zaterdag 31 oktober 2015

Slofjes en zo


Luuk heeft al twee paar leren slofjes gehad en Koen één. Toen ik ze bestelde dacht ik nog, die wil ik ooit nog zelf proberen te maken. Maar ik had geen leer. Ik keek wel eens op Marktplaats, maar daar vond ik nooit leuke kleuren leer en ook niet dichtbij (vaak is het alleen ophalen en niet verzenden).

Dus toen ik deze week op de blog Stapperdestap deze slofjes langs zag komen, heb ik Koen een paar laten kiezen. Hij koos donkerblauwe slofjes met gele graafmachines. Ze zijn besteld en worden binnenkort gemaakt :)

En toen begon het toch weer te kriebelen. Ik keek op Marktplaats, en ja hoor er was nu wel een pakket met meerdere kleuren leer te koop dichtbij huis!
Ik heb het pakket meteen opgehaald, ben ook meteen langs Jan Sikkes gegaan voor leernaalden. Gisteren alles gehaald en meteen aan de slag gegaan.

Ik maakte eerst de blauwe slofjes, maar die zijn voor een baby.
Daarna maakte ik de groene voor Luuk. Hij heeft ze nu net aan.



Luuk heeft een bijna helemaal zelfgemaakte outfit aan. Broek: domi sweat pants. Vest: Ole. Zelfgemaakte slofjes en een zelfgemaakte wasbare luier. Gekocht: sokken, romper en luier overbroekje. 






Verder knutselde ik nog een portemonnee, visitekaartjesmapje en een telefoonhoesje. Allemaal nog niet zo perfect, maar naaien met leer is niet makkelijk. Je kunt het niet spelden, dat laat gaten achter.


Maar ik heb vele ideeën in mijn hoofd en hoop ze allemaal te kunnen uitwerken. Ik heb in ieder geval genoeg leer voor leuke kraamcadeautjes (of juist voor kindjes die 1 worden en net leren lopen).

12 opmerkingen:

  1. Gaaf, bij mij kriebelt het al jaren, welk patroon gebruikte je en hoe zit het?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het patroon uiteindelijk zelf getekend. Ik heb veel gezocht op internet. Maar er staan eigenlijk alleen patronen op voor babyslofjes. En als je deze vergroot, dan kloppen de verhoudingen niet meer. Ik heb gewoon de slofjes die wij hadden erbij gepakt, gekeken hoe het ongeveer in elkaar zit. En vervolgens een patroon getekend.
      Er zijn veel van zulk soort patronen te vinden http://www.poopockets.com/free/footies/footies.htm dat is ongeveer hoe je het doet. Alleen dan enkel. Voor het elastiek stik ik een strookje leer om de 'enkelflap/achterkant' (dat strookje bruine leer), dat wordt dan een tunneltje.
      Onder het voorflapje (voorkant van de slof) stik je nog een stukje leer waar je twee sneetjes in maakt. Hier gaat het elastiek ook doorheen.

      Verwijderen
    2. Ik ben namelijk ook al een tijd geleden op zoek geweest, maar vond inderdaad ook alleen baby patronen. Mocht je nog een tester nodig hebben, dan doe ik mee ;)

      Verwijderen
    3. Hmm je brengt mij op een idee. :) Ik heb ook nog kledingpatronen die ooit getest moeten worden (maar dat is voor baby's). Ze moeten alleen nog gedigitaliseerd worden.

      Verwijderen
  2. Leuk gedaan,ik heb al enkele dingen gemaakt met nepleer.Heb pas een hele zak resten leer gekregen...Bij jou zijn de kamsnaps wel goed gelukt ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ze zitten er nog op en sluiten ook nog. Zien hoe lang het mee gaat.

      Verwijderen
  3. Ik heb al een paar keer berichten gezien over een soort klemmetjes waarmee je stoffen/ leer bij elkaar kunt houden zonder dat het gaat schuiven, dat zou iets voor jou zijn....
    De slofjes zijn goed gelukt!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje! Ik heb ook ergens klemmetjes. De kleine kan ik helaas niet vinden. Ik heb de grote wel gebruikt maar die zijn net wat te groot

      Verwijderen
  4. Heel leuk! Heb hier ook nog wat soepel nepleer liggen, maar geen kleine voetjes meer om ze voor te maken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die zijn super leuk! Onze jongste zoon (net 1) heeft eigenlijk nieuwe slofjes nodig en ik wil ze ook graag zelf maken… Als je er aan denkt om dit patroontje binnenkort te gaan versprekende, stel ik me bij deze ook kandidaat om te testen! Ik vind ze geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik moet nog kijken of ik dat ga doen. Ik zit even met hoe ik dat ga doen. Je hebt smalle en brede voetjes, etc...

      Verwijderen
  6. Leuke sloffen! Ziet er goed uit...

    Deze zijn handig: http://www.mamarieke.nl/wonder-clips/assorti-10-clover

    BeantwoordenVerwijderen