woensdag 19 november 2014

Gerecykleerde Cisse

Het is weer Recykleer 14 daagse, kijk voor meer informatie en inspiratie op het blog van Boomie.

Ik heb een grote bak en een zak vol met kleren die 'Gerecykleerd' mogen worden. Spullen uit onze eigen kast, maar ik krijg ook wel eens kleren die ik mag hergebruiken.
Verder heb ik stapels, bakken en zakken met nieuwe stoffen.... Maar weinig tijd om te naaien.
Met twee kleine jongens kom je daar overdag niet aan toe.

Als ik de 'Recykleer-stapel' bekijken heb ik altijd plannen wat het zou kunnen gaan worden. Maar vervolgens blijft het vaak liggen.
Maar nu is het Recykleer 14-daagse, dus een extra schop onder de kont om toch te gaan Recykleren. En dan niet zo'n simpel project, zoals deze mutsjes die ik laatst maakte, maar een heuse broek.

Ik heb wel een foto van het origineel gemaakt, maar die kan ik nu natuurlijk even niet vinden. Maar het origineel was een volwassenbroek.

Ik heb de hele broek losgetornd. Dat was wel even een klusje,maar zo kon ik wel alles hergebruiken. De tailleband heb ik ook hergebruikt. Deze is dus iets hoger dan in het eigenlijke patroon, maar zo hoefde ik de band niet te knippen (alleen maar wat korter te maken).

Dit is mijn tweede Cisse. Laatst maakte ik een Cisse van een nieuwe stof, een stretch jeans. Met die broek ben ik erg lang bezig geweest. Maar dat was ook de eerste keer dat ik een ritsgulp maakte.

Deze tweede Cisse ging een stuk sneller, ik maakte ook iets minder zakken :). Toch vind ik dat het nog wel beter kan. Ik ben nog niet helemaal tevreden over de ritsgulp, maar ja het is pas m'n tweede.
Het patroon loopt ook niet overal door, maar omdat ik een broek hergebruikte, kon ik niet ruim stof knippen. Ik moest echt passen en meten welke patroondelen ik waar uit knipte.

In plaats van paspelband, gebruikte ik ritsen bij de zakken. Dat zag ik een keer bij 'By Eva Maria' en dat vond ik wel erg leuk.

En dan nu de foto's. Het vestje dat Koen aan heeft is een eerder Recykleerproject



Hier zie je bij één van de zakken het 'ritspaspel'.

Het vestje maakte ik al eerder van een shirt van mijzelf.





Edit: toch nog een foto van het origineel gevonden, wel een beetje vage Ipad foto, maar goed:


11 opmerkingen:

  1. Super mooi geworden! Broeken waag ik me tot nu toe nog niet aan. Kopen is veel makkelijker.
    op dit moment staan mijn naaisels in het teken van de baby op komst. Nog ongeveer 9 weekjes de tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw! Ik heb hier ook nog een broek liggen om een Cisse mee te maken, maar zal deze week niet meer lukken denk ik. Dit exemplaar is heel geslaagd!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt twee avondjes werk (met tussendoor meekijken op de tv waar mn vriend naar keek). Als ik niet zou meekijken, dan zou het misschien in een avond lukken. Het tornen heb ik overdag een keer gedaan terwijl de kinderen lekker aan het spelen waren

      Verwijderen
  3. Hele mooie Cisse en dan zelfs met een echte gulp. Dat heb ik zelf nog niet geprobeerd omdat Wout zijn ritsen en knopen toch nooit open doet :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi! En grappig, ik maakte ooit een Jacob van net zo'n soort ruitjesbroek!

    http://multivroon.blogspot.nl/2013/12/eindelijk-en-start-multivroon.html?m=0

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel mooi geworden, leuk de paspel langs de zakken!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel leuk, verrassend altijd hoe lastig het toch is om een kinderbroek te maken uit een volwassenenbroek qua hoeveelheid stof. Die ritsrandjes wil ik ook nog eens gaan gebruiken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja je moet echt tornen om het soms passend te maken. Het hangt natuurlijk ook wel van de maat broek af. Ik denk dat de volwassen broek maat 40 was en de kinderbroek maat 98 volgens mij. Maar ik wilde niet de stiksels van de achterzakken kunnen zien. Dus ik heb de kinderbroek daaronder gelegd. Anders past het natuurlijk makkelijk.
      Dat ritsrandje ga ik ook vaker doen! is leuk!

      Verwijderen
  7. Oh zo stom, ik verwijderde per ongeluk jou commentaar op mijn blog. Maar op mijn blog rechts boven zit een plaatje van de webshop waar ik de leuke stof kocht.
    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen