donderdag 19 mei 2016

4 Cisses voor Koen


Ja nóg een blogbericht vandaag. Het is echt zo'n avond met allemaal kleine naaiprojectjes afronden (voornamelijk zoomwerk). 
Net blogde ik al 4 Billies voor Luuk. Nu 4 Cisses voor Koen (de vierde heb ik net afgemaakt). Had ik al eens verteld dat ik fan ben van Zonen09? ;) ik heb al heel wat Cisse lange broeken gemaakt, nu de eerste serie shorts.

Another blog today. I've finished some projects tonight. I've made four Cisses for Koen. Pattern by Zonen09

Deze vier shorts zijn allemaal gerecykleerd en begonnen als deze stapel overhemden. De bovenste blauwe was van mijn vriend en de andere drie waren van mijn vader.

The four shorts are upcycled mens shirts. Three shirts of my father and one of my friend.
I've used some piping, biaistape, ribbing, elastic, cord and name tags. I really like the result.

Met wat paspelband, biaisband, koord, boordstof (met elastiek erin) en naamlabels zijn het vier leuke shorts geworden vind ik.
Koen vindt de tweede (de bruine) het mooiste en ik vind de onderste het mooiste.


Ik heb de borstzakjes allemaal losgetornd (alleen de blauwe van mijn vriend had geen zakjes). De zakjes heb ik op de broekspijpen gestikt. Koen vertelde laatst dat hij zakken op broekspijpen zo stoer vond. 

I've re-used the pockets and sewn them on the sides. Koen told me he likes pockets on the side.

Bij drie broeken gebruikte ik nestelogen om het koord door te doen. Ik heb vlieseline aan de binnenkant van de boordstof gestreken voor extra grip. Maar ondanks dat laten sommige nestelogen nu al los. Sommige boordstof is wat dik geribbeld, dus ik denk dat de nestelogen niet genoeg grip hebben.

Dus bij de vierde (die ik vanavond nog van zoom en boord moest voorzien) heb ik gewoon knoopsgaten gestikt.


Bij drie broeken heb ik de pijpen afgewerkt met biaisband. Ik vind het een leuk effect geven, al denk ik dat het in de praktijk nauwelijks zichtbaar zal zijn.
I've used biais tape to hem the shorts, I think the result is nice although you probably won't see it when he wears them.

Sorry voor de wat wazige telefoonfoto's, het werd net al donker buiten. Aanfoto's op model volgen vast nog wel een keer.

I'm sorry for the blurry phonepics, it is already a bit dark outside. I'll probably make some pictures when he wears them.

De koordjes zijn overigens ook gerecykleerd. Ik kreeg laatst van m'n moeder een zakje met wat koordjes.

The cords are also upcycled, my mother gave them to me.


Deze vind ik echt heel leuk. Het lichtblauwe van het koord komt terug in de stof van de broek. Verdee gebruikte ik de 'lummels' van de mouwen en zette deze onderaan de broekspijpen.


In deze stof zit een heel dun geel streepje, daarom koos ik geel als accent d.m.v. paspelband.

This fabric has a small yellow stripe, so I've used yellow piping.



Koen had te weinig korte broeken die nog pastten. En sommige vond hij niet meer mooi en wilde hij niet keer aan. Nu heeft hij vier 'nieuwe'.

12 opmerkingen:

  1. Wauw zeg, een fantastisch staaltje recykleren!! En met al dat hergebruik, super.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, wat een goed idee om overhemden te gebruiken voor shorts! Hopelijk vind ik nog de tijd om mijn zoon van een voorraadje Cisses te voorzien, dan gebruik ik zeker ook een oud overhemd!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb 2 jaar geleden ook al eens korte broeken van overhemden gemaakt. Geeft best wel een leuk resultaat

      Verwijderen
  3. Wat een fantastisch recykleerwerkje !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk dat je de hemden hiervoor hebt gebruikt. Fantastisch goed gelukt hé.
    Jouw post maakt me duidelijk dat ik ook dringend aan de cisses moet beginnen. Een knap patroontje.
    En ik vind de bovenste de mooiste ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk zeg! Ik heb het cisse patroon en 2 overhemden liggen dus ik weet wat me te doen staat ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Huppetee kom maar op met die zon! Jullie zoon is er klaar voor!!

    BeantwoordenVerwijderen