vrijdag 25 maart 2016

Mijn eerste jeans (voor mijzelf) en 2 shirts


Mijn eerste spijkerbroek is een feit! En ik ben er erg blij mee. Ok, er kunnen dingen beter, maar hij is draagbaar :).
Ik had al wel eens geprobeerd om een lange broek voor mijzelf te naaien, maar dat was nog geen succes, ze zijn nooit gedragen.

Een tijdje geleden kwam ik op de blog van Pienkel de Birkin Flares tegen. Ik vond het een mooie broek en zat eraan te denken om het patroon aan te schaffen.
Maar toen kwam de Knipmode binnen, die van maart 2016. Daar stond een soortgelijke broek in, broek nummer 5, een 'flare' broek. Een model met wijde pijpen. De broek leek heel erg op de 'Birkin Flares' broek, alleen de zakken waren anders. De broek van Knipmode had strookzakjes aan de voorkant en geen zakken aan de achterkant.
Ik wilde graag een 'echte' spijkerbroek. Dus tekende ik zelf zakken aan de voorkant en maakte ik zakken voor de achterkant.

Verder gebruikte ik doorstikgaren. Net als bij 'echte' jeansbroeken. Dat geeft ook gelijk een mooi effect (maar de oneffenheden zie je ook beter).

De sierstiksels op de  achter zakken vind ik niet zo geslaagd. Met doorstikgaren moet je een grote steek gebruiken, anders wordt het niet mooi. Maar met een grote steek bochten naaien is niet zo eenvoudig. Een volgende broek maak ik waarschijnlijk met een wat makkelijkere siersteek op de achterzakken.

Verder gebruik je ook geen tweelingnaald voor de dubbele lijnen. Want tweelingnaalden zitten veel dichter op elkaar. Ik heb dus alle stiksels twee keer gestikt. Je moet dan erg precies werken, zodat de stiksels overal (ongeveer) op gelijke afstand van elkaar zitten.


De longsleeve en het t-shirt heb ik deze week ook gemaakt. Hiervoor gebruikte ik hetzelfde patroon als de vorige keer.  Ik heb toen aan de hand van het patroon van de Lady Skater Dress een longsleeve gemaakt.


Ik moet nog even naar de winkel om dezelfde kleur doostikgaren te kopen. Het is namelijk op. Maar de broek blijkt toch net iets te lang en ik sta er met mijn schoenen op. Hij moet dus toch iets ingekort worden.
Verder zit de broek nog net wat te wijd boven, dus dat wil ik ook nog wat innemen. Dan moet de tailleband er weer af. Dus ik heb nog wat doorstikgaren nodig om dat straks weer opnieuw te stikken.

Ik maakte maat 42, maar bovenaan zit het net wat te wijd. Dus ik denk dat ik een volgende exemplaar tussen maat 40 en 42 in maak (bij de bovenbenen zit het wel precies goed).



Voor de binnenkant van de zakken heb ik een bloemetjes stofje gebruikt.


De binnenbeennaad heb ik maar met 1 stiksel doorgestikt. Bij sommige broeken (uit de winkel) is het dubbel doorgestikt en bij andere is het enkel doorgestikt. Ik vond het wel mooi zo.


Ik had geen 'jeansknoop' in huis (zo'n knoop die je er met een hamer in slaat), dus ik heb er maar een gewone knoop aangezet.

Mijn naaimachine had helaas weer problemen met het aanzetten van de tailleband, dat zijn 5 lagen spijkerstof en dat gaat gewoon niet goed. Het knoopsgat lukte ook niet, dus dat heb ik niet met de knoopsgatenfunctie gedaan, maar gewoon met een kleine zigzagsteek.


Ik had 1,5 meter van deze leuke retro bloemenstof. Hier kon ik 1 longsleeve van maken. En voor het t-shirt gebruikte ik een effen blauwe tricot van Joyfits voor de achterkant. De retro stof is volgens mij van Stenzo en is wat dunner, de effen tricot is wat dikker.
De effen blauwe stof heb ik laatst gewonnen bij Joyfits, nog bedankt! :)




Ik ben erg blij met deze broek en de shirts. Ik ga zeker nog meer broeken voor mijzelf naaien.

11 opmerkingen:

  1. Wauw knap zo'n jeans zelf maken!Mooie stofjes voor je shirts gekozen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie afwerking! Die komt precies net uit de winkel! Ik hou zelf ook het meest van een bootcut model :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super zeg! Mooi gemaakt hiermee kun je echt wel voor de dag komen :).Veel draagplezier.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je broek ziet er goed uit hoor, echt knap gedaan!
    Shirts zijn ook leuk mooie kleur stof!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel mooi. Met de aanpassingen wordt dit vast en zeker een mooi basis patroon van een spijkerbroek. Kun je daarna helemaal los gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Knap gedaan! Wat een geduldwerkje he, dat doorstikken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Knap voor een eerste spijkerbroek! En vind je shirts ook helemaal geweldig! Gek op het stofje!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dankjewel allemaal voor de enthousiaste reacties! Leuk om te lezen! En ik ga er zeker meer maken, deze zit heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen