donderdag 29 oktober 2015

Hagedis hoodie


Zaterdag wordt ons oudste neefje 6 jaar. Hij had ooit een haaientrui/hoodie, maar die is hij kwijtgeraakt. Ik vroeg of ik er eentje moest maken voor z'n verjaardag. Hij wilde wel een hagedissenvest. Ik liet hem de foto's zien van de dinotrui van Koen. En samen zochten we naar foto's van hagedissen op internet.
Toen noemde hij wat voor soort trui hij wilde:
-Er moest een rits in.
-De hagedis moet geel met oranje en zwart zijn.
-Hij wilde geen tandjes rondom de hele capuchon, maar alleen onderaan een paar tandjes.
-De ogen moesten voorop zitten en niet aan de zijkant.
I've made a lizard hoodie for my nephew, his birthday is saturday.
Het wanted a lizard hoodie with zipper. It has to be yellow, orange and black. He didn't want teeth all around the hood.

Later heb ik zijn maten nog eens opgemeten en ben ik aan de slag gegaan. Voor de dinotrui van Koen heb ik het patroon van de kaptrui uit Stof voor durf het zelvers gebruikt. Maar m'n neefje wilde een trui met rits, dus kwam ik bij Ole met rits uit, van Zonen09. Ik heb wel eens een Ole gemaakt, maar nog niet de variant met rits. Hiervoor moet je het patroon wat aanpassen. De tutorial daarvoor kun je gratis downloaden bij Zonen09 (uiteraard heb je wel het Ole patroon nodig).
 I've made a dinosaur hoodie before for my son. But that was without a zipper. So now I've made Ole from Zonen09. 


En het was best wel veel werk! Ik moest het patroon natuurlijk ook nog aanpassen voor de stekels en de staart. Verder heb ik de capuchon iets anders van vorm gemaakt bovenaan waar de ogen zitten.
En dan nog alle stekels en tanden knippen, naaien, strijken en doorstikken.
It took a lot of time to make this hoodie! I had to change the pattern and I had to cut and sew the teeth and the spines. 


Maar het moeilijkste vond ik de rits. Die heb ik er meerdere keren uitgehaald en opnieuw ingezet.
Maar nu hij dan eindelijk echt helemaal af is ben ik er erg blij mee. En ik hoop dat het neefje zaterdag ook blij is.
Officieel is de trui omkeerbaar, maar ik heb geen omkeerbare rits gebruikt, omdat het mij niet fijn lijkt zitten met de stekels aan de binnenkant.
The most difficult was sewing the zipper in. I did it again and again... 
The hoodie is reversible, but I didn't use a reversible zipper. 

Ik maakte Ole in maat 128 small. Dat is veel te groot voor mijn zonen (maat 104/110 en maat 92/98), maar ze wilden wel even poseren!
Luuk is de laatste dagen het beste model. Hij wil graag op de bank staan om foto's te maken. Koen is wat druk en springt dan steeds weg waardoor ik bewogen foto's krijg.
I've made size 128, my children are a few years younger then our nephew. So the hoodie is way too big for my sons. 

Onze spiegelreflexcamera doet het niet, dus ik moet het doen met de foto's van mijn telefoon. Dus sorry voor de niet zo scherpe en goede foto's.
I'm sorry for the bad pictures. I've made them with my phone. Our camera doesn't work...


De ogen van de hagedis sneed ik uit flexfolie. Hiervoor gebruikte ik mat zilver en zwart.
Ik heb ze op de capuchon gestreken voordat ik deze in elkaar naaide. Nu hij klaar is zitten de ogen dus wat vreemd. Het is zo een beetje een schele hagedis of zo.
The eyes and the black lizards are cut with the silhouette cameo. But the eyes aren't placed very well... 



De kleur is wat geler dan op de foto's.

In plaats van strepen/vlekken sneed ik allemaal kleine hagedissen uit flexfolie.






Patroon Pattern:  Ole Zonen 09
Stof Fabric: Herbert Textiel

10 opmerkingen:

  1. Als die niet content gaat zijn,dan weet ik het niet!Prachtig en heel veel werk vermoed ik.Leuke hagedissen heb je gekozen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Awel. Zonder reflexcamera lukt dit ook zeer goed :)
    Machtig díe trui! Iedere kerel is dr dol op.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :) En hij kroop ermee over de vloer als een 'echte' hagedis

      Verwijderen
  3. Super tof gedaan! Ole met rits staat hier ook nog op de planning, maar voor m'n eerste ga ik proberen minder aanpassingen te doen dan jij ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed plan! Ik ga er ook nog een (of meer) maken met rits, maar zonder stekels en zo. Dus de 'gewone' versie ;).

      Verwijderen