maandag 4 januari 2016

Tutorial spuugdoekje pimpen




Benodigdheden:
-effen spuugdoekje
-restje katoen
-bijpassend naaigaren
-lintjes
-patroonpapier, liniaal, naaimachine, strijkijzer, strijkplank en eventueel een lockmachine




Tutorial:

1)      Meet de breedte van het spuugdoekje. Meet alleen het zachte gedeelte binnen de rand.
Bij mij was dat 28 cm. 


2)      Je hebt een strook stof nodig die even lang is als de afstand die je net gemeten hebt. De strook moet zo’n 5 cm hoog zijn. Hier moet nog naadwaarde (ik gebruik een naadwaarde van 1 cm) bij geteld worden. Bij mij wordt dat dus 30 bij 7 cm.
Op het patroonpapier teken je dan een rechthoek van 30 cm breed en 7 cm hoog (als jouw spuugdoekje even groot is als de mijne. Anders zijn de maten natuurlijk anders).



3)      Speld het rechthoek op de stof en knip de stof uit. Werk de vier zijdes af met de lockmachine of met de zigzagsteek van de gewone naaimachine.


4)      Vouw en strijk van alle vier de zijdes 1 cm om naar de verkeerde kant toe. Begin met de twee korte zijdes en doe daarna de lange zijdes.



5)      Leg het strookje stof netjes op het spuugdoekje. Knip twee stukken sierband een stukje langer dan de strook stof.
Leg het sierband onder de omgevouwen rand. Vouw de uiteindes van het sierband om schuin naar binnen toe, zodat je de rafelige rand wegwerkt.  Speld het strookje stof helemaal rondom.





6)      Knip een paar stukjes bijpassend lint af en vouw de lintjes dubbel. Schuif de dubbelgevouwen lintjes tussen het band en de strook stof. Zet ieder lintje even vast met een speld. 



7)      Stik nu de strook stof, de sierbandjes en de lintjes vast door helemaal rond te naaien. Zet de naald hiervoor iets naar rechts, zodat je vlak langs de rand van de stof kunt naaien. Als je bij de lintjes bent, naai je even heen en weer over ieder lintje heen, om de lintjes extra goed vast te zetten.
Gebruik hiervoor bijpassend naaigaren. Ik heb roze naaigaren gebruikt voor de bovendraad en witte naaigaren voor de onderdraad. Hierdoor zie je aan de onderkant geen roze stiksel. 






8)      Klaar! Op dezelfde manier kun je ook leuk effenslabbetjes pimpen. Leuk als kraamcadeautje: een gepimpt spuugdoekje met bijpassend slabbetje.




Deze tutorial is geschreven door Jessie van Stipjes en datjes


In plaats van een strook stof, kun je ook een vierkantje stof gebruiken, zoals op de foto's hieronder.




En op dezelfde manier kun je slabbetjes pimpen.


































Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen