maandag 2 mei 2016

Hoodie voor de man


Dit is de tweede hoodie die ik voor mijn vriend heb gemaakt. Hij is echt net precies af en hij moest hem meteen passen van mij en op de foto :) zodat ik kon bloggen.

I've made a second hoodie for my friend. I finished it this evening and we made pictures also this evening, so I could blog about it :)

De vorige hoodie had geen kap, maar een kraag. Het is het omni tempore patroon van Sofilantjes. Alleen heb ik wel wat veranderd.
Mijn vriend vond de halsopening wat wijd en hij vond de kraag zo ver overlappen. Dus ik heb de halsopening verkleind en de capuchon aangepast, zodat er alleen een kleine overlap was.

I've used the omni tempore pattern from Sofilantjes, but I've made some alterations. He did'n like the wide neckopening and the overlapping hood. So I've made the neck opening a bit smaller and I've changed the hood a bit.


Verder voegde ik wat details toe.
Als ik een hoodie voor de kinderen maak, dan gebruik ik of een drukke stof, of een effen stof waar ik een applicatie op strijk.
Een drukke stof is niets voor mijn vriend, maar een helemaal effen trui is ook saai.

I also added some details, so it's not 'boring'. He wanted a white cord and a white band inside the hood (he saw that on another store bought hoodie). 
I choose to make a small triangle too. And some coverstitching (with my regular sewing machine, I don't have a coverlock).

We bekeken wat truien in zijn kast. En het zit hem dus in de details.
Mijn vriend vond grote nestelogen mooi, een wit koord en zo'n witte band aan de binnenkant van de capuchon. Dat heeft een trui van hem namelijk ook.
Zelf koos ik nog het driehoekje vooraan als extra detail. Omdat ik geen coverlockmachine heb, gebruikte ik een siersteek van mijn naaimachine om het driehoekje wat extra's te geven.


Ik had geen grove en brede boordstof in huis (en vergat het vandaag te kopen in de stoffenwinkel), dus voor de heupband gebruikte ik gewoon de donker sweaterstof net als de mouwen en de capuchon.
Voor de polsboorden gebruikte ik grijze boordstof dat ik nog in huis had, maar daaar had ik dus te weinig van om ook voor de heupboord te gebruiken.

I didn't have enough ribbing, so I've used regular sweater fabric for the waistband.


Ik vind hem wel geslaagd!
Afgelopen vrijdag waren wij nog op kledingjacht voor mijn vriend geweest. We kochten alleen een overhemd (met flamingo's!). De hoodies de wij mooi vonden waren richting de 100 euro (sommige zelfs duurder).

I really like this hoodie! We saw some hoodies in the store last week for almost 100 euros. This one only costs about 25 euros and a few hours work.

Ik denk dat deze hoodie maximaal 25 euro aan materiaalkosten is (en wat uurtjes werk).

Maar ik kocht meer sweaterstof, zodat ik er ook nog truien voor de jongens van kan maken. Wie weet maak ik wel dezelfde voor de jongens :) zullen ze leuk vinden.

I've bought a few metres of these fabrics, so I can make some hoodies for the boys too.


Hier een detail van het band aan de binnenkant. Het golft een beetje, maar dat heeft de gekochte hoodie ook. Het is namelijk katoenen band, dat niet rekt en dat je op een rekkende stof naait.
Ik heb het band wel gewassen en heet gestreken, omdat het anders in de was nog kan krimpen en dat zou zonde zijn.


Ik heb hem nog een hoodie trui of vest beloofd, dus er komt er binnenkort nog eentje aan.

I promised t make an other hoodie sweater or vest, so I'll make one soon.

15 opmerkingen: