zaterdag 19 september 2015

Tricot jurk Ottobre

 Dit is het eerste kledingstuk van de minstens 5 kledingstukken die ik voor mijzelf zou gaan maken. Het is jurk nummer 1 uit de nieuwste Ottobre Woman. Ik vond het patroon zo leuk vanwege de ronde zakken. Als ik de maattabel zou volgen moest ik maat 44 voor mijzelf maken, maar normaal heb ik maat 42 en Ottobre valt bij de kindermaten nogal ruim. Dus maakte ik maat 42. Ik had hem gisteravond af (op de onderzoom na) en het leek nogal groot. Dus ging ik hem eerst maar even passen. En hij was inderdaad nogal wijd.
Ik was alleen thuis (kinderen op bed) en trok de jurk binnenstebuiten aan, zodat ik provisorisch wat kon spelden.
Aan beide zij naden heb ik de jurk een paar centimeters ingenomen. Ook de rug nam ik iets in. Er zit namelijk een naad precies over het midden van de rug, daar haalde ik ook wat centimeters weg.

This is the first of the 5 items that I sew for myself. It's dress number 1 from Ottobre Woman 2015. I liked this dress because of the round pockets. I've made size 42. I had to sew size 44 from the measurements from the size chart. But Ottobre clothes are always a bit to wide. So I've made size 42. And it was too big! I decreased the side seams and the seam on the back. 

Omdat er zakken in zitten kon ik maar tot de zakken innemen, anders zouden de zakken deels verdwijnen.

Nu zit de jurk een stuk beter. Het enige waar ik nog niet helemaal tevreden over ben zijn de zakken. De zakken hangen aan de binnenkant wat naar beneden, hierdoor zie je een 'propje'. De zakken bestaan natuurlijk uit 2 lagen extra stof, die achter de buitenstof 'hangen'. En als dat gaat hangen flapt het wat dubbel en krijg je vier lagen stof.
The dress fits better after decreasing. I'm only not sure about the pockets. The pockets are made of two layers of fabric. The pockets are hanging a bit, so it's a bit bulky. 
Maybe I'll sew the pockets, so they are fixed on the dress. Then I can cut the pockets off. 

M'n vriend vond zakken in een jurk sowieso wat overbodig. Hij zei dat ik ze altijd nog dicht kon stikken en de zakken eruit kon knippen. Misschien ga ik dat nog wel doen. Gewoon langs de ronde bies de zak aan de jurk vast stikken en dan de zak eraf knippen aan de binnenkant.



De ronde zakken zie je ook amper, omdat ik geen contrasterende bies heb gebruikt.


De hals heeft een lichte V-vorm.


Stof/fabric: Jan Sikkes
De stof is wat 'gemarmerd'. Daar houd ik normaal helemaal niet van, maar door de bloemen die erop zitten vind ik het juist mooi.

11 opmerkingen:

  1. het zit zalig goed... dat is het enige dat telt!
    Die zakken, ja, hoef je niet te zien hoor ik vind dat je figuur heel mooi uitkomt in deze jurk: chapeau

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje, hij zit ook heerlijk. Figuur komt echt door het innemen.

      Verwijderen
  2. Mooi gedaan en ik vind zakken wel handig in een jurk want ik weet anders niet goed waar ik met mijne zakdoek moet blijven ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Echt leuk! Mooie stof ook.
    Je maakt veel leuke dingen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi geworden en een leuk model, lijkt me wel handig die zakken erin!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb ook ondervonden dat de jurk aan de grote kant is en dat de zakken wat hangen inderdaad. Maar vind het een erg geslaagde jurk verder en een mooi stofje!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Knap aangepast aan je eigen wensen!
    Op naar de volgende!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuke jurk. De stof is ook supermooi. Staat je goed.

    BeantwoordenVerwijderen