zaterdag 24 september 2016

Pin it and make it week 38

Een tijdje geleden heb ik de Ramon jas uit La Maison Victor gemaakt.
Ik heb toen voor het eerst met metalen drukknopen gewerkt die je er met de hamer in slaat.
De binnenkant was wel verstevigd met vlieseline, maar de knopen lieten toch los.
Ik heb er toen eerst nieuwe knopen in gezet. Maar ze bleven loskomen. 

Het vest werd dus niet gebruikt. Ik besloot om er een rits in te zetten.  Ik knipte de knopenrij er gewoon af,  ik zag geen andere mogelijkheid om de knopen te verwijderen.
Ik heb niks losgetornd,  maar ik heb de rits er gewoon ingezet.  De bovenkant zit dus iets dubbelgevouwen en de onderkant ook.
Dat naaide niet heel erg prettig (dikke lagen), maar het was wel de makkelijkste manier.

De halsboord zit dus iets dubbelgevouwen, samen met het beleg was dat een lastige laag om door te stikken.

Voor de afwerking gebruikte ik een stuk lint/band en een 'flapje' als kinbescherming.

Dit idee haalde ik van Pinterest. Bij Farbenmix wordt in een filmpje uitgelegd hoe je dit doet. 


Ik heb er ook meteen een ophanglusje in genaaid, dat was ik bij het maken van deze jas vergeten.



Door de dikke lagen stof was het fijn om te naaien, maar de rits zit er in, en de jas is eindelijk weer bruikbaar!


En zo ging Koen naar school, met zijn nieuwe Domi broek en zijn gerepareerde vest.

6 opmerkingen: