maandag 4 januari 2016

Tutorial lampenkaphoes naaien

De website Baby Stuf heeft mij gevraagd of ik tutorials wil gaan schrijven voor op de DIY afdeling op hun website.  Deze tutorials ga ik ook op mijn blog plaatsen. Er zullen dus regelmatig tutorials verschijnen. 

Benodigdheden:
-effen witte lampenkap
-katoen (nieuwe stof altijd eerst even wassen en strijken).
-bijpassend naaigaren
-patroonpapier, liniaal, naaimachine, strijkijzer, strijkplank en eventueel een lockmachine





Tutorial:

1)      Meet de omtrek van de lampenkap. Doe het meetlint strak om de kap heen, want je wilt een hoes die er strak omheen zit. Meet ook de hoogte van de kap.
Mijn lampenkap heeft een omtrek van 79,5 cm en een hoogte van 20 cm.


2)      Teken op het patroonpapier een rechthoek met als maten de hoogte en de omtrek van de lampenkap. Teken aan alle 4 de zijdes 1 cm bij. Dit wordt de naadwaarde. Mijn rechthoek werd dus 81,5 cm breed en 22 cm hoog. Knip dit rechthoek uit. 






3)      Het rechthoek van patroonpapier leg je vervolgens netjes op de stof en speld deze vast. Knip het rechthoek uit de stof.





4)      Werk alle vier de zijdes af met de lockmachine of met de zigzagsteek van een gewone naaimachine.

5)      Vouw de twee langste zijdes 1 cm naar de verkeerde kant om en strijk dit. Ik gebruik hiervoor een zoommaatje. 





6)      Vouw de twee korte zijdes naar elkaar toe en leg deze netjes op elkaar, met de goede kanten van de stof tegen elkaar aan. De omgevouwen 1 cm uit de vorige stap vouw je weer even open. Speld deze korte zijde vast en naai op 1 cm afstand.  Je hebt nu al de vorm van een lampenkaphoes. 





7)      Strijk de naad open. Vervolgens doe je de hoes even om de lampenkap heen. Past het? Dan kun je verder. Zit de hoes nog te los? Naai de korte zijdes dan nog een keer met een iets bredere naadwaarde.




8)      Omdat je de naad van de korte zijde hebt open gestreken, moet je een stukje van de omgevouwen zijdes (stap 4) weer even strak strijken. En keer de lampenkaphoes daarna goed, met de goede zijde aan de buitenkant.




9)      Knip twee stukken sierband of paspelband af. Deze moet een paar cm langer zijn dan de omtrek van de lampenkap. Naai deze sierbanden vast aan de randen van de lampenkaphoes. Je legt het band tegen de binnenkant van de hoes en laat het sierband zo ver uitsteken als je zelf mooi vindt (laat genoeg band eronder om het vast te kunnen stikken).
Het sierband kun je vastspelden, zelf doe ik dat niet, omdat ik het handiger vind om het tijdens het naaien langs de rand te kunnen leiden.
Gebruik voor het vast stikken van het sierband een iets grotere steeklengte en verplaats eventueel de naald iets naar rechts, zodat je vlak langs de rand kunt naaien.




10)   Stik beide sierbandjes vast. Aan het einde vouw je het laatste stukje band naar binnen toe, om het netjes af te kunnen werken. Hecht goed af en knip alle draadjes af. Het naar binnen stekende uiteinde van het sierband kun je gewoon afknippen.







11)   Klaar is je hoes! Doe de hoes over de kap. Zorg ervoor dat de naad van de hoes over de naad van de lampenkap valt. Da zie je als de lamp aan staat slechts 1 naad.








Tutorial geschreven door Jessie van Stipjes en datjes



4 opmerkingen:

  1. Leuk dat je tutorials mag schrijven en dat ze hier gedeeld worden zodat wij er ook mee aan de slag kunnen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik vond het ook leuk om gevraagd te worden. En ik wil wat meer gaan bloggen, dus dat kwam goed uit. Bovendien verkoop ik ook steeds meer materialen in mijn webwinkel, en kan ik zo laten zien wat je er allemaal mee kunt

      Verwijderen
  2. Oh dit wil ik al lang eens doen. Fijn dat je even de how to opschrijft. Ik kom hier zeker nog naar terug!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het stond bij mij ook al tijden op de planning. En ik heb er inmiddels drie gemaakt afgelopen jaar. Ze zijn echt vrij snel klaar. Succes!

      Verwijderen