zondag 8 november 2015

Johanna Farbenmix Jas






Deze Johanna jas van Farbenmix stond al heel lang op de planning. Al meer dan een jaar geleden knipte ik bijna alle patroondelen al uit oude spijkerbroeken. Het was de bedoeling om een patchworkjas te maken uit allemaal oude spijkerbroeken en spijkerjasjes. Op deze Pinterest pagina deed ik inspiratie op, een beetje 'Desigual' achtig moest het worden, maar niet té druk. 

I've made the 'Johanna' from Farbenmix. I've planned to make this coat more than a year ago. I've cut the pattern pieces from old jeans. I wanted to make a coat like the 'Desigual' coats. See my Pinterest board for my inspiration. But when I had cut al the pieces from old jeans, I thought it would be 'too much' for me. To many colours of jeans. So I've used jeans fabric. 

Sommige patroondelen kon ik niet uit een spijkerbroek knippen (te breed en/of te lang). Dus die knipte ik in meerdere delen. Maar het werd mij allemaal net wat te druk. Dus besloot ik toch om een lap spijkerstof voor deze jas te gebruiken.

My fabric wasn't enough for the whole coat, so I've used some pieces of old jeans. The sleeves are made of two pattern pieces, one of them is cut from old jeans. 

Ik kreeg net niet alle patroondelen uit de lap stof. De mouwen bestaan uit 2 patroondelen, de smalste delen knipte ik wel uit een oude spijkerbroek.

De rugpas is een rugpas uit een oud spijkerjasje en de onderkant van de kraag (geen foto's van) bestaat uit allemaal lapjes spijkerstof van verschillende spijkerbroeken. 
The back yoke is a yoke from an old jeans jacket. And one of the sides of the collar is made from pieces of old jeans. 

De zakken zijn hergebruikt en heb ik van een spijkerjasje getornd. Ook alle knopen komen van dat oude spijkerjasje af.
The pockets are old pockets from an old jacket. I've also used the buttons of that jacket. 

Het flapje/strookje op de rug knipte ik uit een nieuwe lap glanzend blauwe stof met bloemen erop, net als de bovenkant van de kraag. 
I've used some shiny blue fabric with flowers for the collar and the small piece on the back (don't know the name for that piece). 

De drie strijkapplicaties kocht ik een keer in de uitverkoop bij Jan Sikkes. 
The three iron on flowers are bought on sale at Jan Sikkes. 





Van een stukje boordstof maakte ik boorden die ik in de mouwen plaatste, dit is wel lekker warm, zo waait de wind er niet in :)
I've used some ribbing in the sleeves, so it's warm. 




De voeringstof is een doorgestikte stof met een heel dun laagje fiberfill aan de binnenkant. Het is dus echt een herfstjas geworden.
En ik draag vandaag deze jurk. De jurk is gemaakt van tricot, maar heeft dezelfde kleuren en hetzelfde bloemenpatroon als de voeringstof van deze jas. Zo toevallig! De stof van de jurk kocht ik bij Jan Sikkes, de stof van de voering kocht ik op de markt in Groningen, maar heb ik laatst ook bij Jan Sikkes zien liggen.
The lining is made of some topstitched fabric with some thin Fiberfill. And I'm wearing this dress today, it's the same fabric, but in jersey. 


Ik had net niet genoeg van deze doorgestikte stof (het was een coupon), dus de mouwen maakte ik van gewone witte gladde voeringstof, dan gaat de jas ook makkelijk aan en uit.
I didn't have enough fabric for the lining, so I've used white lining for the sleeves. 



Alle naden heb ik aan beide zijden van de naad doorgestikt, wel veel werk, maar het geeft ook een mooi strak resultaat.

Ik ben erg blij met deze herfstjas. M'n zomerjas is nu echt wel te dun, maar m'n winterjassen zijn vaak nog wat te warm. De afgelopen dagen heb ik deze jas gedragen. Alleen op een spijkerbroek vind ik het net wat 'too much', dus dan draag ik een andere jas.

I really like this 'fall coat'. My summercoat is too cold now, but my wintercoats are sometimes too hot. I've worn this coat this week a lot. I only don't like wearing this coat when I wear jeans pants.

De jas was qua materialen ook erg goedkoop:
-coupon doorgestikte stof  / blue topstitched lining: 6 euro
-lap spijkerstof van de kringloop / jeans fabric from the second hand store: 1 euro
-3 applicaties / 3 iron on flowers:  3 euro
-zakken, restjes spijkerstof, knopen / pockets, jeans fabric, buttons: oude spijkerbroek en oud jasje / old jeans and old jeans jacket
-stukje blauwe stof / blue fabric for the collar: stukje van een goedkope lap / small piece from a cheap fabric
-Ik gebruikte restjes jeansblauw en koningsblauwe naaigaren / I've used some scraps of sewing thread in different colours of blue. 


Verder heb ik deze week Koen's kamer wat opgeleukt. Zijn kamer was nogal saai en wit. Luuk's kamer is veel leuker. Daar zijn de muren gedecoreerd met muurstickers. Maar Koen heeft geen muren met behang, maar structuurmuren, en daar kun je geen sticker op plakken. We zijn nog op zoek naar leuke decoratie voor aan de muren bij hem.

I've made some decorations for Koens bedroom. His curtain is white, I've sewn a piece of fabric with some green piping on the curtain.

Maar eerst heb ik zijn gordijn en lamp aangepakt. Op zijn witte gordijn heb ik een strook stof genaaid met een aan beide zijdes een groen paspelband.



Voor de lampenkap heb ik een hoes genaaid en hier zit een oranje paspelbandje langs. Ik heb dezelfde stof gebruikt als voor Luuks lamp, alleen een andere kleur paspel.
And I've made a cover for his lamp, with orange piping. 




Facebook: https://www.facebook.com/stipjesendatjesblog 

18 opmerkingen:

  1. Naarstige bij! Mooie creaties mét eigen toets!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tof gemaakt,zowel de jas als de lampenkap als de gordijnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke jas, dat patroon wil ik ook weleens maken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb er ook een keer een zomerjas van gemaakt. De voering moet je wel zelf tekenen, er zit alleen een patroondeel voor een rugbeleg bij. Maar met een beetje puzzelen lukt dat wel.

      Verwijderen
  4. Wow! Knap hoor, daar zit heel wat geduld in zeker met alle stiksel doorstikken. En wat een leuk pimpwerk heb je weer gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, het was aardig wat werk. Een project van weken, waar ik af en toe mee bezig was. Maar deze week moest hij af vond ik.

      Verwijderen
  5. Daar heb je dan nu best wel wat voldoening van, van die jas. Ik kocht ook een patroon, maar 't zal ook voor volgend jaar zijn denk ik ; )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hetzelfde patroon? Maar het kan nog wel toch? Het najaar / de winter is nog lang

      Verwijderen
  6. Gaaf een jas voor jezelf, hij is heel goed gelukt. Daar ben ik nog niet aan begonnen, er is zoveel stof voor nodig en stel dat ik het dan niks vind ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja klopt. Maar dit patroon had ik al eens gemaakt (uit gordijnstof). En je hebt op zich ''maar' 2 meter nodig. Dat heb je voor jurken ook al gauw nodig. En dit was goedkoop he, lapje van de kringloop en een coupon van de markt, plus wat stukjes spijkerbroek

      Verwijderen
  7. Reacties
    1. Dankjewel! En het valt wel mee, makkelijker dan Lars (Zonen09). Ik heb al eerder een winterjas en een zomerjas voor mijzelf gemaakt.

      Verwijderen
  8. Staat je prachtig, ik ben fan van de patroontjes van Farbenmix, zeker in de sobere versies. Ik maakte er voor de kinderen ook al best was jasjes van, en vesten voor de vent. Maar nog niets voor mezelf ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel. Farbenmix is meestal heel druk qua kleur en print van stoffen. Ik heb zelf niet zoveel Farbenmix patronen. Deze jas, en nog een kort jasje (Jackie, maar nog nooit gemaakt). En ik heb een setje met baby patronen, maar die vond ik allemaal nogal wijd/breed/groot vallen, dus heb ik nauwelijks gebruikt.
      Voor m'n vriend heb ik gisteren voor het eerst iets geknipt (een vest uit de Knipmode), dus ik ben benieuwd of dat gaat lukken/passen.

      Verwijderen