dinsdag 19 januari 2016

Haken en breien

Haken en breien, echt iets om met dit weer te doen, 's avonds op de bank of tussendoor overdag.


Vorig jaar haakte ik al twee colsjaals voor Koen en Luuk, ik heb ze alleen nooit geblogd. Ze zijn ideaal, want de jongens kunnen ze zelf om en af doen. En je hebt niet twee lange sjaal slierten die op de grond hangen en door de plassen slepen.
Maar met de snotneuzen is het wel handig om de colsjaals te kunnen wassen. Dus haakte ik er nog twee, zodat we altijd een schone op reserve hebben.
Vorig jaar haakte ik van dit garen een kindersjaal, maar die werd niet gebruikt. Ik vond het wel een mooie sjaal met dit gemêleerde garen. Ik haalde de sjaal dus weer uit elkaar en maakte er twee colsjaals van.




Het haken van de colsjaals ging best snel.

Maar Koen wilde ook een muts. Luuk heeft zijn oude muts op, want die past Koen niet meer. Koen heeft nu een saaie muts en Luuk een muts met oorflappen en kwastjes. Dat wilde Koen ook.
Dus gisteren begon ik met deze muts en vandaag maakte ik hem af.
Aan de binnenkant heb ik een fleeceband gestikt. Gewoon geknipt uit een restje fleece. Lekker warm!



Het fleeceband heb ik gewoon met naald en draad gestikt (niet heel netjes... maar het blijft zitten).


Luuk heeft hem ook even op :)

Ik heb niet echt 1 patroon gebruikt. Ik had twee tijdschriften met een mutsenpatroon erin. Beide mutsen waren het net niet helemaal. Ik heb het wat gecombineerd en af en toe bij Luuk gepast om te kijken of het zou gaan passen. De punt is wat te 'spits' geworden, dus die steekt uit. Een volgende muts moet dus iets 'platter' beginnen met wat meer stokjes in de ring.
De oorflappen haakte ik gewoon eraan vast.


En dan nog de CAL2014. De Crochet Along 2014.... Ja die begon ik in januari 2014. Ik haakte soms weken keurig mee, om vervolgens het deken weer maanden te laten liggen.
Af en toe maakte ik een inhaalslag.
Alweer even geleden had ik het hele patroon gehaakt. Maar het deken was nog niet groot genoeg. Ik wil hem namelijk op ons bed leggen. Dus haak ik nog even door.
Af en toe pak ik het deken er even bij en dan haak ik een stukje. Het is trouwens wel lekker warm om eraan te haken, want je hebt gelijk een lekker dekentje op schoot :)





En dan nog breien. Breien is hot! Overal in 'blogland' zie ik breisels langskomen. Vooral truien/vesten en af en toe een sjaal. Vooral het Bernadette vest zie ik vaak langskomen. Ik heb er al een paar gepind op Pinterest. Maar een kledingstuk breien? Ik heb geen idee of ik dat überhaupt kan.

Een paar jaar geleden kocht ik de muts die hieronder op foto staat. Nou ja eerder zo'n 5 jaar geleden. Ik wilde er een bijpassende sjaal bij, dus ik kocht wat bollen garen. Met behulp van YouTube leerde ik breien.. Ik begon aan de sjaal en toen ik al een heel eind was, belandde de sjaal in een tas. Met de verhuizing in januari 2015 kwam ik hem weer tegen. Maar de tas werd bij andere hobbyspullen op zolder gelegd.
Tot afgelopen zondag.... Toen besloot ik dat de sjaal af moest. Als ik echt andere dingen wil breien, moet ik eerst die sjaal afmaken.
Ik wist alleen niet meer hoe ik moest breien. Dus zocht ik weer wat filmpjes op YouTube. En het bleek toch niet zo moeilijk te zijn. Het ging eigenlijk best vlot. En toen was de sjaal snel af. Verder breien kon niet, want ik had maar twee kleine bollen mosgroen. Ik weet nog dat ik alle winkels langs ging (5 jaar geleden) om een bijpassende groen te vinden. De andere kleuren waren makkelijk te krijgen, maar die groen niet. Uiteindelijk vond ik op de markt een bijna passende kleur groen. Het waren wel kleine bolletjes. Dus ik zorgde ervoor dat de stroken groen niet te breed werden.

Ik heb alleen zondagavond één fout gemaakt. Bij het wisselen van de kleuren breidde ik steeds 3 toeren recht, zodat er hetzelfde ribbeltje zou ontstaan zoals op de muts. Maar blijkbaar heb ik dat één keer niet goed gedaan, waardoor 1 strook roze 'verkeerd om' zit.... De verkeerde kant zit aan de goede kant van het breisel. En ik had het eerst niet eens door! Pas toen ik een paar kleuren verder was. En ik wist niet hoe je dat los moet halen en dan weer verder kunt breien. Want als er eenmaal een lus afvalt dan heb je zomaar een heel eind los...(tenminste ik wel).
Dus ik liet het maar zo.
Er is dus een goede en een verkeerde kant, dat vind ik niet zo mooi. En de sjaal krult ook heel erg om. Ik zit eraan te denken om aan de verkeerde kant paarse fleece te stikken, net als aan de binnenkant van de muts. Dan is de sjaal lekker warm en zie je de verkeerde kant van het breisel niet. Maar dan moet ik een keer die kleur paars tegenkomen.



4 opmerkingen:

  1. Als je de gewone steken kan,rechts en averrechts,meerderen en minderen dan kan je ook dat Bernadette vest breien.Ik heb sinds deze middag het achterpand klaar!Succes ermee.De rest is ook tof gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Meerderen en minderen kan ik nog niet, maar is vast wel te leren. Jij bwnt dus ook al bezig leuk!

      Verwijderen
  2. Leuk gedaan! Inderdaad heerlijk he, zo 's avonds even breien of haken. Ik heb het ook herontdekt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie sjaal! Veel Youtube filmpjes kijken van Wolplein, daar heb ik ook veel aan gehad om technieken te leren :-)

    BeantwoordenVerwijderen