woensdag 25 november 2015

Warme truien

Gisterochtend was mijn vriend Koen aan het helpen met aankleden. Hij vroeg: "Heb je ook warme truien voor Koen gemaakt, of alleen van die dunne?"
Ik had laatst een hele serie hoodies gemaakt, maar vooral van tricot stof. En dat is inderdaad vrij dun.

My partner was helping Koen with his clothes, and asked me if I had sewn warm sweaters too, instead of the thin sweaters. 

Dus gisteren heb ik overdag 3 verschillende truien geknipt en die heb ik gistermiddag en avond in elkaar gezet. Koen was overdag op school en Luuk was heerlijk aan het spelen en af en toe aan het meehelpen. Naaien overdag lukt vrijwel nooit, maar gisteren ging het heel goed :)

So I've sewn 3 sweaters for Koen yesterday. Koen was at school, and Luuk was playing and helping me a bit. Normally I only sew in the evening, without children around me. But yesterday it worked well with the youngest around. 

Het was natuurlijk makkelijk geweest, om gewoon weer het patroon van de kaptrui uit Stof voor durf het zelvers tevoorschijn te halen. Ok , een van de drie is ook die kaptrui... Maar mijn vriend vroeg om warme truien, dus toen dacht ik aan de hoodie van Heidi&Finn. Die is namelijk volledig gevoerd. Dus lekker warm.
Bovendien had ik dat patroon nog maar twee keer gebruikt, en dat is een beetje zonde. En het patroon gaat maar tot maat 5 jaar.
Ik wist nog dat ik het erg wijd en groot vond vallen. Dus op de gok maakte ik maatje 3 jaar en verlengde het met een paar cm. De tailleboord maakte ik wat minder hoog. Hij is nu al vrij hoog, maar in het originele patroon is de boord nog veel hoger.

I like the hoodie pattern of 'Stof voor durf het zelvers'. But it was too easy to sew the same pattern again. I had to sew warm sweaters, so I thought of the Heidi and Finn Hoodie. That hoodie has an lining, so is very warm. I knew that the hoodie is a bit wide. So I've made size 3 for my 4 year old. I made it a few centimetres longer. I've made the bottom trim a bit lower. 


Voor de voering van de capuchon gebruikte ik een vrolijk ruitjesstofje (van Stenzo volgens mij) en de rest voerde ik met een effen aqua dikke tricot.
De buitenkant is summer sweat, dus iets dunner dan normale jogging/sweat stof.
I've used summer sweat kobalt blue, and the lining is aqua blue. The hood has a different fabric lining (Stenzo). 



Koen was tv aan het kijken toen hij z'n drie nieuwe truien 'moest' passen. De tv zorgt dus voor een afwezige dromerige blik.
Koen didn't want to take pictures and was watching tv. So he looks a bit 'not interested and dreamy'. 


Ik maakte laatst een trui voor mijn vriend. Er was nog wat blauwe en grijze stof over. Net niet genoeg voor nog een trui voor m'n vriend, maar wel genoeg voor twee truien voor Koen.  De blauwe en grijze stof van Jan Sikkes waren 30 euro, en daar heb ik dus drie truien van kunnen maken!!
I've made a omni tempore sweater for my partner. I had some fabric left, not enough for an other big sweater, but it was enough to make two sweaters for Koen. The fabric was 30 euros at Jan Sikkes, and I've made 3 sweaters out of that fabric!


Voor het eerst heb ik de Leather Sweater uit La Maison Victor gemaakt. Hij is nog net wat te groot voor Koen.
My first Leather Sweater of La Maison Victor. It's just a bit too large for Koen right now. 


Oh ik vind deze stof zo mooi! En van binnen heerlijk zacht (fleeceachtig)
I really like this fabric! And it's very soft inside. 


De derde warme trui is de kaptrui uit Stof voor Durf het zelvers. Een van mijn favoriete patronen voor de jongens. Goed van pasvorm en snel in elkaar genaaid.
The third warm sweater is the hoodie from 'Stof voor durf het zelvers'. One of my favority patterns for the boys. It fit's well and it doesn't take a long time to sew it. 




17 opmerkingen:

  1. Alle 3 even mooi en Koen kan er weer even tegen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijke truien en die hoodie stof voor doe het zelvers kan je ook gewoon helemaal dubbelen, maak je meteen een omkeerbare trui, super handig, bij een vlekje kan je hem dezelfde dag nog omdraaien en twee laagjes gewone tricot geven toch een warme trui.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super leuke truien! De ruitjes stof is inderdaad van Stenzo, ik maakte er een pyjama mee en een truitje voor de jongste zoon. Erg toffe truitjes heb je daar!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. zulke mooie stoffen.... jij vindt en maakt pareltjes, echt!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En zo is Koen helemaal klaar voor de winter, mooi gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Ik denk dat hij nu wel genoeg truien heeft. Er lagen ook nog wat truien van vorig jaar die toen te groot waren. Maar meneer heeft nog een stofje aangewezen waar hij ook graag een trui van wil.. dus misschien komt er nog een.

      Verwijderen
  6. Zo is zijn kleerkast direct gevuld :-) Mooie truien! De hoodie van Heidi&Finn maakte ik 1 keer (in grotere maat) maar vond die heel kort uitvallen. Misschien moet ik nog eens proberen en zoals jij wat verlengen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had de heidi & finn een keer gemaakt in volgens mij de kleinste maat. Maar ik vond hem wijd en kort. Dus daarom inderdaad het patroon gewoon langer gemaakt.

      Verwijderen
  7. Ze zijn alle drie prachtig!! En altijd leuk als je voor een kleine prijs drie truien kan maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Als ik deze laat zien aan mijn zoontje dan zet hij mij onmiddellijk aan het werk! Knap!!

    BeantwoordenVerwijderen