woensdag 24 februari 2016

Pin it & make it week 8


 Pin it & make it week 8 alweer. Dit keer geen crea naai- of knutselprojectje. Maar ik ben druk met voorbereidingen.
Na iets meer dan 3 jaar lang thuisblijfmoeder te zijn geweest, ga ik weer aan het werk. Ik heb gewerkt als invalleerkracht. Maar toen Koen geboren werd, werd dit lastig. Ik heb na mijn verlof toen nog een half jaar gewerkt. 
Op de vrijdag was (en is nog steeds) mijn vriend thuis, en hadden wij geen opvang nodig. Op de donderdag had ik een gastouder en voor de andere dagen kon ik de gastouder bellen. In de praktijk kwam het er vaak op neer dat ik op donderdags niet gebeld werd en op andere dagen juist wel (en dan had de gastouder niet altijd plek). Het kon gewoon niet uit om te blijven werken.

En later kwam Luuk. En twee kinderen in de 'flexibele' opvang kon dan helemaal niet uit.

Maar nu gaat Koen (4 jaar oud) naar school en Luuk is inmiddels 2,5 jaar. Ik wil weer wat buiten de deur gaan doen.
Voor invalwerk op basisscholen moet je meestal 2,5 dagen per week beschikbaar zijn. Maar zonder flexibele opvang lukt dat niet. Dus ben ik maar naar uitzendbureaus gegaan om te kijken of er daar misschien ander werk voor mij was op vaste dagen. Zodat ik vaste dagen opvang kon afnemen. Maar de uitzendbureaus hebben tot nu toe nog geen werk voor mij.

Nu hoorde ik laatst dat er een tekort aan invalleerkrachten is. Dus heb ik gebeld of het mogelijk was om eerst alleen op de vrijdag beschikbaar te zijn. Dan kan ik weer wat werkervaring opdoen. En misschien is er wel zoveel werk, dat ik toch 1 of 2 dagen in de week crèche voor Luuk kan afnemen en voorschoolse,  tussenschoolse (overblijf) en naschoolse opvang voor Koen.

Ik heb al wat geïnformeerd bij de crèche en gastouders. De crèche heeft wel flexibele opvang. Maar dan moet je een maand van tevoren opgeven welke dagen je wilt afnemen (en ze rekenen een hoger tarief). Een maand van tevoren is voor mij helaas niet flexibel genoeg. Als invaller heb je meestal werk als er leerkrachten ziek zijn, en dat weet je meestal pas in de week zelf. 
Dus het wordt nu nog even geen crèche. Gastouders zijn wel iets flexibeler, maar willen natuurlijk ook een minimum aantal uren per week. En als je iedere dag opvang wilt kunnen hebben, dan moet een gastouder voor iedere dag een plekje voor jou vrijhouden en kunnen zij geen andere kindjes opvangen. Dat doen ze ook niet zomaar.

Een lastige keuze dus! Dus eerst ga ik maar voor 1 dag beschikbaar zijn. En we denken nog even na over de mogelijkheden voor opvang.
Want als ik vaste dagen opvang afneem en ik heb geen werk, dan heb ik én geen inkomen, én geen kinderopvangtoeslag, maar betaal ik wel de volle mep voor de opvang. En dat levert stress op. Dan zit ik iedere week te stressen 'heb ik volgende week wel werk en kan ik de opvang wel betalen?'

Dus eerst even 1 dag. Het sollicitatieformulier voor de invalpool is verstuurd. En ik ben mij aan het voorbereiden.
Ik ga binnenkort een keer een ochtend meelopen op de school van Koen. Ik heb gevraagd of ik in de midden- of bovenbouw kan meelopen. Er wordt nu even uitgezocht in welke groep dat mogelijk is. Fijn! Even weer de sfeer proeven, wat instructies zien, zelf kinderen helpen en weer even de mogelijkheden van het digibord bekijken. 

Verder ben ik mij wat aan het inlezen, op zoek naar invaltips en ben ik mijn mappen weer aan het updaten. 

Tijdens het invallen nam ik zelf altijd materialen mee. Je weet immers nooit hoe je een klas aantreft. Een leerkracht kan opeens ziek zijn geworden en dan ligt er niet altijd iets klaar.

Ik had altijd een map met les ideeën en werkbladen en kleurplaten voor de onderbouw, de middenbouw en bovenbouw. Voor iedere leeftijdsgroep dus wat. En nu gebruik ik o.a. Pinterest voor nieuwe werkbladen en les ideeën. 

En ik kwam ook deze geweldige website tegen met allemaal invaltips. Ik heb hem helemaal doorgelezen. Wat een fijne tips! En ook veel herkenning. Dus werk je als invaller, dan is dat zeker een leuke site om eens te bekijken. De schrijfster heeft ook een boek over invallen geschreven en dat heb ik ook alvast besteld. 


 Ik heb al verschillende Pinterest borden gemaakt, zie hier, hier, hier, hier. De borden staan nog niet zo vol en er komen vast nog borden bij. Maar het begin is er.
Ik heb een aantal kleurplaten uitgeprint en netjes in mapjes gedaan. Het is altijd handig om kleurplaten mee te nemen bij een invaldag. 

Ik vond ook hele leuke kleurplaten met 'doodles'. Allemaal kleine figuurtjes om in te kleuren. Lijkt mij zelf eigenlijk ook wel heerlijk om te doen ;)

3 opmerkingen:

  1. Oh hoe fijn dat je weer aan de slag wil gaan!Succes ermee en hopelijk komt het allemaal in orde met de opvang en je werk,hé!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het lijkt me ideaal dat je op die manier terug wat kunt wennen door mee te lopen in Koen zijn school :) Ik wens je alvast heel veel succes! En ik hoop dat je het gemakkelijk kunt regelen met de opvang, want dat zorgt inderdaad voor wat stress..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk dat je weer wil gaan werken en dat je mee mag lopen op de school van Koen!
    Je bereid je in ieder geval goed voor, succes en ik hoop dat je snel een vaste dag kunt krijgen wat goed bij jullie gezin past!

    BeantwoordenVerwijderen