vrijdag 8 juli 2016

Pin it and make it week 27: Hondenkussen


Mijn broertje heeft een hond, een mooie bruine labrador: Choco.
Choco had een nieuw kussen nodig. Zijn huidige kussen stinkt. En veel hondenkussens zijn niet te wassen. De vulling is niet altijd geschikt voor in de wasmachine.
Dus mijn broertje wilde graag een hondenkussen waarvan je ook de vulling kon wassen. 

De hoes wilde hij graag van waterafstotend of waterdicht materiaal, en er moest een opgevouwen dekbed in passen. Het kussen moest ongeveer 70 x 100 cm worden.

Ik ging op Pinterest zoeken en kwam toen deze pin tegen. 
En dat is precies wat mijn broertje zocht. Een kussen van 70 bij 100 cm met een opgevouwen dekbed erin.

In het voorbeeld gebruiken ze gewone gordijnstof van de Ikea. Dat laat natuurlijk wel vocht door, maar als je meerdere hoezen maakt, kun je nog eens wisselen.

Ik ging op zoek naar waterdichte stof. Deze vond ik bij Stoffen-online. 
Mijn broertje en zijn vriendin kozen de kleur 'Coolgrey'.

Voor deze hoes heb je net iets minder dan 1,5 meter nodig. Dus het was wel jammer dat je de stof alleen per hele meter kon bestellen. (Ik moet dus nog een projectje bedenken voor het restje stof, bijv. een kussentje of een toilettas o.i.d.). 


Deze 'stof' is net als de stof voor zitzakken en buitenkussens. Het is stevig en rafelt niet. Het naait alleen erg vervelend. Het geeft niet echt mee en schuift niet zoals katoen. Mijn naaimachine heeft geen boventransport, dus ik moest de stof wel begeleiden, anders gleed de stof niet goed onder de voet door. De twee lagen stof verschoven ook erg makkelijk. Deze stof kun je niet spelden, want dat laat gaatjes achter in de stof.


Ik wist niet of enkel stikken stevig genoeg zou zijn voor een hondenkussen, dus ik heb alle naden nog met de lockmachine gestikt. De stof rafelt niet, dus zigzaggen of locken is in principe niet nodig. Maar ik deed het puur voor de stevigheid.

Als ik weer zoiets zou moeten maken, dan zou ik de hoeken afronden, zodat je de opstaande randen makkelijker de bocht om kunt naaien. Nu zat ik met opstaande randen en rechte hoeken, en dat werkt niet. Ik denk dat ronde hoeken makkelijker te naaien zijn. 


Ik had alleen een dun dekbed liggen (of ik moest ons eigen dekbed gebruiken voor de foto).
Het kussen is wat dikker/opgevulder als je er een 4-seizoenendekbed in stopt.


Het grijze klittenband kocht ik bij Jan Sikkes. Het was online goedkoper te vinden, maar dan was het door de verzendkosten toch weer duurder. 

Aangezien Choco niet bij ons in de buurt woont, heb ik Luuk even 'gebruikt' als fotomodel. Luuk is een peuter die deze maand 3 jaar wordt. En hij past er makkelijk op. Hij kwam net uit de peuterspeelzaal, dus hij was moe, dat kun je hieronder wel zien.


2 opmerkingen: