen.


Voor de roze doekjes heb ik knalroze lockgaren gebruikt, dat vond ik wel mooi.




Hier nog een foto met bovenaan een  (gewonnen) bummis doekje (met multicolour garen) en onderaan de zelfgemaakte doekjes. 



4 opmerkingen:

  1. kan dit ook met gewone naaimachine? Want ik heb geen lock...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat het wel met de naaimachine kan met een zigzagsteek. Maar dan ben je wel veel langer bezig, een lockmachine naait een stuk sneller namelijk. Je kunt het altijd proberen toch?

      Verwijderen