dinsdag 29 december 2015

Blogachterstand

Ik had al weer even niet geblogd. Eerst was ik zelf ziek, en toen de jongens en ik bleef zelf ook maar hoesten. Inmiddels hoest ik weer erger, is m'n vriend ziek en ligt Luuk nu warm te zijn op de bank... Het houdt ook nooit op. Deze griep/ziekteperiode duurt nu al meerdere weken en wij zijn het behoorlijk zat.

Ik heb dus erg weinig genaaid de laatste weken. Mijn kerstjurk heb ik wel afgemaakt. Verder heb ik de meeste avonden op de bank gelegen en niet genaaid.

Zelfs mijn nieuwe lockmachine heeft meer dan een week nieuw op tafel gestaan! Maar ik ben er nu erg blij mee (toen ook wel, maar te ziek om hem te proberen).
Het is de Bernina 700 D. Een hele fijne machine.

Ik heb een paar dingen genaaid de laatste weken:


Ten eerste de Harriët jurk uit La Maison Victor, met enige aanpassingen. Ik vond het model van de rok meteen mooi, een wijde rok staat meestal goed. Maar ik vond de openvallende halslijn niet zo mooi. Deze liet ik dus weg. In plaats daarvan maakte ik een vastgestikte plooi over het voorpand. Ik wilde er nog knoopjes aan naaien, maar ik had geen geschikte knopen in huis. De zakken liet ik ook weg.
Achteraf gezien had ik de halslijn nog iets lager moeten tekenen (ik had hem al iets verlaagd), want hij zat toch nog wat hoog.
Na mijn vorige ervaringen uit LMV besloot ik een maat 40 te maken i.p.v. 42. En dit kan volgens mij prima. Alleen bij de schouders/mouwen twijfel ik.

De stof lag al een jaar in mijn kast. Ik vond het echt een herfst/winter stof, dus het bleef even liggen totdat ik een geschikt patroon vond.

Poseren na het ontbijt lukte niet echt, de jongens wilden steeds op de foto.



En zo stonden ze er dus bij. Met vieze ontbijtgezichten te poseren met hun speelgoed :). Wel allebei een Zonen09 broek aan. Luuk draagt een Jacob die nog van Koen is geweest. En Koen heeft een Cisse aan, die inmiddels is opgelapt met leren knielappen. Verder heeft Koen z'n iets te grote Leather Sweater aan. 

Verder maakte ik een nieuwe handtas voor mijzelf. Het is de Schnabelina Bag, de kleinste versie. Het was heel veel werk met al die ritsen en overal paspelband en zo. Maar zo kon ik mooi even oefenen. Het patroon + de uitleg is in het Duits. Er staan heel veel foto's bij, dus het is op zich prima te volgen. Alleen volgde ik dus letterlijk het patroon en had ik niet meteen door dat er meerdere varianten waren. Zo zette ik de grote rits erin volgens de uitleg en toen ik op de volgende bladzijde kwam stond er een versie2 voor het inzetten van die rits... Mijn tas sluit nu niet helemaal, hij had ook nog met een iets andere manier volledig gesloten kunnen worden. Maar hij kan dicht en er kan niks uitvallen :)


Aan beide buitenzijdes zit een vakje met rits, binnenin zit een vakje met rits en een paar vakjes zonder rits.


De twee handvatten zijn wat lang uitgevallen. Die moesten tussen de 100 en 120 cm zijn, dus ik nam 110 cm. Maar ik vind ze nu veel te lang, dus een volgende keer zou ik die korter maken. Ik heb er eerst geen schouderband aan gezet. Maar nu heb ik een band van een andere tas eraan gezet (gewoon met musketonhaken die al aan die band zaten).



En ik maakte nog wat halsbanden voor de hondjes als kerstkado.
De honden van m'n ouders kregen een roze en een blauwe band. Ik wilde rood en donkerblauw doen, maar Koen vond dat de meisjeshond een roze met bloemen moest en het jongenshondje moest een lichtblauwe met stippen.
Ik heb voor de hond van mijn broertje (een grote labrador) ook nog een grotere halsband gemaakt, maar daar heb ik geen duidelijke foto van. 








En nu moet ik eerst onafgewerkte projecten afwerken voordat ik van mijzelf weer aan iets nieuws mag beginnen. Dus binnenkort wordt er hier hopelijk geblogd:
-een vest voor mijn vriend (rits en boorden moeten nog)
-een trui voor een buurjongetje (heupboord moet nog, maar ik moet nog bijpassend boordstof kopen).
-2 hemden voor Koen (de 3 bijpassende boxershorts zijn al af).
-boxershort voor m'n vriend (testversies waren hopeloos, veeeeel te groot...).


6 opmerkingen:

  1. Mooie jurk... gelukkig zijn de microben het huis uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt toch nog wat werk verzet! Hopelijk zijn jullie er snel allemaal weer bovenop. Mooie winterjurk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke jurk en je hebt nog wat liggen om af te maken.
    Hoop dat iedereen weer is opgeknapt en dat het nieuwe jaar goed begint!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die blogachterstand is wel meteen goed gemaakt! Mooi is je jurk geworden! Op naar een minder-ziek 2016!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Waauw, en vooral het kleed en de tas! Die laatste lijkt me echt suuuuuuuperveel werk!!!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...