dinsdag 3 september 2013

Babyjurkjes

Tijdens mijn zwangerschap heb ik aardig wat jongenskleren genaaid. En na de bevalling heb ik ook nog wat pakjes genaaid. Nu zitten beide jongens aardig in de kleren.
Het leek mij zo leuk om een keer jurkjes te naaien. Gelukkig hebben wij nu een babymeisje in de vriendenkring, dus kan ik aan de slag :)

Van haar moeder kreeg ik een zak vol met jurken en rokken en shirts die zij niet meer droeg. Ik mocht er wel jurkjes voor haar dochtertje van maken. Recykleren dus.



Eerst maakte ik een jurkje van restjes stof die ik nog had liggen. Het jurkje is niet zo lang geworden, omdat ik nog maar kleine stukjes van die stof had liggen.
De achterkant sluit met kamsnaps. (Ik moet nog leren hoe ik een rits in kleding moet zetten).


De achterkant sluit met kamsnaps

De tweede jurk maakte ik van een oude rok.


Ik knipte de stof zo, dat ik de zoom kon hergebruiken. Dan hoefde ik niet nog eens zelf een zoom te stikken. Verder had de rok een  binnenrok, deze stof gebruikte ik voor de voering van het bovenstuk en ik maakte er een binnenrokje van.


Het strikje stond niet in de tutorial, maar bedacht ik zelf.

De achterkant sluit ook met kamsnaps




Voor het eerste jurkje gebruikte ik ongeveer dit patroon met tutorial. Ik maakte er alleen geen romper in en ik gebruikte kamsnaps i.p.v. gewone knopen.

Voor het tweede jurkje gebruikte ik ongeveer dit patroon. Ik maakte de achterkant alleen anders, net zoals het eerste jurkje.


Babyjurkjes zijn best snel klaar. Al deed ik er wel lang over, omdat ik steeds maar weinig tijd had om te naaien. Als de ene zoon sliep, dan was de andere meestal wakker (en andersom). Dus ik kwam er gewoon amper aan toe. En mijn naaimachine is stuk, dus ik kon een tijdje niet naaien. Nu heb ik een machine te leen. Ik ga (hopelijk) deze week een naaimachine én een lockmachine kopen dus dan kan ik weer lekker aan de slag (als de jongens slapen).

Verder had ik nog geen ervaring met katoenen jurkjes te naaien met voering en zo. Ik had alleen wat tricotjurken voor mijzelf genaaid. En ik had nog nooit gerimpeld. Dat is vooral te zien in het eerste jurkje, die rimpels zijn nog niet echt gelijkmatig.
Maar er zitten nog meer jurken en rokken in de tas, dus ik kan nog even oefenen :)

3 opmerkingen:

  1. Hele mooie kleedjes! Totaal iets anders dan de kruippakjes maar zeker geslaagd :-)

    Het stofje van het eerste kleedje is zo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi gemaakt en een rits inzetten is zo geleerd hoor, is echt niet moeilijk.
    Groetjes Marjanne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig!! Echt heel leuk die jurkjes. En mooie stofjes!

    BeantwoordenVerwijderen