woensdag 16 juli 2014

Recykleren: oma's blouse, mama's blouse en papa's blouse worden broekjes!


In één van mijn vorige blogberichten schreef ik dat ik nu toch echt eerst kleding voor mijzelf zou gaan maken. Ik was ook begonnen met een nieuw patroon (een jurk), maar dat ging niet helemaal en toen stopte ik daar weer mee.

Laatst had ik mijn kledingkast al 'uitgemest' en afgelopen weekend kreeg ik nog een grote zak met kleding van m'n ouders.
Ik heb drie blousejes/overhemden gebruikt om broekjes van te maken.

Wat een leuk werk is dat! Je kan echt creatief zijn. Wat kan ik allemaal hergebruiken? Nou eigenlijk een heleboel, bij deze broekjes zijn alleen de boordstof en het elastiek (en natuurlijk het naaigaren) nieuw, de rest is hergebruikt.

Het eerste broekje maakte ik van een korte mouwen blouse van m'n moeder. De bloemenstof zat aan de binnenkant van de rugpas en bij details. Ik heb van de bloemenstof de zakken gemaakt.
Het borstzakje tornde ik los en zette ik half op het voorbeen en half op het achterbeen.
De blouse had korte mouwen en aan de mouwen zaten 'lummels' (zo heet dat toch?) van die lusjes/bandjes die je met een knoopje vast kun zetten. Ik heb die bandjes onderaan de pijpen gezet. Alsof ze omgevouwen zijn (maar dat kan niet).
Ook de kleine gebloemde lusjes voor deze bandjes hergebruikte ik.

Bij het knippen was het even zoeken waar ik de patroondelen het beste neer kon leggen.
De blouse had namelijk geen grote vlakken stof. Het bestond uit meerdere banen. Ik heb daarom gewoon maar ergens geknipt. De banen stof zie je terug in zowel het voor- als het achterpand, maar ik vind die banen juist wel een leuk effect geven.


Het tweede broekje is gemaakt van een lange mouwen blouse van mijzelf. Deze blouse had ook van die 'lummels', dus die gebruikte ik weer voor bij de pijpen.

Deze blouse had twee borstzakken, ik gebruikte ze voor dit broekje als kontzakken.

De derde blouse was een korte mouwen blouse van mijn vriend. Hij had hem voor het eerst aan en knoeide er meteen rode wijn op. Die vlekken kregen wij niet meer eruit. Ik was echter zo 'slim' om tijdens het knippen niet naar de vlekken te kijken, dus die vlekken zitten aan de achterkant van het broekje.... Nou ja een leuk speelbroekje toch?

Ik vind de blauwe geblokte wel de 'saaiste'. De blouse waarvan hij gemaakt is had geen zakken. En ik had geen zin om zakken te maken.

Verder kwam ik net tot de ontdekking dat ze ook wat saai zijn omdat ik er geen valse gulp in heb gemaakt. Dat is iets om te onthouden voor de volgende keer.
Het was in ieder geval een leuk project.
Er liggen nog stapels kleren klaar om te 'recykleren' dus ik kan nog even vooruit :)


Koen vroeg of de broekjes voor hem waren, maar eigenlijk zijn ze voor Luuk. Al denk ik dat Koen ze ook wel past. Luuk heeft een 'dikke wasbare luier kont', dus ze hebben ongeveer dezelfde maat.

Qua maten lopen ze ook niet gelijk. Luuk is van juli en Koen van oktober. De zomerkleren van Koen's eerste zomer passen Luuk dus niet allemaal meer (te klein).

En dan de foto's van het eerste broekje op model. Het is niet makkelijk om foto's van een baby te maken die alle kanten op gaat. Ja hij loopt al! Volgende week wordt hij 1 jaar.
Hij liep al een tijd langs meubels en zo, en hij stak al wel over tussen twee meubelstukken. Maar nu loopt hij echt alle kanten uit. Meestal maximaal 10 stappen en dan gaat hij over op kruipen.


Detail van de 'lummels' onderaan de pijpen.


Patroon: klim- en klauterbroek van Kiind.nl , maar dan zelf aangepast (zakken, boord, e.d.)



Nog even een berichtje m.b.t. de webwinkel:

In de periode van 25 juli t/m 18 augustus worden er geen bestellingen verzonden. U kunt wel gewoon producten bestellen. Met de kortingscode 'vakantiekorting' krijgt u 5% korting voor het ongemak.
http://www.stipjesendatjes.nl/

10 opmerkingen:

  1. Wat onwijs leuk gedaan! En top om de details van de blouse weer te gebruiken.

    Groetjes Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje! Ik vind het juist door die details erg leuk geworden

      Verwijderen
  2. Supertof gedaan! Ik heb hier ook zo'n stapel recyclemateriaal liggen, daar moet ik mij dringend eens aanzetten dan :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Erg gafe broekjes! Geeft inspiratie.... ik duik zo maar eens in de kast van manlief... :) :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind de blauw geblokte het leukst!! Heel mooi stofje en mooie kleur. Jammer van de vlek ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh echt? Ik vind die wat saai geworden zonder zakjes en details. En het valt nogal op dat het patroon scheef loopt. De andere broekjes hebben een wat 'drukkere' stof en dan maakt het niet zoveel uit hoe je het knipt. Maar bij de blauwe lijkt het nu wat raar.

      Verwijderen
  5. Super leuk met al die hergebruikte onderdelen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel leuk gedaan, we gooien teveel spullen weg waar nog iets leuks van gemaakt kan worden zie jouw resultaat!
    Het broekje staat Luuk goed!

    BeantwoordenVerwijderen