donderdag 3 september 2015

Three times T just one time


Op veel naaiblogs zie ik de najaarsgarderobe al langs komen. Terwijl ik nog met mijn hoofd in de zomer zit. ik heb weer eens teveel kledingstukken op de planning staan (of te weinig naaitijd). Ik wilde nog meerdere jurken voor mijzelf maken. Maar nu het al de hele week regent, lijkt de herfst al wel te komen.
Dus voordat ik weer door de seizoenen wordt ingehaald en te laat ben met de najaarscollectie, ben ik ook maar aan de slag gegaan.

A lot of sewing blogs are showing their fall clothes. And I was still planning on sewing summer clothes. And now it's raining the whole week, so I think the autumn is coming. I have to start sewing autumn clothes. 

Ik werd een beetje triest van Luuk zijn kledingkast. Allemaal doorgeefkleren van zijn  broer. In zijn huidige kledingmaat heeft hij slechts 1 longsleeve die nieuw is gekocht voor hem en een paar broekjes (die geschikt zijn voor wasbare luiers), verder zijn het allemaal kleren van Koen. En kleren in maat 92 worden lang gedragen, dus zijn niet meer heel erg mooi (verwassen, pluizig, slijtage, etc...). En de broeken in maat 92 kunnen ook amper doorgegeven worden, of het moeten korte broeken worden met die versleten knieën. Bovendien passen broeken van Koen niet vaak bij Luuk. Luuk is iets dikker en heeft wasbare luiers. Dus gekochte broeken passen vaak sowieso niet.

I was a bit sad when I saw Luuks closet. He has only clothes that are worn by Koen. He has just one new longsleeve and a few (cloth diaper friendly) pants. He's now in a size of clothes that will be worn for a long period (I guess) and those clothes are worn a lot by Koen. 

Hoog tijd dus voor een nieuwe garderobe voor Luuk! En mijn streven is om zoveel mogelijk kleren zelf te maken. Ik lees steeds meer over 'schone kleren' (onder goede omstandigheden geproduceerd), dus ik wil proberen om zoveel mogelijk zelf te maken. Er wordt heus nog wel eens wat gekocht (vooral ondergoed en sokken), maar mijn doel is om het grootste deel zelf te maken.

So it is time for a new wardrobe for Luuk! I want to sew most of the kids clothes (and my clothes) myself. I want to have clean clothes. Ok, we buy socks and underwear, but I'll try to make most clothes by myself. 

Gistermiddag waren de kinderen lekker aan het spelen en besloot ik om aan de eettafel wat patronen over te nemen. Het shirt 'Three times T' uit (volgens mij de nieuwste) Ottobre vond ik erg leuk. Ik dacht dat het een shirt met enveloppehals was, maar dit bleek schijn. Het was een soort 'valse envelop'.
Ik had voor zowel Koen als Luuk dit patroon overgenomen. Maar ik was gelukkig zo slim om er maar eentje uit stof te knippen. Meestal knip ik een hele serie en naai ik 's  avonds alles in elkaar.

Yesterday when the kids were playing, I traced some patterns. I chose Three Times T from Ottobre for both sons. I thought it was a shirt with an envelope neck, but it wasn´t . It was a ´false´ envelope neck. I was happy that I only had cut one shirt in fabric. Normally I cut a lot of clothes and then I sew in the evening. 

Gisteravond begon ik met naaien. Je moest eerst de bies aan het voorpand naaien. Dan de schouders stikken en daarna de bies aan het achterpand. Dat vond ik zo'n rare volgorde, want bij de vele jumpsuits was ik gewend om eerst de biezen te naaien en daarna pas de panden aan elkaar te zetten.
Dus ik ging even zoeken in de Facebookgroep Ottobre Fans. Daar stonden tips voor het maken van dit shirt.
Yesterday night I started sewing. You had to start with the binding on the front, then sew the shoulders and then sew the binding on the back. I was used to sew the bindings first (just like the many jumpsuits I've sewn).
Before I started sewing this shirt I read about this shirt in the Ottobre Fans Facebook group. There were some tips. 

Met heel wat gepriegel is het gelukt, het shirt zit in elkaar! Maar de patroondelen voor beide jongens heb ik meteen weggegooid. Ik vind het niks. Ik zet biezen er anders aan dan de Ottobre manier (biaisband gewijs) Ik gebruik niet 4 lagen boordstof, maar 3 lagen.
I've finished the shirt, but I throw away the pattern pieces for both sizes. I'll never make this shirt again!

Dus nadat dit shirt klaar was, ben ik maar de kaptrui uit Stof voor durf het zelvers gaan overnemen. Dat patroon bevalt wel goed. Ik heb er meteen twee geknipt, die worden binnenkort in elkaar gezet.
Äfter I've finished this shirt I cut two hoodies from 'Stof voor durf het zelvers'. I will sew them soon. 


Detail: lintje dat ik wel bij de stof vond passen.

Hieronder zie je de hals. Waar de biezen elkaar raken moet je het aan elkaar vaststikken, zodat de achterste bies niet om klapt (en je dus de slordige kant ziet). Hierdoor gaat het wat 'trekken' en zit het dus net niet netjes.


Het shirt is nog net iets te groot voor Luuk. Maar dat komt in het najaar vast wel goed.



Hier twee foto's die ik gisteravond met mijn mobiel maakte (voor als iemand van plan is dit shirt nog te maken). Je stikt de schouders van beide panden met de verkeerde kanten aan elkaar. Ik heb hier geen lockmachine gebruikt, voor als ik het fout deed (lockstiksel is lastig los te tornen).
Here are two pictures I've made last night when I was sewing. You have to sew the shoulders first, and then sew the binding on the back. 


Nadat deze delen aan elkaar gestikt zijn, moet je dus de achterste bies er nog aanzetten (en daarna de mouwen).

Uiteindelijk vind ik het een leuk shirt met een leuk stofje, maar van het naaien werd ik flink chagrijnig. Dit patroon dus nooit weer. Gelukkig heb ik vele Ottobres en staan er genoeg shirtjes in.

Patroon/Pattern: Three times T , Ottobre
Stof/fabric: Robin Hood, Lillestoff, Bora.  En een effen tricot van Joyfits.

9 opmerkingen:

  1. Vreemde werkwijze inderdaad, maar het is een mooie shirt geworden. Ik haal lockstiksel trouwens veel liever weg dan een stretchsteek. Als je weet waar je moet beginnen met loshalen is een lockstiksel er eigenlijk zo af hoor :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit was ook geen stretchsteek..... (ja I know dat moet). Maar in dit geval koos ik even de snelste manier. De biesjes en zo zijn uiteraard wel met stretchsteek (en daarna tweelingnaald) gestikt. Maar mijn stretchsteek is nogal lastig los te halen.

      Verwijderen
    2. Wist je dat een zizzag ook goed is? Die gebruik ik tegenwoordig eigenlijk altijd voor even snel omzomen. Ik zag het bij Miekatoentje voor het eerst voorbij komen en sindsdien komt de tweelingnaald veel minder naar boven ;)

      Verwijderen
  2. Ondanks dat het niet mee zat vind ik het een heel leuk shirt geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het resultaat mag er zijn,de weg er naar toe was wat hobbelig ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk shirt hoor! Maar ik snap wel dat het niet uitnodigt tot meer, dat heb ik ook wel eens met patronen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Toch een tof shirtje geworden. Jammer dat je het patroon niet kan her-gebruiken, maar er zijn zoveel toffe patroontjes om eens te testen, he En dat lintje vind ik een leuk detail.

    BeantwoordenVerwijderen