zaterdag 9 april 2016

Kraamcadeau


Het is alweer bijna een maand geleden dat ons eerste nichtje geboren werd (ze heeft 7 neefjes!). 
We konden toen niet op kraamvisite, omdat Koen toen de waterpokken had. En daarna kreeg Luuk de waterpokken.
Maar vandaag konden we haar eindelijk bewonderen en natuurlijk cadeautjes geven.

Ik heb 3 leggings gemaakt volgens het patroon van Emma en Mona. Ik had al gelezen dat die wat smal kan vallen, dus ik maakte de breedte maat 68 met de lengte van maat 62.

En ik wilde heel graag een jurkje maken. Dit stofje vond ik in mijn stoffenkast. Een wit katoentje met wat zwarte hartjes. Voor een accent gebruikte ik een mint kleurig paspelbandje. 

Het patroon is een gratis patroon, de 'Itty bitty babydress' van Made by Rae. Het patroon is echt voor pasgeborenen. En er zit een maatje groter bij voor 1-3 maand. Deze grotere maat heb ik nog iets vergroot. Er werd in het patroon namelijk duidelijk aangegeven dat het echt een mini jurkje is dat echt pasgeborenen past. En aangezien ons nichtje al bijna een maand is, heb ik hem toch nog wat vergroot. 

Het jurkje leek nog net iets te groot, dus ze kan het straks mooi aan als het wat warmer is. 
Maar met een legging en een lange mouwen romper kan het nu natuurlijk ook.


Het is geen ingewikkeld patroon, geen ritsen en knopen. Maar ik ben er toch wel even mee bezig geweest. Ik maak nooit babyjurkjes van katoen. En nu moest ik de rok rimpelen (en dat heb ik misschien één keer gedaan... mocht iemand rimpeltips hebben...).

De zoom werkte ik af met een satijnen biaisband aan de binnenkant. 
Ik vind het een leuk/schattig jurkje geworden.


Verder maakte ik nog een paar leren slofjes. De kleuren bruin en oranje bruin hadden ze zelf uitgezocht. 




Hierboven zie je de effen mint legging. En hieronder nog twee leggings. Eén met donkergrijze stof met witte sterren en eentje met oud roze stof met witte sterren. (waarom de foto gedraaid is weet ik niet).


En nog een luiermapje van tafelzeil. 


10 opmerkingen:

  1. Erg leuk! Super om als jongens mama eens te mogen naaien voor een meisje he!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk stofje en mooi jurkje met toffe leggings.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is ook een leuk en schattig kleedje :-). Mag ik vragen waar je dat leer voor de slofjes vond?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij een bedrijfje dat meubels bekleed. Zij repareren meubels en doen er nieuw leer op. Van de reststukken maken zij tassen en de restjes daarvan verkopen ze in zakken. Ik vond ze via marktplaats. Daar staan wel vaker leerpakketten op

      Verwijderen
  4. Het is ook een leuk en schattig kleedje :-). Mag ik vragen waar je dat leer voor de slofjes vond?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk jurkje!! Ik zoek dat patroon voor een meisje van 9 maand.. mt 80 ofzo. Ik heb hem in een boek uit de bieb, maar daar is het patroon groter. en online had ik hem idd ook alleen echt klein gezien.

    Mooi gemaakt zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat het niet een heel moeilijk iets is om zelf te tekenen. Als je een patroon hebt van een shirtje of jurkje oid, dan moet je toch vanuit de halslijn zulke striklinten kunnen tekenen? En een kort bovenlijfje nemen en daar een losse rimpelrok aan naaien. De rok is gewoon een rechte lap stof dat gerimpeld wordt.

      Verwijderen
  6. als je het zo zegt klinkt het wel gemakkelijk :).
    Misschien heb ik wel een jurkpatroontje en dan de striklinten eraan.
    Het gaat mij vooral om het lijfje. Of het rokje gerimpeld is of niet, daar heb ik nu nog niet zo'n voorkeur voor :).

    BeantwoordenVerwijderen