zaterdag 27 februari 2016

2 Cisse broeken


Het is nog steeds Kids Clothes Week (iedere dag minstens een uur kinderkleding naaien).

Ik had al twee Theo overhemden van Zonen09 gemaakt, zie eerdere blogs.
Nu maakte ik twee Cisse broeken, ook een patroon van Zonen09.

Koen zit in een groeispurt, z'n broeken en shirts worden te kort.

De vorige drie Cisse's die ik naaide, maakte ik in maat 104 small. Dus ik dacht nu, ik maak maat 110 standaard en dan verleng ik deze. Koen zit qua broeken uit de winkel nu in maat 110 en sommige zitten net wat strak.
Ik had echter beter maat 104 standaard of maat 110 small kunnen maken. Want de standaard 110 zit nog veel te ruim/wijd. Het knoopsgaten elastiek moet ik erg strak doen, wil de broek blijven zitten.

Hier zie je ook wel dat de broek echt nog te wijd is. Hij heeft nog meer broeken nodig, maar die maak ik toch maar een maatje kleiner en dan voeg ik wat extra lengte toe aan de pijpen.


De blauwe is een stretch spijkerstof, vrij soepel.

De zwarte is een wat stuggere stof. Ik kreeg laatst een doos vol met stoffen, daar zat ook de zwarte in. De ene kant is zwart en de andere kant heeft het motiefje. Een soort pied du poule motiefje.

Ik weet niet wat 'officieel' de buitenkant is van de stof. Maar ik vond het motiefje wat te druk om voor de gehele broek te gebruiken. Dus heb ik het gebruikt voor accenten bij de zakken, de rugpas en de onderslag van de gulp.

Koen had niet zoveel zin om te 'poseren', dus ik heb snel wat foto's moeten nemen.

Qua afwerking ben ik niet helemaal tevreden. Mijn naaimachine had wat moeite met de dikke stof.
Ik heb een nieuwe lockmachine van Bernina, waar ik heel erg tevreden over ben. Maar ik merk steeds vaker dat ik niet zo'n geweldig degelijke/goede naaimachine heb. En vooral met dikkere stoffen (of met leer) dan slaat hij steken over en heeft hij wat moeite. Dit merkte ik vooral bij het doorstikken van de tailleband. Daar had hij moeite mee, sloeg steken over.


Bij de zakken heb ik geen paspelband gebruikt, maar een grijze rits. Dat geeft wel een stoer detail vind ik.



De blauwe broek is echt helemaal blauw. Ik had zelfs bijpassend knoopgsgatenelastiek :)


5 opmerkingen:

  1. Ooh ik vind ze mooi. Mooie stof, mooie kleurencombinatie, leuke details. Ik heb voor Mamadag een pfaff stikmachine gekregen. .. ola lala wat gaat alles makkelijk nu. De schoonheid van stikken zit hem echt wel voor een groot deel in een goei stikmachibe hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Knap gemaakt zeg,dat detail met die rits ipv paspel vind ik mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mooie broeken hoor. De rits bij de zakken is een leuk idee!

    Neeltje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi geworden, wat origineel om een rits te gebruiken ipv paspel!
    Ook de andere details zoals bij de rits en de achterkant heel leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi! De zwarte is mijn favoriet. Jij hebt ook wel hard gewerkt tijdens kcw :-)

    BeantwoordenVerwijderen