woensdag 5 november 2014

Cisse, Theo en Koen


Theo (overhemd) en Cisse (broek) van Zonen09

De Theo met lange mouwen maakte ik al 1 keer eerder. De Cisse is m'n eerste.

Ik ben erg blij met het resultaat van Theo. Maar ik ben niet helemaal tevreden over Cisse. Ik weet nu wel wat ik fout heb gedaan bij Cisse en dat ga ik bij de volgende natuurlijk anders doen. Volgens mij heb ik bij de dubbele zak iets fout gedaan met de naadwaarde, waardoor de tussenzak te smal is.
Ik had al aardig wat losgetornd bij deze broek, dus ik heb de zak maar zo gelaten en het foutje 'weggewerkt' met een lintje en een autoknoopje.

Het is de eerste keer dat ik een broek met echte gulp en rits maakte. De vorige broeken voor Koen maakte ik allemaal met een 'valse' gulp.
Het inzetten van de rits ging dan wel weer verbazingwekkend goed. Maar dat allemaal dankzij de uitgebreide fotouitleg die bij het patroon zit. Je wordt echt stap voor stap erdoorheen geloodst. En dat werkt heel fijn.

Ik koos ook niet de makkelijkste versie. Ik heb gekozen voor een zak aan de achterkant, een dubbele zak links en een enkele zak rechts, een ritsgulp en een lange overslag.

De stof is een stretch spijkerstof. Ik hoop dat hij met het wassen niet teveel uit gaat rekken. Koen heeft inmiddels geen luiers meer om, dus hij heeft nu amper een 'kont'.

Aquablauw is de accentkleur en komt terug in de knopen, het paspel en het knoopsgatenelastiek (dat had ik toevallig in huis in die kleur). De stof die ik voor het overhemd heb gebruikt komt ook in de broek terug: het lusje bij de achterzak en de dubbele zak.


En dan nu een heleboel foto's. Een peuter laten poseren werkt niet echt, dus hij stond wat met z'n gereedschap te spelen terwijl ik foto's maakte.


Bij het achterpand zit een mooie plooi en aqua paspelband.

 Het sluitlusje bij de zak op de broek is gemaakt van dezelfde stof als het overhemd.




Het patroon op het voorpand loopt niet helemaal door. Ik ben daar nog niet zo handig in...




En nog even wat details. Mijn eerste ritsgulp!
Knoopsgaten elastiek in een bijpassende kleur.
Erg fijn om zo de broek te kunnen verstellen.



De plooien in de mouw. Ook zo'n mooi detail bij dit patroon.


Ik heb nog een Theo geknipt klaarliggen. Ik heb alleen niet genoeg vlieseline of plakkatoen in huis, dat moet nog gekocht worden.
Verder heb ik nog een stretchspijkerstof in een bruintint klaarliggen voor een tweede Cisse. En ik heb nog een broek die gerecykleerd mag worden tot een Cisse.
De stoffen voor de Lars-jas van Zonen09 zijn ook al gewassen en gestreken, maar ik mis nog wat fournituren.

Binnenkort dus meer kledingstukken van Zonen09!

9 opmerkingen:

  1. Knap gemaakt,dat stofje van het hemdje is top!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel tof en Cisse ziet er toch echt heel goed uit? Chapeau!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij ziet er zo wel goed uit. Maar die dubbele zak klopt niet, die is te kort/smal. Hij raakt de zijkant en bovenkant niet en is dus niet mee gestikt. Dat moet de volgende keer dus anders.
      Verder lukte het doorstikken van de tailleband niet goed met dat elastiek er al in. Ik denk dat ik de volgende keer de tailleband dan net iets hoger moet maken of smaller elastiek vinden.
      Verder is hij prima gelukt. Er staan er meer op de planning :)

      Verwijderen
  3. Heel erg mooi! Een leuke combinatie ook! Ik moet weer eens nieuwe stoffen gaan kopen, waar heb jij die leuke stof van het overhemd gekocht? Je bent wel duidelijk een stuk verder gevorderd dan ik in het hele naaien. Ik ben nu met mijn eerste broek bezig voor Gerben en waaahhh ik maak de ene domme fout na de andere… Dus dat uithalen en opnieuw herken ik ontzettend nu...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kocht het op het stoffenspektakel. Als je zoekt op katoen volkswagenbus kom je wel een andere kleur tegen van deze stof. De oatronen van zonen09 zijn wel echt heel duidelijk, ook stap voor stap fotos

      Verwijderen
  4. ik vind het super knap gemaakt, ik doe het je niet na! Wat een leuk modelletje ook ;-p

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...