donderdag 2 mei 2013

Babyrokje

Een tijdje geleden maakte ik voor vrienden een jumpsuit met mutsje. Ze kozen zelf de stof uit. Inmiddels zijn zij al weer 36 weken zwanger. Ik wilde van de resterende stof een vestje voor ze maken. Maar ik lette tijdens het knippen niet goed op, waardoor ik niet alle patroondelen uit de stof kon knippen (en daar kwam ik bij het laatste patroondeel, de mouwen, achter). Dus ik zat met allemaal geknipte stukjes tricot waar ik niks meer mee kon.
Toen bedacht ik dat ik er wel een rokje van kon maken. Maar ik had geen patroon. Op internet vond ik veel tutorials over het maken van cirkelrokjes. Maar dan heb je de taillemaat van het kindje nodig. Iemand gaf mij de tip om in een patroonblad te kijken naar de taillematen voor babymaten. Dus dat heb ik gedaan. Ik tekende een patroon voor een cirkelrokje (helemaal niet moeilijk...) en knipte het in 8 partjes. Ik had niet genoeg restjes bloementricot om 8 partjes te knippen, dus ik zocht er een effen blauw tricotstofje bij.
Bij het knippen van de partjes was ik één belangrijk punt vergeten: de naadwaarde. Ik ben helemaal vergeten om aan beide zijkanten van de partjes 1 cm extra te knippen. Daardoor is het rokje een stuk kleiner geworden dan gepland... Ik wilde het rokje geven op kraamvisite, maar ik denk dat ik hem maar vast per post naar ze opstuur, want het is nu ongeveer maat 56 geworden (denk ik). En ik weet niet hoe groot de baby zal zijn en wanneer wij op visite mogen komen, dus lijkt het mij handig om het alvast te geven.

Ik weet niet of de ontvangers mijn blog ook lezen, maar dit rokje komt eraan :)

Van boven is het echt een cirkel

Klein roosje aan de voorkant

 De boord kan ook omgevouwen worden

Wat was het trouwens leuk om een keer een rokje te maken.

4 opmerkingen:

  1. Het ziet er überschattig uit. En later kan het perfect dienen voor een baby-pop. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje! Ja ik dacht al, als het niet past, dan kan het altijd nog een poppenrokje worden.

      Verwijderen
  2. Wauw wat een mooi rokje is dat geworden. Daar zullen ze vast heel erg blij mee zijn.

    BeantwoordenVerwijderen