donderdag 30 juni 2016

Ramon jas


De Ramon jas uit La Maison wilde ik al heel lang maken voor beide jongens. Ze hebben soortgelijke vestjes en die worden veel gedragen.

Het heeft even geduurd, maar ik heb er een gemaakt voor Koen.
Dit is een naaisel dat erg lang bleef liggen, ik zag namelijk op tegen het naaien van de zakken. Een deel van de zak geeft dat donkere randje. Ik wilde eerst de zakken maar achterwege laten, maar ze geven wel een mooi accent, dus uiteindelijk ben ik er toch maar een avondje voor gaan zitten.

En ze zijn gelukt!
Ik was best blij dat het lukte.


De heupboord zit niet helemaal perfect. Na deze jas maakte ik mijn Blossom jas en daar moet je de boord op dezelfde manier aanzetten. Bij de Blossom jas lukte dat goed, maar bij deze Ramon jas zit het net niet netjes.


Ik gebruikte voor het eerst metalen drukknopen. Dat ging een beetje mis. Twee lieten los en dat liet natuurlijk een gat achter.
De gaatjes naaide ik met de hand dicht en ik streek er twee lagen vlieseline achter. Vervolgens zette ik er nieuwe knopen op.

Ik baalde wel. Ik had een pakje van 10 drukknopen gekocht, dat was zo'n tien euro. En daar zou ik twee jasjes mee maken. Maar nu heb ik niet meer genoeg voor een jasje voor Luuk.

De knopen passen er wel mooi bij, maar ik vond ze wel wat prijzig.
Ik heb Koen uitgelegd dat hij de knopen voorzichtig open moet maken. Ik ben namelijk bang dat er meer zullen loslaten.
Een volgende keer strijk ik er stevigere vlieseline achter en sla ik de knopen nog harder vast.







9 opmerkingen:

  1. Heel mooi gedaan! Jammer van de druk knopen die los kwamen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel. Dat was zeker jammer. Ik hoop dat ze nu blijven zitten, maar ik ben bang dat er nog wel iets los zal laten. Koen denkt er vast niet altijd aan, dus als hij een keer te hard trekt...

      Verwijderen
  2. Mooie jas! Jammer van de knopen daar zou ik zelf ook ontzettend van hebben gebaald!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig! Jammer van de drukknopen idd!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vind het toch een mooie jas geworden, en echt balen als dan de afwerking van de knopen niet goed lukt en ze weer los gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Best wel stoer, zo'n vest! Misschien kan je de andere met een rits maken? Lijkt me ook wel handig ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed idee! Luuk heeft zo'n jasje met rits, dat is inderdaad een stuk handiger dan knopen.

      Verwijderen