donderdag 5 december 2013

Mei tai

Mijn eerste zelfgemaakte mei tai! Ik ben er erg blij mee.

Via dit forum kwam ik op het idee om zelf een Mei Tai te maken. Op pinterest kwam ik allemaal patronen en tutorials tegen voor het maken van een mei tai. Ik heb verschillende patronen gecombineerd en op basis daarvan zelf een patroon gemaakt. Verder heb ik  inspiratie opgedaan bij MamaMerel. Zij maakt hele mooie Mei Tai's en SSC's

Mijn Mei Tai is aan beide kanten te gebruiken. Tussen de twee mooie katoentjes zit dezelfde stevige stof als de stof waar ik de banden van maakte (Minna stof van Ikea).
Ik heb Kamsnaps gebruikt voor het vastmaken van het slaapkapje. Ik kan dus ook nog andere slaapkapjes maken. Het kapje is van tricot. Ik maakte ook een kussentje voor aan de binnenkant, anders drukken de kamsnaps in zijn nekje.

Ik moet alleen nog lusjes op de schouderbanden maken waar de touwtjes van het slaapkapje aan vastgeknoopt kunnen worden. Dat moet dus ook aan beide kanten, omdat deze Mei Tai tweezijdig te gebruiken is.

Mijn Mei Tai bestaat dus uit 3 lagen. De schouderbanden zitten met X-Boxen vast gestikt op de binnenstof. Die X-boxen zorgen ervoor dat de banden heel stevig vast zitten. In het patroon van Kiind kun je zien van X-boxen zijn.

Ik had al een andere ergonomische drager, de Manduca. Die zet je vast met gespen. Het knopen van deze banden is dus even wennen. Maar vanmorgen heeft Luuk er al een uurtje in geslapen.


De ene kant maakte ik met appeltjes stof van Hamburger Liebe
  Legpadding:

Gevoerde schouderbanden:

Neckpadding:

Slaapkapje van tricot vastgezet met kamsnaps:


De rand is afgewerkt met een paspelbandje:


Kamsnaps:

De andere kant is gemaakt van uiltjesstof:


Het afneembare nekkussentje, dit moet aan de binnenkant op de kamsnaps, zodat de kamsnaps niet in de nek irriteren:

Sierstiksels bij de schouderbanden:




Legpadding en seatdart (die zie je niet goed op de foto):


Gevoerde tailleband:


Nog een keer de schouderband:
 
De foto's van Luuk heb ik met de Ipad gemaakt, er volgen nog wel duidelijkere foto's:
 


En hij slaapt :-)

 
Nieuwe foto's (voor de ervaren 'knopers': zit de mei tai zo goed?)
 


 


Hier nog even een linkje naar een site over ergonomisch dragen. Als je wilt gaan dragen, kies dan een ergonomische drager en draag het kindje altijd met het gezichtje naar je toe. Een ergonomische drager is bijvoorbeeld een draagdoek (die je knoopt), een mei tai of een SSC (soft structured carrier, zoals de Manduca, Bondolino, Marsupi, Storchenwieche). Deze ergonomische dragers zijn over het algemeen niet bij babywinkels te koop.

18 opmerkingen:

  1. wauw! knap gemaakt hoor!
    heerlijk om zo'n slapend ventje bij je te hebben! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een werk om te maken maar het resultaat mag er zijn mooi hoor!!
    Zo te zien vind Luuk het ook heerlijk om zo lekker bij mama gedragen te worden!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. bedankt! Ik ben er ook heel blij mee. Het is niet heel moeilijk, maar wel een precies werkje (je draagt er tenslotte je kindje in). Ik heb eerst veel gelezen over het zelf maken van mei tais en patronen bekeken. Daarna aan de slag gegaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. HIj is prachtig geworden! Heerlijk zo'n slapend kereltje tegen je aan......
    Klein vraagje, zitten zijn knietjes wel hoger dan zijn billetjes? Lijkt nu namelijk op deze foto, maar lastig echt goed te zien, dat hij wat "hangt" erin en dat is niet zo goed voor zijn bekken en ruggetje. Als je de band die nu vanaf jouw rug over zijn rug loopt, lager laat lopen bij hem en dan waar je hem onder zijn billetjes door laat lopen ook meer bij zijn beentje probeert te krijgen, dan zit hij vanzelf al met een gebogen ruggetje...
    Maar een pracht exemplaar, heel veel plezier met dragen want in een MT kun je lang doordragen! Vandaag dl die eergisteren 2 is geworden ook nog even in de MT gehad toen Sint op school aan kwam... veel praktischer dan een kinderwagen en ze kunnen zoveel meer zien!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou best kunnen, het was mijn eerste knooppoging. Het is nog wat oefenen met die lange banden.

      Verwijderen
  5. Wauw mooie mei tai geworden. Zo zo willen dat ik nog zo'n kleintje had

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel mooi! Veel draagplezier!
    Ik heb al spijt dat Wout er al te oud voor is :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh wauw die is echt prachtig!!!! Veel mooier dan die van mij!! Ik vind de Mei-Tai ook lekkerder dragen dan de Manduca, door de bredere banden. Ik heb ook een tricot-slen, die is best handig voor onderweg. Je kunt hem al van tevoren omknopen en daarna je kindje erin doen. Lekker zacht ook. Veel draagplezier!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wil er nu ook een gaan maken, zeker na die van jou gezien te hebben... Nog tips???

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vooral tutorials bekijken, zodat je weet welke delen je extra goed moet stikken. En welke stof je voor de banden gebruikt. En een mei tai is pas handig vanaf een maand of zes. Hij was eerst te groot. Nu gebruik ik hem heel veel. Luuk is bijna 10 maanden nu. Succes!

      Verwijderen
    2. Dank je. Knippie heeft nu ook een gratis patroon te downloaden, ook in kleiner maten. Zal wel een combi worden van Knippie en Kiind... Jouw foto's zijn in ieder duidelijk wat betreft details, dank je. Heb jij ook fleece als vulling gebruikt?

      Verwijderen
    3. Knippie heeft er ook een. En slingomama ook. Ik heb fleece gebruikt in een deel van de schouderbanden en bij de heupen. Mamamerel maakt ook hele mooie, daar kun je ook veel details bekijken.

      Verwijderen
    4. Heb net Minna stof gehaald, lekker veel! Ga het patroon van Knippie en Kiind maar eens uittekenen, om te vergelijken... Komt vast nog wel met vragen bij je terug hihihi, als dat mag...

      Verwijderen
    5. Vraagje... Heb jij het lijfje ook gevoerd met fleece of alleen de plaatsen met padding?

      Verwijderen
    6. Alleen de plekken met legpadding en bij de nek.

      Verwijderen
    7. Dank je... Ik kan weer verder...

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...