maandag 29 april 2013

Tricotshirts, jumpsuit en vestje

Uit de nieuwste Ottobre maakte ik twee shirtjes met capuchon. Een in maat 92 voor ons zoontje en een in maat 62 voor z'n broertje straks. Het was nog best veel werk met al die boordjes/biesjes.
Ik ben er dus best wel een tijdje mee bezig geweest.

En ligt het nou aan mij of vallen de maten uit de Ottobre groot? Dit shirt in maat 92 is een stuk groter dan gekochte shirts in die maat. Dus voorlopig zal hij niet passen.

maat 62 en maat 92
 Ik had net niet genoeg stof, dus de mouwen van maat 92 moest ik van een andere stof maken.


In het patroon bestaat de achterkant uit twee delen, de volgende keer maak ik dat uit een geheel, want nu loopt het patroon niet door.

Maat 62

achterkant met capuchon


Verder maakt ik nog een jumpsuit in maat 68. De streepjesstof kocht ik op het stoffenspektakel. Ik vandaag alleen ruzie met mijn kamsnaps. Ze gingen er niet goed in.


Ik wilde graag een bijpassend vestje maken. Ik maakte laatst al een vestje gemaakt. Voor dat vestje gebruikte ik een patroon uit de Ottobre voor een soort jumpsuit. Hier 'knipte' ik de pijpen af en zo had ik een patroon voor een vestje. Mijn eerste vestje was niet zo geslaagd. Ik had nog nooit met een voering gewerkt. De voering had ik gewoon op de buitenste patroondelen gestikt, waardoor de binnenkant niet netjes was.
Nu maakte ik eerst 2 losse vestjes: een witte voor de binnenkant en een gestreepte voor de buitenkant. De witte schoof ik binnenstebuiten in de gestreepte en stikte de randjes vast. Hierdoor is de binnenkant ook netjes en in principe omkeerbaar. Daarna zette ik de boorden erop. Tot zover was ik erg blij met het resultaat.
Maar toen moesten de kamsnaps er nog op. Bij het jumpsuit lukte het al niet zo goed, maar bij het vestje ging het helemaal mis. De stof was te dik, ik had eigenlijk een grotere maat kamsnaps moeten nemen. Verder had ik niet goed opgelet, waardoor de linkerhelft en de rechterhelft niet gelijk liepen. Toen alle knoopjes erop zaten, was het vestje helemaal scheef. En de knoopjes schoten er weer af.

Hier een foto (met de knoopjes er weer af)


Heeft iemand een idee hoe ik hier nog iets moois van kan maken? Er zitten al gaten van kamsnaps in, maar dus niet allemaal op de goede plek...
Moet ik alle biezen weer lostornen en en nieuwe biezen knippen of is er nog een andere oplossing?

5 opmerkingen:

  1. Kun je de gaatjes niet met je vinger dicht krijgen? Gewoon de stof terug schuiven? Als dat niet gaat, zou ik, hoe vreselijke klus ook, de biezen vervangen.Inderdaad op dikkere biezenlagen altijd de T5/maat 20 gebruiken. Ik heb het ook wel eens met de kleinere maat gedaan, maar het steeltje is gewoon te kort om het snap goed vast te kunnen drukken. Je trekt ze er dan stuk voor stuk af... :( Succes.
    Super gafe shirts overigens!! Ottobre vind ik erg goed vallen, idd sneller iets groter, zeker niet te klein.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe vallen die Ottobre shirtjes qua maat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het was een jurk bij koen. Hij heeft m nog niet gedragen vorige zomer. Luuk past hem nu pas.

      Verwijderen
    2. Ok, ik wel er een gaan maken voor een baby van januari die nu nog maat 56 heeft. Maat 56 maar nemen dan denk ik. Is hij qua lengte ook nog goed bij Luuk?

      Verwijderen
  3. Ik had volgens mij 62 gemaakt voor luuk. Ik heb het shirtje mee, dus zal m morgen even passen als ik eraan denk. Hij zit verder in maat 74...
    De shirts uit ottobre vallen meestal kort en breed, maar ik vond dit shirtje net een jurk....

    BeantwoordenVerwijderen