donderdag 12 september 2013

Tutorial van jurk naar babyjurkje

Ik heb weer een jurk uit de zak met jurken gerecykleerd tot een babyjurkje (maat 68).
Dit keer heb ik foto's genomen van de stappen die ik nam.

Ik maakte gebruik van het patroon 'happy animals' uit de Ottobre. Ik heb het patroon van het t-shirt verlengd en er een jurk van getekend.

De originele jurk heb ik losgeknipt en losgetornd. Ik tornde ook de halsboord los en heb deze gestreken, zodat ik deze kon hergebruiken.

Zorg dat je de stof even strijkt van tevoren, dat is makkelijker met knippen.

Maak een stofvouw. Ik wilde het strikje weer in het midden hebben, dus heb daar de vouw gedaan.

Leg het patroon voor het voorpand tegen de stofvouw, speld vast en knip uit.

Zo ziet het voorpand er dan uit. Het lijkt zo al heel wat.

Doe hetzelfde met het achterpand.

En knip de mouwen uit. Denk eraan dat je de tweede mouw spiegelt.

Alle patroondelen en nog een restje stof.

Speld de zoom van de mouwen en strijk deze.

Stik de zoom. Dat doe ik meestal met een tweelingnaald, maar dit keer heb ik het met een enkele naald gedaan.

De bies voor de halsboord heb ik vastgezet zoals biaisband. Dit keer ook met een enkele naald, maar dat kan ook met een tweelingnaald.

Halsboord

Dit wordt een jurkje met enveloppehals (net als bij rompers), ik heb het voor- en achterpand eerst met de naaimachine vast gestikt.

Daarna heb ik met de lockmachine de mouwen eraan gezet.

Dan hoef je alleen nog de mouwen en zijnaden de stikken. Denk eraan dat de okselnaad goed aansluit. Ik wilde het oranje band laten doorlopen (zie pijl).

De lockmachine stikte niet door het oranje band heen. Het was te dik. Dit heb ik met de gewone naaimachine nog even vast gestikt.

En dan is het jurkje klaar!

Nog even gestreken.

5 opmerkingen:

  1. Grappig, dat je eerst alle onderdelen afwerkt! Doe ik meestal als laatste :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij de mouwen doe ik dat wel. De onderzoom doe ik wel altijd als laatste, maar nu hergebruikte ik de originele zoom.

      Verwijderen
  2. Heel mooi!
    Je stikt de zoom van de mouwen al om voordat je ze aan het kleedje zet? Doe je dat altijd zo? Ik doe de zoom altijd als laatste, als alles al in elkaar staat, maar eigenlijk is dat een serieus prutswerkje bij zo'n kleine mouwtjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De zoom van de mouwen wel, bij de eerste paar kledingstukken die ik maakte stond dat ook zo in het patroon, dus ik ben het zo gewend. Lijkt mij lastig om bij zulke kleine kleren de mouwen als laatste te zomen, dan wordt het vast niet zo strak.
      De onderzoom doe ik wel altijd als laatste. Maar bij deze 'gerecykleerde' jurkjes heb ik de zoom van het oude rokje/jurkje hergebruikt, dus hoefde ik niet te zomen.

      Verwijderen