dinsdag 20 november 2012

Project bankhoes naaien deel 1

Vorig jaar kochten wij via Marktplaats twee Klippan banken (Ikea) met twee zwarte hoezen. Zwart was niet echt onze kleur. Dus kochten wij twee nieuwe crèmekleurige hoezen.
Maar:

twee crèmekleurige banken + herfstweer + twee katten =



Twee banken vol met vlekken (modderpootjes, natte haren, etc.). Niet echt mooi. Nu kunnen die hoezen wel in de was, maar binnen een paar dagen zien de banken er weer zo uit. En een sprei over de bank vind ik nooit zo mooi. En dat is ook niet echt makkelijk met stofzuigen.

Wij wilden graag donkerbruine hoezen, maar die heeft Ikea niet.
Een paar maanden geleden bedacht ik dat ik dan zelf maar hoezen moest gaan naaien. Op internet kon ik geen patronen of tutorials vinden. Wel kwam ik advertenties tegen van mensen die zulke hoezen voor je kunnen naaien, maar dat kost ook aardig wat.
Zelf naaien zou ook aardig wat aan stof kosten. Je hebt vrij dikke (gordijn) stof nodig en dat is niet goedkoop. Dus mocht het niet lukken, dan is het best wel zonde.

... dus liet ik dit idee nog maar even voor wat het was .... totdat... ik gisteren in de koopjeshoek van de Ikea was. Daar zag ik rollen met stof dikke gordijnstof liggen, voor 1 euro per meter!!!
..... maaaaar.... je moest dan wel een hele rol van 25 meter kopen.... twijfel... twijfel...

Ik ging bedenken wat ik allemaal kon maken van 25 meter dikke stof:

- 2 bankhoezen
- bijpassende kussenhoezen
- een hoes voor het kussen in de kattenmand (waar ze overigens nooit in liggen...)
- misschien ook een hoes voor de Poang stoel (ja ook Ikea)
- een heleboel tasjes
- en vast nog wel meer

Dus ... hoppa ... een rol van 25 meter stof in m'n karretje.

Dat was dus de stof, nu komt nog het werk.

We hadden nog die twee zwarte hoezen liggen die oorspronkelijk bij de banken zaten. Ik heb één hoes helemaal losgetornd, zodat ik die hoes als patroon kan gebruiken. Daar ben ik een avond en een deel van de ochtend mee bezig geweest.

Resultaat:
- 12 grote en kleine lappen stof
- een paar wondjes in m'n vingers (tsja, op een gegeven moment wil je wel snel tornen).

Hoeveel meter stof is dat ongeveer? Nou ongeveer 4,5 meter. Dus ik heb 5 meter afgeknipt en in de wasmachine gedaan (want je wilt natuurlijk dat het nu krimpt en niet pas als de hoes in elkaar zit en een keer gewassen moet worden). Ik ga dus eerst één hoes maken. Als dat lukt, dan gaat er weer 5 meter in de wasmachine.

De zwarte lappen en lapjes stof heb ik net gestreken, dus die onderdelen kunnen mooi als patroon dienen.
Tijdens het tornen heb ik een schema gemaakt op papier, zodat ik weet hoe het ongeveer in elkaar zat. En ik kan natuurlijk de andere zwarte hoes als voorbeeld gebruiken.

Ik heb het klittenband ook losgehaald, maar ik twijfel of het wel hergebruikt kan worden, want het is wel wat gaan rafelen. Maar het is wel een paar meter klittenband (alleen de 'zachte' kant, de ruwe kant van klittenband zit vast aan de bank).  Dus ik moet even kijken of ik het kan hergebruiken (zou wel mooi zijn, want als ik nieuwe moet kopen, dan houd ik meters ruwe klittenband over).

Oh hier nog even wat fototjes van de stof:



Wat een project he? Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren. Het zal wel 's avonds moeten gebeuren. Overdag loopt hier een dreumes rond, die kabels (bijv. van de naaimachine) heel interessant vindt. En grote lappen stof met spelden erin, vind ik ook niet echt veilig.
Maar de komende twee avonden heb ik naailes (1 reguliere les en 1 inhaalles), dus voorlopig moet deel 2 van het project even wachten.

Ik houd jullie op de hoogte.

Het resultaat: twee banken klaar, zie deel 4

19 opmerkingen:

  1. Je ziet het groots, maar het resultaat zal er naar zijn... Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow wat een project zeg! Ik ben benieuwd hoe het wordt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja het zal zeker een project zijn.... Nu maar hopen dat het gaat lukken....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oe dapper! Gaaf project en hele gave stof! Maar met de zwarte als basis gaat t vast lukken, ben benieuwd naar t resultaat!

    (en als je nog een stukkie overhebt van die enorme rol, dit is 1 van mn lievelingsstofjes van de ikea, dus dan hou ik me aanbevolen :) )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ik heb wel wat over, je mag wel een stukje komen halen, hoeveel heb je nodig?

      Verwijderen
  5. Prachtige stof! Heb je goed gescoord! En wat een ambitieus project..... ben erg benieuwd naar het eind resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja mooi he. Er lag echt wel een pallet met die rollen. Zal weluit het assortiment gaan (staat ook niet meer op de website zag ik).
    Eind van de week ga ik ermee verder (nu nog geen tijd).

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een gave stof! Als je nog een stuk overhebt wil ik wel wat van je kopen! (:
    Ik vind het echt heeeel dapper van je en ik kom zeker kijken als het af is! Ben heel benieuwd naar het resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi stofje (maarja tkomt dan ook van de ikea hé :-))
    Ik ben beniewd naar het eindresultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuke stof! En wat een uitdaging. Mijn grootste uitdaging was optrekgordijnen maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Reacties
    1. http://stipjesendatjes.blogspot.nl/2013/03/project-bankhoezen-naaien-is-klaar.html het resultaat

      Verwijderen
  11. Heb je het ptraoon nog van de bank zou het graag willen overnemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heb je het ptraoon nog van de bank zou het graag willen overnemen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb toen een oude hoes uit elkaar gehaald en als patroon gebruikt. Ik heb er geen papieren patroon van.

      Verwijderen