vrijdag 15 januari 2016

Pin it & make it week 2

Vorige week schreef ik mijn eerste 'Pin it & Make it' artikel. Nu het tweede, met weer voornamelijk recepten.
Waarom? Ik ben nog steeds niet topfit. Ik ben serieus al meer dan een maand ziekig. Met nu al drie keer een periode van echt platliggen. Deze week ben ik doorgekomen met Koen naar school brengen en halen (tussen de middag eet hij thuis) en verder voornamelijk op de bank liggen. Luuk was ook nog niet superfit en lag dus meestal lekker bij mij. Wij hebben heel veel kindertv gezien de afgelopen weken (en ik heb heel veel nieuwe inspiratie opgedaan op Pinterest).
Voor als ik weer helemaal fit ben heb ik mij voorgenomen om iedere middag na school iets crea's te doen met de jongens. Koen gaat nu een poosje naar groep 1 en is na schooltijd altijd erg moe en ploft dan op de bank en wil het liefst tv kijken. Maar dat wil ik graag veranderen. Ok dat moe zijn dat zal nog wel even blijven. Maar even rustig drinken en wat eten en daarna iets leuks aan de eettafel doen samen, dat vindt hij vast wel leuk.

Hier komen de Pins van deze week. Het zijn weer niet zulke bijzondere foto's, want ik gebruikte weer gewoon mijn telefoon voor het maken van de foto's.
Weer veel recepten, want ondanks dat ik niet fit ben, we moeten wel eten.

Pin 1)
Bloemkoolsoep van gezond leven van Jacoline. Ik maakte wel een plantaardige variant met kruidenbouillon, bloemkool, ui, kerrie, peterselie en bieslook. Bij het opdienen deed ik er nog wat edelgistvlokken overheen (geeft een soort hartige kaassmaak, maar dan plantaardig). Ik heb van deze soep geen foto gemaakt.

Pin 2)
Courgette spinaziesoep, maar ook hiervan maakte ik een plantaardige variant met: lente ui, courgette, verse spinazie, kruidenbouillon. En bij het opdienen weer met wat edelgistvlokken.


Pin 3)
Zwarte bonen courgette brownies.  Deze pin gaf vooral de inspiratie, ik combineerde het met wat andere zwarte bonen en courgette brownies recepten. En dit keer heb ik ook de hoeveelheden genoteerd:
-100 gram dadels
-50 gram rozijnen (ik had niet genoeg dadels in huis, je kunt dus ook 150 dadels doen).
-100 gram zwarte bonen (uit blik)
-1 rijpe banaan (lekker zoet)
-3 eetlepels lijnzaad met water (vervangt eieren)
-2 eetlepels agave siroop
-100 gram geraspte (en uitgelekte) courgette
-75 gram cacao'
-snufje zout
-1 theelepel wijnsteenbakpoeder
-100 gram kokosolie (mag wel iets minder vind ik achteraf)
-50 gram pecannoten (in stukjes gehakt/gemalen)
-beetje kokos erover heen strooien
180 graden in de oven zo'n 35 minuten.

Het komt vrij nat uit de oven. Maar na een nachtje in de koelkast is het al wat stijver geworden. Een volgende keer zou ik misschien iets meer droge ingrediënten toevoegen, zelf vond ik de brownie iets te nat.
Maar de jongens hebben ervan gesmuld! Echt waar ik was verbaasd. Want Luuk houdt helemaal niet van taart/cake. De courgette brownie van vorige week heeft hij alleen geproefd en verder laten staan, maar deze brownie at hij op en hij vroeg steeds om meer 'okowaa taart' (chocoladetaart in Luuks taaltje).

Een foto van deze brownie heb ik niet. En wat ik er zelf van vond? Hij was serieus best te eten, maar ik zag wel steeds die zwarte bonen voor mij, en daar moest ik steeds aan denken tijdens het eten. En als je zwarte bonen, courgette, banaan, dadels en rozijnen door elkaar mixt, dan ziet dat er niet meteen heel smakelijk uit. Pas als je de gehakte/gemalen noten en het cacao toevoegt ziet het eruit als een beslag.

Pin 4)
Hummus met zongedroogde tomaten. Ik kom er net achter dat ik dat niet gepind heb :). Maar het was wel lekker. Ik heb gewoon hummus gemaakt zoals ik dat altijd doe:
Kikkererwten een nacht weken en dan een uur koken. Velletjes eraf peuteren (nou ja zoveel mogelijk). Kikkererwten malen en vervolgens met de staafmixer pureren samen met een beetje tahin (ik gebruik vrij weinig, anders vind ik het te overheersend), wat kookvocht, citroensap of limoensap, paar teentjes knoflook, persilade en wat olijfolie. Dit keer voegde ik nog een flinke hoeveelheid paprikapoeder toe en een aantal fijngesneden zongedroogde tomaten (echt droog, dus niet uit een potje met olie). Na een nachtje in de koelkast is dit mijn lekkerste hummus ooit. Hij was ook zo op, maar ik maakte hem meteen weer :)


Pin 5)
Vegan chili van de Groene Meisjes
In plaats van kidneybonen gebruikte ik de rest van de zwarte bonen (wat over was van de brownie) en nog bruine bonen. En ik had niet alle kruiden in huis.
Ik maakte er nog een foccacia bij en at die met de hummus van pin 4.
Een volgende keer gebruik ik minder kruiden (peper en chili) want het was mij veel te scherp. De jongens hebben het niet eens geprobeerd, ze willen peulvruchten meestal niet eten. Dus zij aten foccacia en wat rauwkost.


En zo kook ik meestal. Ik gebruik een simpele standaard waar de iPad op kan staan. En dan open ik het recept op Pinterest.


Pin 6)
Speldenkopje
Jaaa eindelijk iets creatiefs! Gisteravond was de eerste avond zonder hoofdpijn, dus besloot ik na een maand niks doen, even iets simpels te maken. Iets dat al heel lang op mijn lijstje stond en super makkelijk is.

Ik heb dit keer geen lijm voor porselein/aardewerk gebruikt (zoals ik met etagères doe). Dat moet heel lang drogen, daar had ik nu geen geduld voor. Dus ik gebruikte het lijmpistool. Eerst lijmde ik het kopje op de schotel vast (je ziet daar wel een klein beetje lijm).
Daarna maakte ik een bolletje. Wat kussenvulling in een stukje stof en daar doe je een elastiekje omheen. Vervolgens heb ik met naald en draad dit nog wat vastgenaaid.
Dan spuit je met het lijmpistool lijm aan de binnenkant van het kopje (vooral bovenin). En dan duw je het bolletje zo ver  mogelijk naar binnen toe. Dit 'plopt' er meteen uit als je niet oplet. Dus met wat elastiekjes heb ik het bolletje gefixeerd, zodat de lijm kon drogen.

En dit speldenkussen lijkt mij ideaal. Het is namelijk best zwaar. Je kunt met één hand een speld pakken. Ik gebruikte altijd een kussentje en dan til je vaak het kussentje op als je een speld pakt. Dat zal nu niet meer gebeuren.

De kop en schotel komen van de kringloop en het stofje is van het merk Soft Cactus.



Ik ben voor mijzelf de uitdaging aangegaan om tot mijn verjaardag (31 maart) plantaardig te gaan eten. Daarom probeer ik nu veel recepten uit. Ook voor tussendoortjes. Er zullen dus vast nog wel veel baksels langs gaan komen in deze 'pin it & make it' rubriek.

Waarom deze uitdaging? De afgelopen weken lag ik voornamelijk op de bank en dan kijk je automatisch veel tv, ik heb de volgende documentaires gezien:
-Cowspiracy
-The true cost
-Forks over knives
-Milk
-OMG GMO
-Engine 2 kitchen rescue

De kinderen doen overigens niet mee hoor. Ik denk niet dat zij alle benodigde voedingsstoffen binnen krijgen anders. Ze lusten/eten bijvoorbeeld niet echt peulvruchten en die zijn toch wel noodzakelijk.
Dus het is alleen voor mijzelf. Ik wil gewoon kijken wat het met mij doet. En of ik het kan. In de documentaires komt van alles naar voren over waarom het beter voor je lichaam zou zijn (en natuurlijk voor het milieu/de aarde, etc.). Ik zie wel wat het mij brengt en of ik het überhaupt ga volhouden. Spullen uit de voorraad maken wij wel gewoon op, ik ga niks weggooien. Dus helemaal plantaardig ben ik nog niet. Al lukt het mij grotendeels, dan ben ik al heel erg tevreden denk ik.


Verder hoop ik nu echt op te knappen en dat dit mijn laatste griep/ziekte is (afgelopen 1,5 week was het bijholte/voorhoofdsholte ontsteking en dat zorgt voor flinke hoofdpijnen).
En dat ik straks eindelijk weer kan gaan naaien!

8 opmerkingen:

  1. Ondanks je ziek zijn toch goed je best gedaan en inderdaad eten moet je toch,hé!Knap van je om helemaal plantaardig te gaan eten!Succes ermee.Veel beterschap voor de rest en leuk speldenkussen heb je trouwens ook gemaakt ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. nou actief hoor terwijl je niet fit bent! ik lig pas 1dag met koorts op de bank en ben het nu al beu... max 10min op de foon en ik ben gevloerd. dus zelfs bijlezen lukt niet... dat jij nog nieuwe recepten uit probeert. dat speldenkussen kopje vind ik echt geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beterschap!! Ik heb geen koorts gelukkig. Die maand ziek is niet de hele maand plat. Het is steeds een week(je) plat op de bank en tussendoor half half zeg maar. Nu ben ik weer opknappende en afgelopen 1,5 ziek zijn had ik geen koorts. Dus tussendoor in de keuken staan dat ging nog wel. Maar 's avonds ben ik dan wel kapot/moe en echt geen puf meer om iets te doen. Dus naaien werd m gewoon niet.
      Dat speldenkopje vind ik ook erg leuk, het stond al zooo lang om mijn 'to do list'. En het kost echt niet veel tijd, je moet het alleen even doen

      Verwijderen
    2. hihi maar dat is zovaak... "alleen even doen ;)"

      Verwijderen
  3. Veel beterschap, maar ondanks alles gebruik je toch veel pinspiratie!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie recepten heb je uitgeprobeerd, ben ook een fan van hummus zo lekker bij van alles. Knap dat je gaat proberen om alleen plantaardig te eten.
    Je speldenkussen zo leuk geworden.
    Hoop dat je snel opknapt want dit duurt lang zo zeker als je van alles wil doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Herkenbaar dat van uit school komen en dan enkel tv kijken maar dat je als mama creatief wil zijn. Ik heb het mij ook voorgenomen, de ene dag lukt het beter dan de andere. Ik hoop dat je gezondheid in stijgende lijn gaat vanaf nu.

    BeantwoordenVerwijderen