woensdag 18 juni 2014

Koen, Theo en Jacob


Zie hier mijn inzending voor de Zonen09-wedstrijd. Ik heb nog wel even getwijfeld of ik wel mee durfde te doen. Er is al eerder een Zonen 09 wedstrijd geweest en toen zijn er hele mooie kledingstukken gemaakt. En zoveel ervaring heb ik nog niet. (niet met overhemden, jassen en vesten).

Ik heb één keer een Jacob-broek gemaakt en één keer een overhemd.
M'n vriend vindt de Jacob broek niet mooi (vooral die herkenbare stiksels over de hele pijp), dus daarom had ik er niet meer gemaakt.

Maar bij deze Theo hoort natuurlijk een Jacob! Dus ik heb er wel één gemaakt. De stof voor de broek had ik al lang in huis (die kocht ik gelijk met de stof voor m'n eerste Jacob). Ik wist toen al dat ik het met aqua blauw wilde combineren. Nu is dat plan eindelijk uitgevoerd.

Ook voor de Theo koos ik voor aquablauwe accenten. Ik maakte van de Theo eerst een proefexemplaar met korte mouwen. Om even te 'oefenen'. Al had ik beter meteen een lange mouwen versie kunnen maken, omdat juist de lange mouwen nieuw voor mij waren.

Het was nog best wel wat werk, maar het was leuk om te doen. Normaal werk ik meestal met tricot, dus dit is wel even een heel ander project. Ik heb nog wel wat katoentjes in huis, die ik nooit gebruik, omdat ik het zelf maken van overhemdjes niet aandurfde. Maar die 'angst' is nu weg.
Dankzij het patroon van Theo van Mamasha durf ik er wel meer te maken. En ga ik er ook meer maken.
Ik had al een papieren Jacob patroon, maar ik kocht nu ook de digitale versie van Theo en Ole. En ze zijn zo gedetailleerd! Ik denk dat veel mensen hier wel mee aan de slag kunnen. Alle stappen zijn goed uitgelegd, met duidelijke foto's erbij. Verder kun je veel 'eigen' keuzes maken, bijv. met zakjes en kragen en korte of lange mouwen, etc.

Ik maakte de Theo in maat 104, zodat hij komende winter nog past en de Jacob in maat 92. Het elastiek had ik al strak gedaan, maar kan nog wel een stukje strakker, hij zakte op de foto's een beetje af.
Maar ik wist niet of ik voor de deadline nog 'fototijd' zou hebben.

Een peuter is niet makkelijk om op de foto te zetten. Dus na wat mislukte pogingen hebben we hem maar een bezem gegeven. Toen was het foto's maken nog steeds lastig :)







Ik koos voor de retrokraag.

De binnenkant van de mouwboorden maakte ik ook van blauwe stof.





Ik heb expres het puntje van de kraag niet doorgestikt. Het leek mij leuker zo.

Op de rug zit blauwe paspelband en een split.



Ik ben ook erg blij met de Jacob broek. Ik vind hem eigenlijk heel goed gelukt, en ik ben blij dat ik het aandurfde om alles met contrasterend blauwe stiksel te stikken.



 
Nog wat details van de Theo:
 
Het voorzakje met gestikt driehoekje
 


Ik gebruikte sterrenknoopjes


In plaats van 5 knopen voorop heb ik gekozen voor 6 knopen die per 2 gegroepeerd zijn.
Voor het aanzetten van de knopen gebruikte ik geel, oranje en groene garen. Per 2 steeds dezelfde kleur.


Nog een detail van de retrokraag.

De achterkant


Kraag met blauwe staander:

En nog de mouwplooien, die lastig te fotograferen waren.


Nu nog even kiezen welke foto's ik ga insturen voor de wedstrijd.

18 opmerkingen:

  1. Heel mooi gedaan vooral de details vind ik super!!
    Leuk dat je hieraan mee doet, ben benieuwd :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, wat een schoon hemdje. En zo piekfijn afgewerkt! Alvast al proficiat hiermee. Ik neem straks zeker een kijkje voor de wedstrijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooi gedaan en superproper afgewerkt'. Het blauwe stiksel bij de broek maakt het ook extra tof, dat wil ik eigenlijk zelf ook wel eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. bedankt! Ja dat blauwe stiksel vind ik ook erg mooi

      Verwijderen
  4. Super leuk! Echt goed om in te sturen!

    Ik maakte ook zo'n donkere Jacob met blauwe details, grappig :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. bedankt!
      Oh dat heb ik gemist denk ik. Of ik ben het vergeten.

      Verwijderen
  5. Prachtig Prachtig Prachtig!!!!
    Wat supermooi en knap gemaakt!
    De details, ook zo prachtig!
    Zeker weten insturen hoor!
    Liefs Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Maar zo knap! De afwerking, de combinatie, alles is gewoon perfect.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel mooi geworden. Staat je zoontje ook super. En wat een goed idee om hem een bezem te geven zodat je wat foto's kunt maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel mooi, zowel de broek als het hemdje.
    Veel succes met de wedstrijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel mooi! Inderdaad gedurfd met het blauwe stiksel, maar heel erg geslaagd!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel goed gedaan! Bedankt om deel te nemen en bedankt voor de fijne review van de patronen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt en graag gedaan. Ik vind de patronen ook echt heel duidelijk. Anders had ik dit nooit kunnen maken. Mijn eerdere overhemd maakte ik met uw voorbeeld van de hemdjes sew along

      Verwijderen