zaterdag 22 februari 2014

Winterjas bijna af!!!


Hier weer een foto-update van mijn winterjas. Gisteravond had ik mijn laatste naailes. De jas was alleen niet af aan het einde van de les. Ik heb nog allemaal instructies gekregen over hoe ik verder moest.
Vandaag had ik tijd om te naaien. Dus daar heb ik gebruik van gemaakt. Op naailes had ik de voering in de jas gezet. Verder de jas ingekort en de onderkant gestikt, op een keergat na.
Vandaag ben ik begonnen met het naaien van de mouw aan de voeringmouw. Dat moet via het keergat aan de onderkant. Na het stikken ziet dat er uit zoals op de foto hieronder.
Het was best een gepruts, maar het is gelukt!


Nadat ik nog wat gestreken heb en het keergat met de hand heb dichtgestikt, moest ik de onderzoom doorstikken. Dit deed ik op 3 cm afstand. Maar op de 'plaat' gaan de lijntjes maar tot 2 cm. Daarom heb ik een stukje schilderstape op 3 cm afstand geplakt, zodat ik dat als lijn kon aanhouden.


Oeps! (zie foto hieronder) Dit is dus niet handig als je nog niet klaar bent! Normaal heb ik altijd meerdere klosjes van dezelfde kleur garen in huis. Maar deze kleur blauw kwam uit een kleurendoos van 40 kleuren garen (ooit online gekocht toen ik stoffen kocht). En de kleur stond bij mijn jas. Ik dacht dat 1 klosje wel genoeg zou zijn. En dat is het ook wel hoor. Ik moest mijn jas nog doorstikken en dat is gelukt. De knopen moeten alleen nog, dus het gaat net lukken met dit klosje garen.


Daarna moest ik het beleg aan de voorpanden en de kraag nog doorstikken.


En hier hangt mijn jas. Alleen de 6 grote knopen moeten nog!


Schouderflapje met aqua blauwe voeringstof

Mouwceintuur met knoop.


De achterkant met het rugceintuur.


Knalblauwe voeringstof. Zelf gestikt op fiberfill (en willekeurig wat dwarslijnen gestikt, daarom lopen de lijnen niet door, maar ach... het is de binnenkant).


Nog een detail van het mouwceintuur.


Detail van de kraag.


En nu de knopen...
Ik heb twee automatische knoopsgatfuncties op mijn machine. Daar gebruik je dit voetje voor (zie foto hieronder). In het voetje doe je de knoop. Dan zet je het voetje goed op de stof en geef je gas. De machine maakt dan het knoopsgat helemaal zelf (je moet hem alleen nog lostornen).
Maaaar.... mijn knopen zijn te groot!!! Ze passen niet in het voetje....

Gisteravond op naailes hebben we geprobeerd om handmatig een knoopsgat te maken op een restje stof. Maar je kunt niet alles instellen op mijn machine (of ik weet nog niet hoe...). Dus we kwamen er niet uit.
Toen kwam het idee om drukknopen op de jas te naaien en dan de knopen erop te naaien. Dus geen knoopsgaten.
Ik twijfel nu of ik dat wel mooi vind.
Ik had nog een proefles voor mijn naaimachine en lockmachine tegoed bij de naaimachinewinkel. Ik heb vandaag gebeld en kan volgende week langskomen. Ik hoop dat zij mij dan kunnen uitleggen hoe ik met mijn machine 'handmatig' knoopsgaten maak. Dan kan ik het in een reststofje uitproberen om te kijken of zulke grote knoopsgaten wel mooi zijn. Als dat niet mooi is, dan ga ik alsnog voor de drukknopen...

Wordt vervolgd.... (met foto's op model natuurlijk)

10 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd, ziet er goed uit! Straks kun je m zelfs nog even aan dit jaar :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi en knap gedaan!
    De kleur vind ik echt super, hoop dat je 'm nog kan dragen deze winter en anders heb je 'm al af voor de volgende :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw, veel werk aan gehad maar tis de moeite! Ik heb zo'n truukje voor als ik zo'n grote knoopsgaten moet maken, misschien ben je er iets mee: ik stik met een rechte steek een rechthoek met 2 lange zijdes en 2 korte zijdes, de basis van het knoopsgat eigenlijk. Daarna ga ik erover met een kleine zigzag, terug met een rechte steek, terug met een zigzag, ... tot ik denk dat het knoopsgat stevig genoeg is. En dan maak ik het knoopsgat open met mijn tornmesje. Hopelijk begrijp je mijn uitleg een beetje, ik heb dit ooit ergens gelezen en doe het nu dus zo voor grote knoopsgaten.
    Maar ik weet niet of ik dit zou durven op zo'n schone jas...voor alle zekerheid toch een paar keer uittesten vooraleer je het voor echt doet ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een goede tip! Zo doet mijn naaimachine het ook ongeveer als je de automatische functie gebruikt. Ik heb vrijdag een instructieles voor mijn machines, dus dat wacht ik nog even af. Ik heb nog reststukjes van deze stof, dus ik ga zeker eerst oefenen

      Verwijderen
  4. Wauw wat knap!
    Dat wordt super mooi!
    Liefs Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh dit bericht heb ik gemist, Je jas is al af!
    Echt super gedaan, daar ga je nog veel plezier van hebben!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...