donderdag 29 september 2016

Softshell jas met een patroon van Lillesoll und Pelle


Deze vrolijke softshell jas naaide ik voor Luuk.
De jas werd vanmiddag meteen getest in de regen.

I've made this colourfull softshelljacket for Luuk (my youngest son).

Het naaipatroon kocht ik bij Lillesoll und Pelle en de stof kocht ik bij Stoffmarktonline. 
Het naaipatroon is Duitstalig, maar door de vele afbeeldingen erbij is het goed te doen.

It is a sewing pattern by Lillesoll und Pelle and the fabric is bought at Stoffmarktonline
The pattern is in German, but it is easy to understand because of the many pictures.

Verder had ik al wat tips over het naaien met softshell elders gelezen.
Ik las dat het handig was om een naadwaarde van 1,5 cm aan te houden. Zodat je de naden open kunt vouwen en aan beide zijden van de naad kunt doorstikken.
Een volgende exemplaar zal ik waarschijnlijk gewoon naaien met een naadwaarde van 1 cm, omdat ik dat gewend ben en omdat ik de platgevouwen naden zo wel erg breed vind lijken van binnen (zie foto's verderop).

I've read some things about sewing with softshell. I read that it was convenient to use a seam allowance of 1,5 cm. So that you could open the seams and stitch them flat. But I'll use a seam allowance of 1 cm the next time. I don't like the open seams of 1,5 cm.

Het doorstikken van de softshell geeft een mooi effect, maar op sommige plaatsen is het, door de meerdere lagen softshell, bijna niet te doen. 
Eén zijde van de rits stikte ik dan ook niet door, iedere keer sloeg de naaimachine steken over, er waren gewoon teveel lagen stof. 

I like the topstitching on this softshelljacket. But some parts were hard to topstitch, because of the many layers.
I didn't topstitch one side of the zipper, there were too many layers, my sewing machine just couldn't sew there.



In de instructies staat ook ergens dat je de zakken beter met 1 laag softshell en 1 laag katoen kunt maken, omdat het anders te dik wordt. Ik deed eigenwijs en gebruikte twee lagen softshell, dat doe ik een volgende keer niet weer :).

 I've made the pockets with two layers of softshell, that is too thick. The next time I'll use a different kind of fabric for the pockets (that was also an advise in the instructions).



Ik vind het patroon erg mooi, met al die deelnaden. 


De binnenkant vind ik iets minder mooi, omdat de naadwaarde overal 1,5 cm is. Dan krijg je van die brede 'platgenaaide' stukken.

I think that the inside of the jacket is not so nice. I don't like the 1,5 cm seam allowance. 

Langs het rugbeleg zette ik een biesje van boordstof, zodat dat randje wat netter lijkt.
Het lusje is een label met 'Luuk' erop. 

I've made a small binding along the back facing. I think that looks a bit prettier than without binding. 


In de capuchon zit geen voering, dat doe ik misschien een volgende keer wel, zodat je de naden niet ziet.
The hood doesn't have a lining. Maybe I'll make a jacket with a lining next time, so you don't see all the seams. 



Ik ben erg blij met dit jasje. Hij is lekker vrolijk, en volgens mij ook heerlijk warm met dit herfstweer (en de wind). 

Ik ben van plan om er gauw een voor Koen te maken. Hij krijgt een jasje met dezelfde stof maar dan met oranje als accentkleur. Ik wilde eigenlijk lichtgroen/knalgroen doen, maar die kleur rits hadden ze niet bij de stoffenwinkel. 

I'm very satisfied with this jacket. I like all the colours and I think it will be warm with this autumn-weather. 
I will make one jacket for Koen soon. That will be a jacket with the same fabric, but I'll use an other colour for the accents. I would like to use bright green, but they didn't have a bright green zipper in the fabric store. So the accents will be orange. 




Vanmiddag toen wij Koen uit school gingen halen, had Luuk het jasje voor het eerst aan. 
Luuk wore the jacket this afternoon when we picked up Koen from school. 




note to myself:

Ik maakte maat 98. Dit is de maat die hij nu heeft qua shirts. Maar een jas mag wel een maatje ruimer zitten. Voor Koen moet ik dus een maatje groter nemen dan zijn huidige maat. 

8 opmerkingen:

  1. Knap gemaakt zeg!Op naar het volgende jasje ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik maak de softshell jasjes ook gewoon met voering omdat ik me ook stoor aan die binnenkant (zelfs net 1cm naadwaarde 😊)
    Veel succes met de volgende, geeft veel voldoening hè, zo'n jasje!?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal met voering dus. Ik denk er even over na. Ja zekervoldoening, ik werd erg blij van het resultaat

      Verwijderen
  3. Toffe jas!

    Misschien de naden nu gewoon smal afknippen met kartelschaar?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. mooie jas. Ik begrijp dat je je stoort aan die naden. Zou ik ook hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel erg leuk! De naden binnenin storen niet, vind ik. Echt knap!

    BeantwoordenVerwijderen