zondag 19 juni 2016

Blossom jas


Toen ik deze versie van de Blossom jas (La Maison Victor) zag, wist ik: die wil ik ook maken!
Ik zocht tijden naar een leuk stofje, maar kon niks vinden. Uiteindelijk kocht ik een lap van de couponnen afdeling van Jan Sikkes.

Ik knipte de het patroon en toen ik alles wilde gaan aflocken (tegen het rafelen) vond ik de stof niet meer mooi...
Het stapeltje geknipte patroondelen bleef liggen. 

Maar ik had nog steeds geen zomerjas, dus ik liep buiten met een vestje of een fleecejack. Dus ik moest hem toch maar eens gaan maken.

Ik wilde wel een voering in de jas, die zit niet bij het patroon, dus ik heb zelf een voering getekend.
Ik moest daarom ook zelf uitzoeken hoe ik hem in elkaar ging zetten, want met voering moet dat net weer even anders dan zonder voering.

Toen hij eindelijk klaar was... vond ik hem nog steeds niet mooi en hij is veel te kort. Echt veel te kort. M'n vriend zei: "Hier ga jij niet mee over straat. Hij is te kort en niet mooi."

Ok....

De volgende dag ben ik naar de kledingwinkel gefietst en heb een jas gekocht. Geheel tegen mijn principes in, want ik zou alle kleren (die ik zelf kan maken) zelf maken. 

Maar ik moest een zomerjas hebben, ik wil niet meer in een fleecevest naar m'n werk.


Hier zie je de voering van de jas. Ik heb er ook een 'bewegingsplooi' in gemaakt. Ik heb ooit gelezen dat je dat moet doen bij het voeren van een jas. Anders kan de voering te strak zitten en scheuren. Het patroondeel heb ik 2 cm van de stofvouw gelegd en hierdoor creëer je 4 cm extra ruimte.


Ik voegde zelfs een labeltje toe. 



En nu hangt hij over mijn paspop. Ik weet nog niet zo goed wat ik ermee moet. Hij is wat kort en het model staat mij ook niet zo goed denk ik. Het is wat bomberjack achtig en dus wijd. 


Ik heb er wel weer van geleerd. Want zo vaak heb ik nog niet een jas (met voering) gemaakt. Een volgende keer toch beter nadenken over het model, verder het patroon goed nameten en leukere stof zoeken. 

De jas die ik nu gekocht heb is een donkerblauwe trenchcoat die gelukkig wel mooi zit. Misschien maak ik de trenchcoat uit de Ottobre nog wel een keer in een mooi stofje. Maar voor nu heb ik in ieder geval een jas. 

4 opmerkingen:

  1. Jammer dat je het niet gaat aan doen. Ik vind het een leuke jas.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tis wennen, zo'n korte jas, maar ik ben wel erg blij met mijn korte leren jasje! Die heeft wel een strakke boord in de taille, voor wat "figuur". En ik moet opletten dat ik bijv een hoge broek of lang hemdje erbij draag, zodat er geen blote rug zichtbaar is.

    Doe ernstig een foto op model? Valt ie niet in te nemen oid? Of alleen de boord bijv strakker maken?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. prachtige jas.... ik zie jouw versie nu pas!
    wat een pareltje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vind je? Ik was ee toch nietblij mee, dus de jas is een paar weken geleden naar de kringloop gegaan.

      Verwijderen