maandag 1 juni 2015

Jurk met mooie print

voorkant

Gisteravond heb ik deze jurk gemaakt. Eigenlijk zou ik hem alleen even knippen, maar toen heb ik hem toch nog in elkaar gezet.
De stof is een coupon dat ik kocht op het stoffenspektakel. Het is een paneel, dus je moet goed bedenken hoe je de stof knipt. Het is katoen met een beetje stretch.

Ik wilde een heel simpel model, met 1 voorpand en 1 achterpand, zodat ik de print zoveel mogelijk 'heel' kon laten. Een patroon vinden was niet heel makkelijk, maar toen dacht ik opeens aan deze jurk.  Die jurk heeft een rits op de rug, maar als ik die rits naar de zij-naad zou verplaatsen, dan kon ik het achterpand ook 'heel' laten.

Op het patroon was de 'ritslijn' niet recht, er zat ook een vorm in, een soort 'figuurnaad' midden achter. Het scheelde ongeveer 2 cm als ik de lijn gewoon recht doortrok zodat ik er een stofvouw van kon maken. Die 2 cm heb ik 'weggewerkt' in de twee figuurnaden die al op het achterpand zaten, dus die heb ik gewoon iets groter gemaakt.

achterkant

coupenaad voor

figuurnaad achter, hierdoor verdwijnt het vogeltje een beetje

andere figuurnaad achter, ook een vogel 'doormidden'

De hals, armsgaten en zoom werkte ik af met biaisband. Eigenlijk moest je hiervoor biezen uit de stof knippen. En dubbelgevouwen aan de jurk stikken, dus zichtbaar. Ik koos voor onzichtbaar, alleen doordat het rond is wijkt het wat naar buiten en zie je het toch... Misschien ga ik dit nog aanpassen, eerst maar eens zien of het heel erg opvalt tijdens het dragen.


De halslijn heb ik iets dieper gemaakt, zodat m'n hoofd zeker weten ging passen. Niet dat ik zo'n groot hoofd heb, maar in het originele patroon zit een rits op de rug, dus dan past je hoofd sowieso. Ik liet de rits weg vanwege de print die ik niet wilde verknippen.



Ik heb er uiteindelijk helemaal geen rits in gezet. Het is een katoentje met een lichte stretch, dus ik gokte erop dat ik hem wel aan zou krijgen.

Foto's op model volgen hopelijk aan het einde van de week als het jurkjesweer wordt :)

Gisteravond naaide ik ook nog een hemdje voor Koen. Hij ging gisteravond douchen en z'n hemden zaten allemaal in de was 'Dan maak je toch gewoon een nieuwe?'.
Koen vindt het heel logisch dat ik gewoon al z'n kleren kan maken. Ik maak natuurlijk ook veel zelf.
Wij waren dit weekend op visite bij m'n schoonouders en toen zei Koen dat hij daar wilde blijven slapen.
M'n schoonmoeder zei: je hebt toch geen slaapspullen mee? Koen: Beppe (oma) dan maak jij toch gewoon een pyjama voor mij? :)


Deze knipte en naaide ik terwijl de jongens in slaap vielen (ze hadden niet zo'n zin in slapen) en vandaag heeft Koen hem aan naar de peuterspeelzaal.


Afgelopen weekend maakte ik ook nog wat stickers met de silhouette cameo.


Twee stickers voor op prullenbakken. Het plastic, blik en drankkartons worden hier apart ingezameld.


Ik heb nieuwe grachtenpanden ontworpen, drie ervan zijn al gesneden en geplakt, de andere moeten nog gesneden worden. Waarschijnlijk komen ze ook in de webwinkel. Ik kreeg veel reacties op de grachtenpanden op ons voorraam, alleen die had ik niet helemaal zelf ontworpen, dus die mag ik niet verkopen. Nu ben ik wat avonden bezig geweest om helemaal zelf huisjes te tekenen.


En dit klokje is voor op Koen zijn kamer.
Verder sneed ik nog drie keer ons huisnummer uit voor op de containers, maar daar heb ik geen foto van gemaakt :)


edit: en helemaal vergeten. Ik schilderde een side table. Gekocht bij de kringloop. Hij is nu grijs. En ik heb de knopjes van de lades vervangen. Het zijn nu uiltjes. Helaas ging 1 meteen stuk. Het uiltje is niet stuk, maar de lijm liet los, dus daar moet ik nog even lijm voor kopen. Helaas ook niet een superscherpe foto.
Maar hij staat naast mn bed ipv een nachtkastje. Er komt nog een spiegel op (moet ik nog vinden bij de kringloop) en dan wordt het een kaptafel/makeup etc..


11 opmerkingen:

  1. Gave jurk ik naaide dit weekend ook een jurk met print, een hele drukke, nog even moet verzamelen om fotos te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi geworden je jurk, leuke stof, nu maar hopen dat de weersvoorspelling uitkomt voor het weekend!
    Je side tabel ook heel mooi, wat een beetje verf niet kan doen om iets weer te hergebruiken en wat nog jaren mee kan zo!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben ook erg blij met de side table, een gezellig hoekje is het geworden

      Verwijderen
  3. Wat een mooie jurk. Met de komende weersvoorspelling zal het heerlijk zitten!! Heel mooi.
    En je hebt een heleboel ander moois gemaakt. Leuk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wow, hard gewerkt zeg! Het jurkje is erg gaaf, knap dat je de rits verschoven hebt, doet het paneel helemaal recht aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ben heel benieuwd naar foto op model! Pracht jurkje zo om te zien hoop dat de halsnaad goed gaat vallen. Ik denk dat als je de bies wat knijpt het beter zal gaan....Wat ben je overigens onwijs productief geweest!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop dat het meevalt en dat aanpassingen niet nodig zullen zijn

      Verwijderen