woensdag 6 januari 2016

Pin it & make it week 1

Pin it & Make it! Een nieuw project waar ik aan mee doe.
Liesel love schreef er afgelopen week over. Je pint zoveel op Pinterest, maar doe je er ook echt wat mee? Laat zien welke Pins jij ook echt uitvoert.

Dus ik ga proberen om aan het einde van iedere week te laten zien, welke projecten/ideeën/tips ik van Pinterest gebruikt heb.

Hier eerst een link naar mijn Pinterest pagina


Dus hier overzicht nummer 1:






Pin 1) Gezonde havermoutmuffins van Uit Paulines keuken
Alleen houd ik mij bijna nooit helemaal aan recepten en paste ik wel wat dingen aan. In plaats van melk gebruikte ik havermelk. In plaats van 125 gram havermout, nam ik 75 gram havermout en 50 gram fijngehakte/gemalen gemengde noten. Ik had geen blauwe bessen in huis dus ik gebruikte wat rozijnen en wat fijn gesneden gedroogde abrikozen.
Pin 2) Gezonde haverrepen van Uit Paulines keuken
Ook dit recept paste ik wat aan. Ik had namelijk niet meer genoeg dadels in huis, dus die vulde ik aan met rozijnen. En de hazelnoten werden vervangen door gemengde noten. En ik voegde wat kaneel toe.




Pin 3) Alweer een recept. Dit keer granola van Focus on Foodies. Ik paste het recept uiteraard weer aan. In plaats van alleen havervlokken heb ik ook speltvlokken gebruikt. En voor de noten gebruikte ik pecan noten en gemengde noten. Ik had nog wat gepofte amaranth liggen, dat heb ik er ook nog doorheen gedaan. 
Een volgende keer maak ik wel wat minder, want wij hebben maar een kleine oven, dus het was een vrij dikke laag op het kleine ovenplaatje.
Ik heb het meteen geproefd over wat soya yoghurt en het was was lekker!. Dit gaan lekkere ontbijtjes worden.


Pin 4) Nog een recept. De hummus van Ik ben Iris niet.  Nou ja ik gebruikte deze pin als inspiratie en combineerde het met een recept uit een kookboek. Ik vind de hoeveelheid tahin namelijk wat veel. En toevallig was mijn potje tahin bijna leeg, dus er zit nauwelijks wat in.  Het is dus een vrij neutrale hummus geworden. Ik heb het daarom bewust verdeeld over twee kleine bakjes. Je kunt het ongeveer een week in de koeling bewaren, dus ik kan nog smaakmakers toevoegen. Ik denk dat ik de ene neutraal houdt (zit wel aardig wat knoflook in trouwens) en de andere daar ga ik nog wat mee doen. Ik dacht ergens (op Pinterest?) gezien te hebben dat je er pesto of zongedroogde tomaten aan toe kon voegen, voor een hele andere smaak. Misschien ga ik dat nog wel doen.

Hoe eet ik hummus? Ik smeer het op bijvoorbeeld rijstwafels of brood (al eet ik momenteel nauwelijks brood). En ik gebruik het als dip voor rauwkost.



Pin 5) Dit keer een activiteit voor de kinderen. Rietjes rijgen. Je knipt rietjes aan kleine stukjes. Dit zijn dan een soort van kralen. Een veter is handig om aan te rijgen, want daar zitten harde smalle uiteindes aan, waardoor je makkelijker kunt rijgen. Let wel op, knip de rietjes korter dan dat harde uiteinde van de veter, anders kun je ze er nog niet aan rijgen.


De peuter vond het wel leuk en ging enthousiast aan de slag. Kleuter vond er niks aan en wilde liever knutselen. Hij gebruikte de rietjes om te plakken.



Pin 6) Een gezonde brownie! Een recept van Kelly Caresse. Het zijn brownies met courgette, banaan, dadels, noten en kokos (deze twee voegde ik zelf nog toe). De dadels, bananen en het beetje honing/agavesiroop zorgen voor de zoetigheid. Ik heb hem al drie keer gemaakt en ik vind het lekker. Het is natuurlijk wel anders dan de ongezonde brownies, maar echt niet slecht. Ik kwam ook nog een recept tegen met zwarte bonen erin, die wil ik ook nog eens proberen. Koen vindt deze brownies (chocoladetaart noemt hij het) ook erg lekker. Luuk houdt helemaal niet van cake of taart, dus hij eet dit ook niet.
Bij mij werd de eerste wat te nat. Dus ik heb bij de andere pogingen de courgette eerst geraspt en wat laten uitlekken in een vergiet. Er komt vrij veel vocht uit. Verder voegde ik nog wat geraspte kokos en gemalen noten toe, hierdoor wordt het ook wat minder nat. Dat is een kwestie van uitproberen.


Ik heb deze week dus aardig wat recepten gemaakt die ik op Pinterest vond. Ik gebruik Pinterest regelmatig voor recepten. Ik vind het veel leuker zoeken dan via google (vanwege de mooie plaatjes denk ik).

Maar de meeste Pinterestborden die ik heb gaan over naaien en verder over andere creatieve dingen, dingen maken voor/door de kinderen, inrichting van huizen, tuin, etc.




3 opmerkingen:

  1. Amai al heel ijverig gewerkt met je Pins.Het begint bij mij nu ook te kriebelen om er aan mee te doen maar dan maar 1 per weer ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb er meteen een paar gepind. Tijd om ook mee te doen?

    BeantwoordenVerwijderen